Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/00b49709-bc09-4503-9945-fe4292ce5dd7" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Kanjertraining
Het is belangrijk om je prettig, geborgen en gewaardeerd te voelen op school. Om de goede sfeer te bewaken besteedt de school nadrukkelijk en structureel aandacht aan de omgang tussen kinderen onderling en die met volwassenen. Dit doen we aan de hand van het programma Kanjertraining. Een doelmatige en schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag. Daarnaast gebruiken we Taakspel of Teken je gesprek.
Elk nieuw schooljaar stellen we in iedere unit in samenspraak met de kinderen een zogenaamd gedragsprotocol op, met andere woorden een lijst met regels hoe we met elkaar om willen gaan.
Protocol voor alle mensen die met de Zandhorst te maken hebben:
* Wij accepteren dar niet iedereen hetzelfde is, ofwel: anders is niet verkeerd!
* We raken elkaar niet vervelend aan!
*Als er toch ruzie is, lossen we dat samen op door: *niet weg te lopen van het probleem *de tijd te nemen om met elkaar te praten *goed te luisteren naar elkaar *afspraken die we maken ook echt na te komen.
* Bij het stoeien luisteren we naar elkaar: zegt iemand 'nee', dan beginnen we er niet mee! Zegt iemand 'stop!', dan houden we ermee op!
* We sluiten niemand buiten; iedereen mag meedoen!
*We vragen aan elkaar of we spullen van een ander mogen gebruiken; we accepteren ook 'nee' of kritiek die niet zo leuk is om te horen!
* We helpen elkaar!
*We geven elkaar complimenten. We behandelen elkaar zoals we zelf behandeld willen worden!
* We letten op ons taalgebruik; als we iets lelijks horen, reageren we daarop!
We denken dat iedereen zich hieraan wil houden om met elkaar een veilige school te maken. Toch moeten we ook nadenken over hoe we moeten handelen bij herhaalde overtredingen of één zeer ernstige overtreding. Daar hebben we de volgende procedure op bedacht:
1 De groepsleerkracht houdt met het kind een gesprek over de overtreding.
2 Er wordt in een teamvergadering melding gemaakt van de overtreding(en). Tijdens het gesprek dat dan volgt zal duidelijk worden of we het met elkaar nodig vinden actie naar de ouders te ondervinden.
3 Het kind krijgt te horen dat er gesproken is over de overtreding en dat we het voorval aan zijn/haar ouders zullen melden.
4 In eerste instantie zal er een gesprek plaatsvinden tussen leerkracht, ouder(s) en kind en wordt er een aantekening gemaakt in Esis. We bedenken samen een plan.
5 Indien wenselijk kan (op verzoek van één van de betrokkenen in het eerste gesprek) een tweede plaatsvinden met de IB-er en/of directie. We bedenken weer samen een plan, waarvan weer melding wordt gemaakt in Esis.
6 Mocht onverhoopt de communicatie toch mislopen, dan wordt de hulp ingeroepen van een externe deskundige.
Het is overigens ook mogelijk dat ouders melding maken van een overtreding. Dat stellen wij zeer op prijs! Dan zijn we echt samen aan het werk voor een veilige school voor iedereen!