Rooms Katholieke Basisschool St Jan

Past. Verhoeffpark 110 1764 GS Breezand

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het resultaat van de IEP-Eindtoets was rond het landelijk gemiddelde en onze eigen schoolweging. De leerlingen hebben beter gescoord dan vooraf verwacht alhoewel een score boven het LG wel verwacht werd. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling.

De school maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP voor de groepen 3 t/m 8. De meetmomenten vinden plaats in januari en mei / juni. Groep 8 heeft een iets afwijkende kalender i.v.m. de IEP-eindtoets in april. De resultaten van de methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen worden meegenomen in het (rapport)portfolio en besproken tijdens de ouder/kindgesprekken. In het IEP-LVS worden niet alleen cognitieve vaardigheden (op o.a. taal, rekenen en spelling) gemeten maar wordt ook gekeken naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en het creatief vermogen dat een kind maakt tot wie hij of zij is.

De gegevens uit het Leerlingvolgsysteem worden geduid in relatie tot het dagelijks werk van de leerlingen, de resultaten op de methodetoetsen en de observatie van de leerkracht.

Voor de kleutergroepen maken wij gebruik van het registratiesysteem Mijn Kleutergroep. Gedurende het jaar verzamelen de leerkrachten waardevolle observaties om in kaart te brengen waar de leerlingen zich bevinden op de ontwikkelingslijnen.

Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet de school ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De school maakt hierbij gebruik van Kanvas, het leerlingvolgsysteem bij De Kanjertraining.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van de basisschool wordt door de leerling en ouders een keuze gemaakt voor een school voor het vervolgonderwijs, op basis van het schooladvies. De medewerkers in de bovenbouw (groep 7 en 8) formuleren samen met de kwaliteitscoördinator (intern begeleider) en de schoolleiding het schooladvies op basis van een aantal factoren: 

  • De profielschetsen van de verschillende niveaus in het voortgezet onderwijs. 
  • De persoonlijke ontwikkeling van het kind: De wijze waarop de leerling zichzelf richting geeft, met betrekking tot zichzelf en in relatie met anderen.
  • Het niveau dat de leerling heeft met betrekking tot de verschillende vakgebieden, zoals rekenen, taal, begrijpend en technisch lezen. Hiervoor gebruiken zij het uitstroomprofiel in het leerlingvolgsysteem en methodische toetsen.

Het verwijzingstraject bestaat uit de volgende stappen:

  1. Einde leerjaar 7: De school formuleert het voorlopig schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken. 
  2. Najaar leerjaar 8: Leerlingen en ouders maken kennis met het VO. De verschillende scholen organiseren open dagen. De leerlingen / ouders ontvangen informatie over deze avonden via KWIEB en in de regel via flyers vanuit de VO-scholen. De leerlingen nemen deel aan de doe-dagen van het voortgezet onderwijs (VO) in Den Helder en/of Schagen.
  3. Januari leerjaar 8: De leerlingen ontvangen het tweede, voorlopige schooladvies. Ouders ontvangen deze per brief. Het advies wordt besproken tijdens de voortgangsgesprekken. 
  4. Februari leerjaar 8: De leerlingen nemen deel aan de landelijke doorstoomtoets.
  5. Maart leerjaar 8: De school stelt de schooladviezen vast. Indien het resultaat van de leerling van een hoger niveau is dan het schooladvies, kan de school in overleg met de leerling / ouders het advies aanpassen. Als het advies afwijkt van het voorlopig advies - of bij bijzondere omstandigheden - wordt het advies toegelicht in een gesprek met leerlingen en ouders.
  6. Eind maart leerjaar 8: Ouders schrijven de leerlingen in bij de school voor het voortgezet onderwijs tijdens de landelijke inschrijfweek.
  7. Mei leerjaar 8: de leraren van groep 8 zorgen voor een (warme) overdracht. De school draagt, met toestemming van de ouders, alle gegevens van de leerling over aan het voortgezet onderwijs. Deze licht de school toe tijdens een gesprek (de warme overdracht).
  8. Juni-Juli leerjaar 8: De kinderen maken kennis met hun nieuwe klas met het voortgezet onderwijs. 
  9. Juli leerjaar 8: De leerlingen nemen afscheid van de basisschool. De leerlingen van groep 8 nemen afscheid tijdens een afscheidsavond.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op sociaal-emotioneel gebied werkt de Sint Jan in samenwerking met u aan de ontwikkeling van uw kind. Ieder kind moet zich bij ons op school veilig voelen. Wij werken met De Kanjertraining. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). Kinderen leren op een positieve manier naar zichzelf en elkaar te kijken en leren omgaan met verschillende sociale situaties. 

Via de methode Trefwoord behandelen we op de Sint Jan dagelijks verschillende levensbeschouwelijke onderwerpen. Via verhalen en gesprekken leren de kinderen open te staan voor verschillen in de samenleving, zoals mensen met een andere culturele achtergrond, religie of afkomst, zonder de eigen identiteit en tradities te verliezen. Verantwoordelijkheid, verbinding, vertrouwen, liefde en respect zijn belangrijke waarden op onze school. Deze waarden zijn de basis van het dagelijks handelen van de leerkrachten. Zij zijn een voorbeeld voor de leerlingen. De school probeert op die manier de leerlingen de waarden te laten ervaren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Middels de gepubliceerde rapportages van de onderwijsinspectie is te zien dat de Sint Jan zich structureel binnen het basistoezicht begeeft.

Terug naar boven