Rooms Katholieke Basisschool St Jan

Past. Verhoeffpark 110 1764 GS Breezand

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool St Jan

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging bij ziekte van een leerkracht proberen wij altijd zo snel en zo goed mogelijk op te lossen. Daarbij doen we eerst een beroep op de parttime leerkrachten die kunnen invallen, daarna gaan wij op zoek naar een invalkracht. In het uiterste geval zijn wij genoodzaakt de groepen te combineren maar dit zal slechts een korte interventie zijn i.v.m. de belasting die dit veroorzaakt in de andere klassen. Het naar huis laten gaan van groepen proberen wij zoveel mogelijk te voorkomen. In een noodsituatie bestaat er echter de mogelijkheid dat wij een groep naar huis moeten sturen. De ouders worden dan zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Een enkele keer volgen leerkrachten cursussen onder schooltijd of hebben zij een dag buitengewoon verlof of compensatieverlof. In dergelijke gevallen wordt de groep door een collega of invalkracht overgenomen. Door de bezuinigingen van de afgelopen jaren komt de vervanging van leerkrachten steeds meer onder druk te staan. Het vinden van oplossingen wordt daardoor ernstig bemoeilijkt. Op onze website en in onderstaand document is het volledige protocol rondom vervanging in te zien.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsverdeling
Op de Sint Jan werken wij met 10 groepen. In de kleuterbouw werken wij met combinatiegroepen. Er zijn in het schooljaar 2023/2024 twee groepen 1-2. Leerlingen die 4 jaar oud worden, stromen gedurende het jaar in. De overige groepen zijn als volgt verdeeld: groep 3, groep 4, groep 4/5, groep 5, groep 6, groep 6/7, groep 7 en groep 8. Toch denken wij niet alleen in 'vaste groepen'. Waar het verrijkend is proberen wij groepen tijdens diverse momenten ook anders te clusteren en daarmee werken wij ook groepsoverstijgend.

De Sint Jan is in beweging!
Alle leerlingen krijgen bewegingsonderwijs. In groep 1 en 2 wordt het bewegingsonderwijs door de leerkrachten zelf verzorgd. Zij hebben elke dag gym en kunnen gebruik maken van het speellokaal en één keer per week van de grote gymzaal. Er wordt door de groepen 3 t/m 8 gegymd in onze inpandige gymzaal. Op drie dagen in de week worden de gymlessen verzorgd door Carla Molenaar, onze vakleerkracht bewegingsonderwijs. Carla ondersteunt en adviseert ook de leerkrachten bij het geven van gymlessen. Daarnaast geeft zij ieder jaar aan groep 8, als gecertificeerd Rots & Watertrainer, gedurende een periode van 10 weken de Rots & Watertraining.

Motorische Remedial Teaching (MRT)
De motorische ontwikkeling van kinderen wordt goed gevolgd en t/m groep 5 getest m.b.v. het leerlingvolgsysteem 'Motorische Ontwikkeling'. Bij de oudste kleuters en de zorgleerlingen van groep 5 tot en met 8 wordt een meer uitgebreide screening gedaan. Sommige hulp wordt specifiek verzorgd tijdens MRT, gegeven door onze vakleerkracht in een kleine setting van 2 tot 6 kinderen. Ze oefenen hier gericht om de bewegingsachterstand in te lopen.

Cultuureducatie
Vanaf het schooljaar 2021-2022 hebben wij een partnerschap met Triade onder de vlag van het CMK-programma (Cultuureducatie met Kwaliteit).

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1/2 wordt thematisch gewerkt. Er wordt gewerkt met brede betekenisvolle thema’s, die een relatie hebben met de wereld om ons heen.Door te werken met brede thema’s ontstaat er bij de kinderen een netwerk waar zij nieuwe informatie aan kunnen linken. Jonge kinderen leren door te spelen, daar is in de kleutergroepen veel ruimte voor.  De leerkrachten observeren het spel van de kinderen. Zij creëren spelsituaties waarin het kind in aanraking komt met (nieuwe) leermomenten, dit kan onder andere door een probleem in te brengen of door mee te spelen met de kinderen. Binnen het spel en het thema in de groep krijgen de kinderen aanbod dat aansluit bij hun ontwikkeling en niveau.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Kinderen van de Sint Jan krijgen iedere dag 5 uur onderwijs. De onderwijstijd wordt verdeeld over de verschillende vakken. Hierbij wordt gekeken naar het specifieke aanbod per leerjaar en de tijd die nodig is om de leerlingen de doelen te laten behalen. Sommige vakken worden in samenhang aangeboden. Indien nodig worden er vakken geïntensiveerd. Op deze manier sluiten wij aan bij de behoefte van onze leerlingen.

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school biedt onder andere aan de volgende doelgroepen specifieke ondersteuning:

  • Leerlingen met een spraak/ taalachterstand;
  • Leerlingen met een achterstand in de cognitieve ontwikkeling;
  • Leerlingen met een voorsprong in de cognitieve ontwikkeling;
  • Leerlingen met een auditieve of visuele handicap.

In ons schoolprofiel kunt u lezen welke specifieke ondersteuning wij kunnen bieden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen onze scholengroep hebben wij de ambitie om een expertgroep in te richten die wij samen financieren. Hiermee hopen wij nóg meer kinderen thuisnabij onderwijs te kunnen verzorgen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken waar mogelijk samen met de peuterschool 't Kwetternest en kinderdagverblijf Jouwlieff Momenteel zijn wij in gesprek over hoe wij de overdracht van peuter naar kleuter nog beter op elkaar kunnen afstemmen. Daarnaast hebben wij één Specialist Jonge Kind in huis en worden er komend schooljaar ook nog 2 leerkrachten opgeleid.

Terug naar boven