Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
De primaire opdracht van de school is goed onderwijs verzorgen. Maar er is meer. De sfeer waarin dat gebeurt is op de Schepershoek minstens zo belangrijk. Er wordt bewust ingezet op een positief pedagogisch klimaat. Daartoe wordt de methode Kanjertraining gehanteerd. In deze specifieke lessen leren kinderen hoe zij met elkaar en met volwassenen kunnen omgaan, hoe zij kunnen omgaan met hun eigen emoties en hoe zij de wereld tegemoet kunnen treden.
- De school leeft zich in in de emoties van kinderen.
- De school vindt dat je van kinderen kan leren.
- Gedrag verwacht je niet, gedrag organiseer je. Hiermee bedoelen we: taakaanpak, zelfstandig werken, samenwerken, omgaan met uitgestelde aandacht en reflectie op het werk.
- Het gedrag van een kind heeft een oorzaak, die we proberen te ontdekken. Kinderen zijn niet vervelend, maar gedragen zich weleens vervelend.
- Een leerkracht mag en kan kritiek geven. Omgekeerd mag je verwachten dat ook kinderen op een beleefde manier kritiek geven. In het omgangsprotocol wordt de uitvoering uitgebreider beschreven.
Ondanks de preventieve aanpak komt pesten of agressief gedrag soms toch voor. Daartegen wordt vanuit onze schoolregels opgetreden. Deze regels worden met de leerlingen besproken. We verwachten van onze ouders dat zij ons ondersteunen in de toepassing van deze regels. Tevens hanteert de school het pestprotocol van de Kanjertraining.
Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met elkaar moeten leren omgaan. Dat leerproces verloopt meestal vanzelf goed, maar het kan ook voorkomen dat een kind in een enkel geval systematisch door andere kinderen wordt gepest. Dan kan een kind zodanig in de knoop komen met zijn schoolomgeving, dat de ongeschreven regels en de zes hoofdregels niet meer voldoende de veiligheid bieden en daarmee de gewenste ontwikkeling onderbreken. In een klimaat waarin het pesten gedoogd wordt, worden ook de pedagogische structuur en de veiligheid daarin ernstig aangetast. Voor ons is dat een niet te accepteren en ongewenste situatie. Op school is een pestprotocol aanwezig. Dit protocol is een vastgelegde wijze waarop we het pestgedrag van kinderen in voorkomende gevallen benaderen. Het biedt alle betrokkenen duidelijkheid over de impact, ernst en ook specifieke aanpak van dit ongewenste gedrag. Op onze school hebben we een uitgebreid veiligheidsplan met daarin omschreven hoe we lichamelijke en psychische veiligheid van onze kinderen borgen. Daarnaast is er vanuit de Stichting V&V vanaf 2016 een stichtingbreed veiligheidsbeleid beschikbaar.