CBS de Fontein

Kameelstraat 2 4817 BS Breda

  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein
  • Schoolfoto van CBS de Fontein

Het team

Toelichting van de school

De Fontein heeft een bevlogen en enthousiast team. Onderwijskwaliteit staat bij iedereen voorop. In schooljaar 2022-2023 zijn alle leerkrachten geschoold in het geven van  Expliciete Directe Instructie (EDI- model). Hierbij ligt de nadruk op het geven van een goede, gedifferentieerde lesinstructie. In schooljaar 2023-2024 continueren we dit proces en maken we de koppeling met opbrengstgericht werken. Op de Fontein werken we met een vakleerkracht voor beeldende vorming op locatie Kameelstraat en een beweegcoach op beide locaties. Daarnaast zoeken wij de samenwerking op met externen (bijv. dansgezelschap De Stilte, Breda Actief, Partou, Sport BSO Flekss, Kober etc.).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We streven ernaar dat het onderwijs zo min mogelijk last heeft van uitval door gebruik te maken van vaste invallers. Bij verlof/ziekte van een leerkracht wordt een passende oplossing gezocht, zodat het onderwijs zoveel mogelijk doorgaat. Op de eerste dag van verlof/ziekte wordt bekeken of er een (inval)leerkracht of leraarondersteuner/onderwijsassistent beschikbaar is om de groep te vervangen. Indien dit niet mogelijk is, worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen. De daarop volgende dagen wordt per dag gekeken naar een passende oplossing. Mocht deze oplossing er niet zijn, dan volgen de leerlingen vanaf dag twee (of later) thuisonderwijs. We volgen hierin het beleid zoals gesteld vanuit PCPO Midden-Brabant.

 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Toelichting op 'groep op school'. 

  • Basisonderwijs locatie Vincidorstraat hanteert het leerstofjaarklassensysteem. Leerlingen zijn op basis van leeftijd gegroepeerd. 
  • Basisonderwijs locatie Kameelstraat heeft combinatiegroepen. Twee of meerdere leerjaren zijn samengevoegd tot een groep. 
  • Nieuwkomersonderwijs locatie Kameelstraat heeft groepsdoorbrekende niveaugroepen. Leerlingen met verschillende leeftijden zijn op niveau gegroepeerd voor bepaalde instructie of activiteiten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal. Bij de jongste kleuters ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming, regelmaat en het ontwikkelen van de werkhouding. De kinderen leren al spelend in een taalrijke omgeving. Centraal in groep 1 en 2 staat de kennismaking met rekenen en taal (woordenschat), kringactiviteiten, sport en spel, buitenspel activiteiten en de ontwikkeling van de fijne en grove motoriek.

In groep 1 en 2 gebruiken we het VVE-programma Piramide. Dit programma is geschikt voor alle leerlingen waarbij extra aandacht is voor de taalontwikkeling. Piramide is een combinatie van werken, spelen en leren. Kinderen krijgen gerichte individuele hulp waar dat voor hun ontwikkeling nodig is.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op de Fontein proberen we een goed evenwicht te vinden in het aanleren van kennis, het stimuleren van de persoonlijke ontwikkeling en het aanleren van praktische vaardigheden. De vakken rekenen, taal en begrijpend lezen vormen de kern van ons onderwijs. Ze vormen de basis voor elke andere ontwikkeling. In alle groepen wordt veel tijd besteed aan deze basisvaardigheden.

In een lesweek worden o.a. de volgende vakken aangeboden: 

  • Taal 
  • Spelling 
  • Technisch lezen 
  • Woordenschat 
  • Rekenen
  • Schrijven 
  • Wereldoriëntatie
  • Verkeer / sociaal redzaamheid
  • Sociaal emotionele ontwikkeling en burgerschap
  • Expressievakken
  • Bewegingsonderwijs
  • Levensbeschouwelijke vorming 

Vanaf groep 7 en 8 krijgen de kinderen Engels. 

