CBS de Fontein

Kameelstraat 2 4817 BS Breda

  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De opbrengsten van CBS de Fontein zijn goed, hoewel er veel leerlingen met een weging in de groepen zitten.

Leerlingen van het Nieuwkomersonderwijs van de Fontein doen niet mee met de Eindtoets PO, zij zijn daarvoor nog te kort in Nederland.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de vorderingen tussentijds van leerlingen op verschillende manieren. Bij het afstemmen van het onderwijs op de behoeften van onze leerlingen gaan we uit van: 

  • Methode-gebonden toetsen;
  • Methode onafhankelijke toetsen o.a. van IEP;
  • Via de NSCCT kijken we naar de leerwinst, de potentie van onze leerlingen en de toegevoegde waarde;
  • Observaties: de leerkrachten verzamelen voortdurend systematische informatie over de ontwikkeling van hun leerlingen. Zij gaan regelmatig na in welke mate de leerlingen profiteren van het geboden onderwijs en hoe de ontwikkeling van leerlingen verloopt ten opzichte van henzelf en leeftijdsgenoten. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, gaat de school na waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. De leerkrachten gebruiken al deze informatie vervolgens om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen leerlingen als individuele leerlingen. Ze gebruiken daarbij een cyclische aanpak.
  • In groep 1 en 2 wordt ook gebruik gemaakt van observatiematerialen om de diverse ontwikkelingsstadia af te zetten tegen de daadwerkelijke ontwikkeling van de leerlingen. Hiervoor gebruiken wij het leerlingvolgsysteem IEP.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begeleiding van kinderen naar het voortgezet onderwijs

In groep 8 worden kinderen voorbereid op de overgang naar het voortgezet onderwijs. Gedurende de laatste twee schooljaren worden de volgende stappen ondernomen: 

  • Eind groep 7 krijgen de leerlingen een orienterend VO gesprek met hun leerkracht en ouders. Dit is een gesprek met een open karakter waarbij de school een kijkrichting uitspreekt.
  • Er worden door het voortgezet onderwijs “open dagen” georganiseerd ter kennismaking. Zie hiervoor ook https://www.vobreda.nl/
  • De school geeft in januari groep 8 een voorlopig schooladvies. Bij dit advies wordt niet alleen gelet op de leerresultaten. Ook wordt gekeken hoe deze resultaten tot stand komen. De volgende aspecten als kindkenmerken en leerkenmerken worden daarbij meegenomen: de capaciteiten van de leerling, de interesses, de motivatie en de inzet, het doorzettingsvermogen, het zelfstandig werken en het toelatingsbeleid van het voortgezet onderwijs 
  • In februari maken de leerlingen in groep 8 de doorstroomtoets (IEP).
  • In maart krijgen de groep 8 leerlingen hun definitief advies. 
  • Eind maart melden alle leerlingen zich zelf, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. De wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn de maatregelen: 

  • De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
  • Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
  • De Centrale Eindtoets stopt. Wij nemen de WELKE doorstroomtoets af. 
  • Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken.
  • Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind heeft recht op een veilig leer- en leefklimaat. We willen dat de leerlingen zich veilig en geaccepteerd voelen in de groep om zo tot leren te komen. Wij bieden onze leerlingen een veilige omgeving om zich op cognitief en sociaal gebied evenwichtig te ontwikkelen. Jaarlijks vullen onze leerlingen van groep 5 t/m 8 de sociale veiligheid monitor van scholen met succes in. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Openheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie schrijft in haar Verificatie-rapport van februari 2020 :

De beide standaarden binnen Kwaliteitszorg en ambitie zijn als GOED beoordeeld. De school voldoet niet alleen aan wat wettelijk gezien gevraagd wordt, maar maakt ook aantoonbaar eigen ambities waar. Binnen de standaard Kwaliteitszorg komt dit op de eerste plaats tot uiting in de frequentie en kwaliteit van de interne audits die het zelf uitvoert. 

Binnen de standaard Kwaliteitscultuur zien we dat de school goed zicht heeft op de kenmerken van de eigen populatie en heel bewust kiest om vooral (niet alleen) een flinke bijdrage te leveren in de kwalificatie-opdracht van het onderwijs. De verantwoordelijkheid voor de schoolontwikkeling is breed over het hele team belegd. Werkgroepen (en later PLG’s) zijn de aanjagers van de verbeteringen en vernieuwingen. Zowel in leeropbrengsten als schoolontwikkeling is De Fontein zeer resultaatgericht.

Zie voor meer informatie de bijlage: Deel inspectieverslag gericht op CBS De Fontein regulier en Eerste Opvang Anderstaligen 2020

Terug naar boven