Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op ons IKC werken we met vier groepen. We hebben een groep 1/2, een groep 3/4, een groep 5/6 en een groep 7/8. We kiezen bewust voor combinatiegroepen zodat kinderen een keer de jongste en oudste in een groep zijn. Hierdoor kunnen ze veel van elkaar leren. Er wordt veel samengewerkt in de groepen 5-8 (bovenbouw) en tussen de peuters, groep 1/2 en groep 3/4. (onderbouw)
We vinden een breed leerstofaanbod in onze school erg belangrijk. Het werken met de thema's geeft daar prachtige kansen voor. We maken onder andere gebruik van het aanbod van Kunstkade in de gemeente Leeuwarden. We werken hierdoor veel samen met de cultuurcoach en hebben een samenwerking met de buurtsportcoach. Naast het kunstmenu krijgen alle groepen ook een aanbod vanuit het techniekmenu.
In groep 1/2 hebben de kinderen ook 25 uur les per week en ze gaan dus ook iedere dag van 8.30-14.00 uur naar school.
We proberen een goede balans in ons aanbod te hebben. Het onderwijsaanbod bij kleuters wordt veelal geïntegreerd en niet per vakgebied aangeboden. De exacte onderwijstijd is daardoor moeilijk te duiden. In groep 1/2 krijgen de kinderen ook een half uur Fries en een half uur Engels per week.
De onderwijstijd over acht schooljaren is minimaal 7520 uur. Scholen mogen daarbij het verschil in het aantal uren tussen de onderbouw en de bovenbouw laten vervallen. Door ons continurooster, met vijf gelijke dagen hebben, hebben we op ons IKC geen verschil in uren in de onderbouw en bovenbouw.
Op ons IKC werken wij in alle groepen thematisch. Wij hebben geen specifieke vakken zoals biologie, aardrijkskunde en geschiedenis. Al deze vakken zijn geïntegreerd in het vakgebied wereldoriëntatie. Via onze projecten vindt er een leerstofaanbod plaats voor Wereldoriëntatie en taal, spelling en Engels.
Het Schoolondersteuningsprofiel
Op 1 augustus 2014 is Passend onderwijs ingevoerd. Dit heeft ook consequenties voor de zorg die wij als school kunnen (gaan) bieden. De zorg die wij als school willen bieden en kunnen bieden hebben we vastgelegd in ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). Voor verdere toelichting kunt u de bijlage openen.
Een plaatsje voor iedereen
Ons IKC gaat uit van gelijkwaardigheid. Daarom staan we open voor kinderen, ouder(s), verzorger(s) en leerkrachten ongeacht hun levensbeschouwing, sekse, nationaliteit of sociale afkomst. We willen daarbij ieder kind een goede en veilige plek bieden. Indien ouders met een hulpvraag naar school komen gaan wij samen met de ouder(s) een afweging maken of wij datgene kunnen bieden wat hun kind nodig heeft.
Aanmelding van leerlingen met een specifieke hulpvraag
Voor onze leerlingen proberen wij zoveel mogelijk onderwijs op maat te bieden. In specifieke gevallen, zoals bij kinderen die een speciale zorgbehoefte hebben, geldt dat we als team, samen met de ouders, de afweging maken of het kind binnen onze school adequaat begeleid kan worden. Op bovenschools niveau is vastgelegd dat bij dergelijke aanmeldingen er een onderzoeksperiode van 6-10 weken is om te onderzoeken wat het kind nodig heeft en te bekijken of wij dat ook daadwerkelijk kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan we, indien nodig, meer gebruik maken van de expertise binnen onze stichting CBO-nwf. Het afstemmen van het aanbod zal ook de komende jaren veel aandacht krijgen.
Vanuit ons bestuur hebben alle scholen eigen opvang op de locatie. De leidsters van de opvang horen bij het IKC team van De Swirrel. Samen maken we De Swirrel.
Op ons IKC hebben we vier dagen peuteropvang en hebben we een extra aanbod bij ontwikkelingsachterstand (VVE). Naast de peuteropvang hebben we op ons IKC alle dagen BSO en Voorschoolse Opvang op maandag, dinsdag en donderdag.
Doordat we één team en één visie hebben op het jonge kind kan en wordt er veel samengewerkt in de onderbouwunit. Het aanbod voor het jonge kind wordt afgestemd op dat wat er nodig is om te starten in groep 1.