De Rijke Schooldag voor alle kinderen uit groep 3 tot en met 8 

Ontdekken waar je gelukkig van wordt en uitvinden waar je goed in bent. Wie wil dat nu niet? Daarom doet onze school mee aan de Rijke Schooldag. Alle kinderen uit groep 3 tot en met 8 mogen twee uur per week langer op school blijven om mee te doen aan extra activiteiten. Van bewegen tot muziek en van techniek tot buiten zijn.

Het mooie is dat alle activiteiten gratis zijn en gewoon op of rondom school, dus in een vertrouwde en veilige omgeving. Samen met klasgenootjes nieuwe dingen ontdekken, daar gaat het om! Uiteraard onder deskundige begeleiding. Zo helpen we kinderen het beste uit zichzelf te halen.

Bredase scholen horen bij de eerste die mochten beginnen met de Rijke Schooldag. In de toekomst komen meer basisscholen in ons land ervoor in aanmerking.

Wilt u meer informatie over de Rijke Schooldag op onze school? We houden u op de hoogte. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de leerkracht van uw kind.   

Eten in de ochtendpauze

Het eerste eetmoment op onze school is de ochtendpauze. We beginnen de dag met een gezonde pauzehap, bijvoorbeeld groente of fruit. We stimuleren ouders om een gezonde onverpakte pauzehap mee te geven en koek, snoep en chips thuis te laten.

Eten tijdens middagpauze

Het tweede eetmoment op onze school is de middagpauze. Tijdens de middagpauze eten de leerlingen een gezonde lunch, bijvoorbeeld volkoren boterhammen met beleg. Extra groente/fruit is natuurlijk toegestaan.

Bidons met water

De kinderen op onze school drinken water uit een bidon/drinkfles.

 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kinderen zijn nieuwsgierig en willen steeds iets nieuws leren. Alle kinderen verdienen aandacht, maar zeker die kinderen die moeite hebben met leren of die daar juist erg goed in zijn. Wie moeite heeft meteen bepaald onderdeel van de basisleerstof krijgt ondersteuning in de vorm van pre-teaching of verlengde instructie en eventueel extra oefenstof. De kinderen die erg goed kunnen leren bieden we verrijkingsstof aan. De leerkrachten houden bij het aanbieden van de leerstof zoveel mogelijk rekening met de behoefte van elk kind. Onderwijs op maat is een wijze van lesgeven die we steeds verder ontwikkelen.

Wij bieden ondersteuning aan leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben. Dat betekent in de praktijk dat we veel aandacht besteden aan technisch lezen, begrijpend lezen en woordenschat. Daarbij vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen alsmede creativiteit en cultuur ook erg belangrijk op onze school.

Fontein nieuwkomersonderwijs is voor buitenlandse kinderen die net in Breda of in de omgeving van Breda zijn komen wonen. Het doel is: het aanspreekbaar maken in de Nederlandse Taal van buitenlandse leerlingen in de leeftijd van (6 t/m 12 jaar). Dit aanspreekbaar maken bereiken wij door het aanbieden van gestructureerde en planmatig onderbouwde lesstof, waardoor leerlingen in een tijdsbestek van 12 tot 18 maanden voldoende Nederlands leren, zodat ze kunnen doorstromen naar een andere vorm van onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Nieuwkomersonderwijs

Het nieuwkomersonderwijs is voor buitenlandse leerlingen die net in Nederland zijn komen wonen en de Nederlandse taal nog moeten leren.

Explora Parttime Hoogbegaafden Onderwijs

Basisschool de Fontein en Dr. De Vissersschool hebben Explora opgericht. Bij Explora wordt parttime hoogbegaafdheidsonderwijs gegeven door een HB-specialist. In de ochtend volgen de leerlingen bij Explora Breda onderwijs, in de middag en op vrijdag volgen zij het programma op hun eigen school. Explora Breda is ook bedoeld voor leerlingen die niet op deze basisscholen zitten. De aparte afdeling Parttime Hoogbegaafden Onderwijs – Explora Breda is gevestigd aan de Kameelstraat 2.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven