Basissch De Borckeshof

Terborgseweg 25 7084 AC Breedenbroek

  • Schoolfoto van Basissch De Borckeshof
  • Schoolfoto van Basissch De Borckeshof
  • Schoolfoto van Basissch De Borckeshof
  • Schoolfoto van Basissch De Borckeshof

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We volgen onze leerlingen vanaf het moment dat ze bij ons opschool komen. Dit doen we natuurlijk aan de hand van observaties,methodetoetsen, maar ook met onafhankelijke landelijke toetsen. We gebruiken daarvoor het toetssysteem, dat is ontwikkeld door IEP. De toetsen hiervan zijn landelijk genormeerd en worden afgenomen op twee vaste momenten in het jaar. De IEP toetsen die we afnemen zijn: leestechniek/leestempo/ begrijpend lezen, rekenen, spelling in groep 3 t/m 8 en de toetsen rekenenen en taal voor kleuters in de groepen 1 en 2.

Een aantal keren per jaar analyseren wij als school onze toetsresultaten met behulp van Leeruniek. Op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. We kijken bij een dergelijke analyse naar de scores van al onze leerlingen op de LOVS toetsen en vergelijken deze met de scores van andere scholen in heel Nederland. Daaruit blijkt dat de Borckeshof een school is met goede resultaten. Vooral in rekenen en wiskunde zijn we erg sterk. Uit analyses blijkt telkens dat we daar ver boven het landelijk gemiddelde scoren. De scores van lezen zijn over het algemeen minder dan onze rekenresultaten. Op technisch en begrijpend lezen scoren we als school net boven het landelijk gemiddelde. Per groep zijn de resultaten wisselend. We hebben lezen daarom zeer hoog op onze agenda staan en hebben doelen gesteld met hoge verwachtingen. De komende jaren zullen we veel investeren in ons lees- en taalonderwijs. De scores van spelling zijn in de meeste groepen goed, maar blijft aandacht vragen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen op alle ontwikkelingsgebieden. Voor de kennisgebieden taal en rekenen/wiskunde gebeurt dit met genormeerde toetsen en methodetoetsen. Leerkrachten vergelijken de informatie met de verwachte ontwikkeling van een leerling. Deze signalering en analyses maken het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren gaat de school na waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Bovendien gaat zij na wat bijvoorbeeld nodig is om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen.

De school gebruikt deze gegevens in een cyclisch proces van doelen stellen, passend onderwijs bieden (zowel aan leerlingen met achterstanden als aan leerlingen die specifieke talenten hebben) en het evalueren en bijstellen van doelen en onderwijsaanbod. Bij ons op school moeten leerlingen kunnen uitstromen van praktijkonderwijs tot VWO. Wij vinden het dan ook heel belangrijk dat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen, passend bij zijn/haar mogelijkheden (potentie/cognitie). Om inzichtelijk te maken welke route een leerling vanaf groep 1 tot en met groep 8 moet doorlopen, om uit te kunnen stromen op een voor de leerling passend niveau met het oog op het vervolgonderwijs, werken wij met leerroutes. Er zijn 3 leerroutes voor rekenen-wiskunde, begrijpend lezen en spelling (taalverzorging) die aansluiten op het startniveau van het Voorgezet Onderwijs (pro - vwo). Onderlegger hiervoor is het referentiekader taal en rekenen. Wij werken vanuit onderwijsplannen waarin omschreven staat welk aanbod en instructie passend is in het onderwijs voor elke leerroute. 

Wij geven leerlingen onderwijs, passend bij hun potentie, zodat de leerlingen in de zone van de naaste ontwikkeling uitgedaagd worden. Om dit inzichtelijk te maken werken we met uitstroomperspectieven (ambitieniveau) en leerroutes (aanbod niveau). Het benoemen van een uitstroomambitie bij een leerling geeft ons, naast onze toetsen en observaties, extra informatie bij het maken van de juiste beslissing over het onderwijsaanbod en begeleiding van de leerling.Het ambitieniveau koppelen we in eerste instantie los van de belemmerende factoren die meespelen bij de ontwikkeling van een leerling. Deze geven ruis en kunnen ons onbewust beïnvloeden. Bij het indelen van de leerlingen kijken we eerst naar de leercapaciteit die een leerling heeft. We geven de leerlingen nog geen VO-advies maar delen in volgens: hoog vaardig (leerroute 3), gemiddeld vaardig (leerroute 2) en lager vaardig (leerroute 1) . Dit laatste doen we alleen vanaf groep 6 of op basis van onderzoeken e.d.Vanaf het moment dat de leerlingen bij ons op school komen (groep 1) nemen we de leerlingen zo lang mogelijk mee in het aanbod voor de gemiddeld en hoog vaardige leerling 1S/2F (+) niveau (zie onderwijsplannen voor rekenen en begrijpend lezen). We geven veruit de meeste leerlingen zeker tot en met leerjaar 6 minimaal het basisaanbod (uitstroom 1S/2F). Het is bij deze manier van kijken mogelijk dat een leerling voor rekenen een andere leerroute volgt dan bijv. voor begrijpend lezen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hier vindt u de schooladviezen die de afgelopen jaren gegeven zijn en de plaatsing van de groep 8 leerlingen in het voortgezet onderwijs. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

“Ik ben uniek!” Kinderen mogen zijn wie ze zijn. Ieder kind is uniek en mag dit zijn; ‘Je bent op je best als je bent wie je bent’ op De Borckeshof. Een kind is een holistisch mens: in hoofd, hart en handen schuilen talenten.  Op school krijgen zekennis aangereikt en oefenen ze alle vaardigheden die nodig zijn om het maximale uit zichzelf te leren halen. 

“Leer mij het zelf te doen” Op De Borckeshof leren kinderen ‘het zelf te doen’. Kinderen leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leven, werken en leren. Ze zijn proactief en onafhankelijk van een ander. Ze hebben het lef om zelfstandig keuzes te maken. Zij kunnen op eigen benen staan. Een kind die het zelf leert doen, durft niet alleen hulp te vragen, maar ook te geven en te accepteren. Ze schatten hun mogelijkheden beter in en kennen zichzelf. Ze kunnen probleem oplossend te werk gaan, samenwerken, doorzetten en weten wat ze willen bereiken. Leren het zelf te doen is inherent aan één van de basisbehoeften van de mens: autonomie. De behoefte dat je mag ervaren dat je iets kan, iets zélf kan, zonder (al te veel) hulp en dat je de vrijheid hebt om iets te kiezen. Het werkt motiverend voor kinderen als ze zelf beslissingen mogen nemen en mogen kiezen. Kinderen nemen actief deel in het onderwijsleerproces en zijn betrokken bij hun eigen leren, werken en leven.

 “Ik doe ertoe” Een mens heeft er behoefte aan om gezien te worden door een ander mens. Zij wil relaties aangaan en daarin van betekenis zijn: ik doe ertoe. Zij wil het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden en ‘erbij horen’. Kinderen leren op De Borckeshof in een veilige omgeving hoe ze met elkaar om kunnen gaan, proberen eerst te begrijpen dan pas begrepen te worden en hebben respect voor elkaar. Ze horen erbij, zijn welkom en spelen, leren en werken samen.

“Ik kan het” Leren is de mogelijkheid nieuwe kennis te verbinden met reeds aanwezige kennis. Kinderen leren het beste als ze bevestigd worden in wat ze goed doen, als ze succes ervaren: ik kan het! Ze worden zelfbewust, vertrouwen op eigen kunnen en voelen zich competent. Met elk bevestigd succes worden ze zelfverzekerder en groeit het vertrouwen in hun intuïtie. Alleen kinderen die zich veilig voelen, komen tot leren. Ons onderwijs is zoveel als mogelijk afgestemd op de cognitieve -, sociaal-emotionele ontwikkeling en (specifieke) onderwijsbehoeften van elke leerling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik ben uniek!
  • Ik doe ertoe en ik kan het!
  • Leer mij het zelf te doen!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven