Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe ziet een schooldag eruit?
Elke dag bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. Op deze manier weet elk kind wat je op welk moment van de dag kunt verwachten. Dit biedt rust voor de leerlingen en leerkrachten.
In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. Het uitgangspunt hierbij is gedegen en uitdagend onderwijs met bewegingsopdrachten, samenwerkingsopdrachten en nieuwe methodes voor het vergroten van de taal- en rekenvaardigheden.
In de middag bieden we atelieronderwijs. Met het atelieronderwijs ligt de nadruk op het bieden van een brede blik op de wereld. Elke stuurgroep is verantwoordelijk voor de kwaliteit van een aantal ateliers. Elke middag volgt elk kind minimaal twee ateliers (of meer), gedurende zes weken. Hierbij is onderscheid in:
Verplichte ateliers, o.a. : wereldoriëntatie, muziek, techniek en sport
Keuze ateliers die door de leerkracht bepaald worden, bijvoorbeeld: Projectatelier, Taalatelier
Juist de verbinding tussen de cognitieve vaardigheden en onze speerpunten maakt ons onderwijs uitdagender en betekenisvoller voor uw kind(eren) met als doel de kwaliteit van het onderwijs te vergroten.
We werken met het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent dat kinderen met dezelfde leeftijd bij elkaar zijn ingedeeld. We streven naar een groepsgrootte van 25 leerlingen per klas. Op basis van zorgleerlingen of de verhouding jongens/meisjes kan hiervan afgeweken worden.
Bij groep 1 en 2 werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal. Centraal in deze groepen staat de kennismaking met rekenen en taal, kringactiviteiten, sport en spel, ontwikkeling van de fijne en grove motoriek en buitenspel activiteiten. Onderwijsondersteunende collega's verzorgen extra activiteiten, individueel of in kleine groepjes. Dit kan zijn extra uitleg of meer uitdagende opdrachten. Vanaf groep 1 krijgen de kinderen ook Engels.
Elke dag bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. In de middag bieden we atelieronderwijs. Met het atelieronderwijs ligt de nadruk op het bieden van een brede blik op de wereld van onze speerpunten.
Onze school richt zich in principe op alle leerlingen, waarvan wij de onderwijsbehoefte praktisch kunnen realiseren:
- Het functioneren en het gedrag van de leerling moet hanteerbaar zijn
- De werkhouding, leerbaarheid en de motivatie van de leerling om zich te ontwikkelen moet aantoonbaar zijn
- De veiligheid van de leerling, de mede leerlingen, de ouders en de leraar moeten gewaarborgd zijn.
Er zijn twee onderwijsassistentes, zij ondersteunen hoofdzakelijk groep 3 en groep 4. Daarnaast begeleiden ze groepjes kinderen bij specifieke onderdelen van het lesprogramma. Op de Rietvink wordt steeds gekeken welke kinderen extra begeleiding nodig hebben. Dit kan individueel, maar liever in groepjes. De begeleiding wordt gegeven door gediplomeerde leerkrachten die daarvoor vrijgeroosterd zijn
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Explora
Explora is parttime hoogbegaafden-onderwijs, aangeboden op diverse locaties van het scholenbestuur PCPO Midden Brabant. Hierbij wordt de gewone lesstof verkort aangeboden, zodat er meer ruimte is voor verbreding in de vorm van thematisch onderwijs en het ontwikkelen van andere vaardigheden zoals omgaan met faalangst en leren leren. Speerpunt binnen ons onderwijs is aandacht voor lichamelijke vorming afgestemd op hoogbegaafde leerlingen.
Team Trots
Team (T)rots is een team van leerlingen en een betrokken coach, die tijdens schooltijd werken aan passende en uitdagende projecten 'met je handen'.
Ateliers
Het atelieronderwijs diepen we steeds verder uit op basis van behoefte en ontwikkelingen in de maatschappij.
Reken, Taal en Begrijpend Lezen onderwijs
Dit bieden we aan vanuit de executieve functies. Bij het aanbieden van de lesstof differentiëren we naar boven en beneden, afhankelijk van de behoefte.
Onze school beschikt niet over een vroegschoolse voorziening. Kinderen komen vaak van een kinderdagverblijf of andere voor- of vroegschoolse voorziening. Met alle toeleverende instanties is er een goed contact voordat een leerling bij ons op school start.