Medewerkers van onze school geven uw kind zo goed mogelijk onderwijs. Daarnaast moet uw kind zich op school veilig voelen en plezier hebben. Dat kan alleen door correct en zorgvuldig met elkaar om te gaan. Helaas worden er af en toe ook fouten gemaakt. Bespreek de gevolgen hiervan eerst met de leerkracht en/of andere direct betrokkenen. De leerkracht zoekt samen met de leerling of zijn/haar ouders (waar ouders staat kan ook verzorgers of voogd worden gelezen) naar een oplossing. Lukt het niet om samen met de leerkracht een goede oplossing te vinden, bespreekt u de zaak dan met de directie of met de interne vertrouwenspersoon van de school.
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon is er voor het belang van de leerlingen en de ouders. Hij/zij luistert naar het verhaal van uw kind, of van u als ouder, informeert u over wat u zelf kunt doen om het probleem op te lossen en wijst u op de mogelijkheid om een van de externe vertrouwenspersonen in te schakelen. Is de interne vertrouwenspersoon van de school ook de groepsleerkracht van uw kind en deel van uw zorg, overlegt u dan rechtstreeks met de directie
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersonen zijn onafhankelijk en behandelen hun contacten vertrouwelijk. Zij geven advies, zoeken naar oplossingen en verwijzen naar hulpverlenende instanties als dat nodig is. U kunt contact opnemen met de externe vertrouwenspersonen met problemen van welke aard dan ook. Denk hierbij aan zaken waar u of uw kind met niemand anders over durft of wilt praten. Een gesprek met een externe vertrouwenspersoon is altijd vertrouwelijk en er worden alleen stappen gezet met toestemming van u of van uw kind.De externe vertrouwenspersonen voor alle PCPO-scholen zijn werkzaam bij Vertrouwenswerk.nl:
Maarten van de Laarschot
Telefoon: +31681538337
[email protected]
Annelies Spitz
Telefoon: +31 6 33646887
[email protected]
Landelijke klachtencommissie
Leiden alle genoemde mogelijkheden niet tot een oplossing dan informeren de externe vertrouwenspersonen u over het schriftelijk indienen van uw klacht bij de landelijke klachtencommissie GCBO (Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs).
Voor de basisscholen:
Stichting GCBO
Postbus 394
3440 AJ Woerden
T 070- 3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur)
e-mail: [email protected]
website: www.gcbo.nl
Voor de kinderopvang en Peuterspeelzalen kunt u terecht bij:
- Klachtenloket Kinderopvang: het voorportaal van de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen waar wordt geprobeerd de klacht eerst op te lossen met behulp van algemene en procedurele informatie, advies, bemiddeling of mediation. Zie www.klachtenloket-kinderopvang.nl
- Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen. Voor het reglement inzake het in behandeling nemen van een geschil verwijzen we u naar de website: www.degeschillencommissie.nl.
De Geschillencommissie
Bordewijklaan 46
2591 XR Den Haag
T: 070-3105310
Samengevat
Heeft u een klacht, houdt u onderstaande volgorde aan:
1. Overleg met de groepsleerkracht
2. Bij onvoldoende resultaat, neem contact op met de directie of de interne vertrouwenspersoon:
a. de directeur wijst op de mogelijkheid de interne vertrouwenspersoon in te schakelen.
b. de interne vertrouwenspersoon wijst op de mogelijkheid de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
3. Bij onvoldoende resultaat wordt verwezen naar het bestuur:
a. Het bestuur wijst de klager altijd op de mogelijkheid de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
4. Overleg met de externe vertrouwenspersoon:
a. Geven van advies, zoeken naar een oplossing en verwijzen naar hulpverlenende instanties indien nodig.
5. Mocht dit niet voldoende zijn, dien dan schriftelijk een klacht in bij de landelijke klachtencommissie.