Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 wordt er gewerkt met Schatkist editie 3.
Gedurende de week komen 7 ontwikkelingsgebieden geïntegreerd aan bod: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, wetenschap en technologie en oriëntatie op jezelf en de wereld.
Wij hanteren bij ons op school de 60% - 40% regel.
Dat betekent dat we 60% van onze tijd besteden aan de kernvakken: rekenen, taal, spelling en lezen.
De overige vakken zoals verkeer, wereldoriëntatie, muziek en crea vallen onder de andere 40%.
Doelgroep:
Leerlingen van 4 t/m 12 jaar voornamelijk afkomstig van voorschoolse voorzieningen binnen het MFC, Kinderdagverblijf De Schippertjes en Peuterspeelzaal De Kreukeltjes. De onderwijsbehoeftes van de leerlingen die onze school bezoeken zijn breed, van beneden gemiddeld tot bovengemiddelde capaciteiten. Daarnaast hebben we ook een groep leerlingen met zeer specifieke onderwijsbehoeftes op didactisch en pedagogisch gebied.Hoe ziet de ondersteuning er aan onze leerlingen uit?
- Instructie- en oefenmomenten buiten de klas afgestemd op de mogelijkheden binnen de formatie.
- Alle leerlingen beschikken over een Chromebook.
- Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben heeft Escalda een Verdiepingsklas.
- Op het gebied van de taak-werkhouding ondersteunen we onder andere met afstemming van de hoeveelheid taken, picto’s, de Beertjes methode, time-timers, kleurenklok, stoplicht, feedbackgesprekjes met de leerling, ladekastjes voor het organiseren van werk, agenda.
- Kindgesprekken over welbevinden door leerkracht en/of onderwijsassistente
- Op het gebied van gedrag gebruiken we de consequentie-ladder, time-out plekken, kindgesprekken met de leerkracht. Bij ernstig internaliserend of externaliserend gedrag schakelen we externe hulpverlening in. De externe hulpverlening bestaat uit het volgende netwerk: RPCZ, ambulante begeleiding vanuit het samenwerkingsverband, GGD, Juvent, Porthos, De Tol, MentaalBeter, de Kreek, Prokino en Klaver4. Afhankelijk van de problematiek worden één of meerdere van deze hulpverleners ingeschakeld in overleg met ouders
- Voor ernstige leerproblematiek vragen we ondersteuning van RPCZ en/of het samenwerkingsverband, Auris, GGD, Juvent, De Tol, MentaalBeter, Prokino, Klaver4, in overleg met ouders
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met ingang van schooljaar 2022-2023 zijn er bij ons op school coördinatoren hoog- en meerbegaafdheid voor de onder- en bovenbouw aangesteld. Zij volgen dit schooljaar trainingen om deze taak goed te kunnen volbrengen. Deze coördinatoren sturen het proces aan om onze leerlingen die bovengemiddeld veel in hun mars hebben goed in beeld te hebben en ook hen op een beredeneerde wijze in hun onderwijsbehoeften te voorzien.
V(oorschoolse) V(roegschoolse) E(ducatie)
In het kader van het VVE-project werken we samen met de Kinderopvang met het observatie- registratiesysteem KIJK! Hierdoor is er een doorgaande lijn in het zicht op de ontwikkeling van jonge kinderen van 2 tot 7 jaar.