Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe ziet een schooldag eruit?
Elke dag (ma, di, do en vr) bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. In de middag bieden we atelieronderwijs.
Elke stuurgroep is verantwoordelijk voor de kwaliteit van een aantal ateliers. Elke middag volgt elk kind minimaal twee ateliers (of meer), gedurende zes weken. Hierbij is onderscheid in:
- Verplichte ateliers: wereldoriëntatie, muziek, techniek en sport
- Keuze atelier, die de leerkracht bepaalt: Breinstein, taalatelier, kiesatelier (kind en echtscheiding), mindfulness.
- Keuze atelier, de leerling zelf kiest: fotografie, koken, Spaans, programmeren, vloggen etc
- Proefatelier: een leerling maakt kennis met een bepaald atelier buiten zijn/haar geijkte pad
Juist de verbinding tussen de cognitieve vaardigheden en onze speerpunten maakt ons onderwijs uitdagender en betekenisvoller voor uw kind(eren) met als doel de kwaliteit van het onderwijs te vergroten.
Klassen
We werken met het leerstofjaarklassen, dit betekent dat kinderen met dezelfde leeftijd bij elkaar zijn ingedeeld, van groep 1 t/m 8. We streven naar een groepsgrootte van +/-25 leerlingen per klas. Op basis van zorgleerlingen of de verhouding jongens/meisjes kan hiervan afgeweken worden.
Alle groepen werken met Leerpleinen. Dit zijn aparte leerpleinen in en/of buiten de klas waar leerlingen (al dan niet groepsoverstijgend) aan de slag gaan met een specifieke les.
Bij groep 1 en 2 werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal. Centraal in deze groepen staat de kennismaking met rekenen en taal, kringactiviteiten, sport en spel, ontwikkeling van de fijne en grove motoriek en buitenspel activiteiten. Er zijn twee onderwijsondersteunende collega's die extra activiteiten, individueel of in kleine groepjes, doen. Dit kan zijn extra uitleg of meer uitdagende opdrachten. Vanaf groep 1 krijgen de kinderen ook Engels.
Elke dag (ma, di, do en vr) bestaat uit een ochtend- en een middagprogramma. Op deze manier weet elk kind wat je op welk moment van de dag kunt verwachten. Dit biedt rust voor de leerlingen en leerkrachten.
In de ochtend ligt de focus op cognitief onderwijs. Het onderwijs is dan gericht op het vergroten van reken-, lees- en taalvaardigheden. In de middag bieden we atelieronderwijs. Met het atelieronderwijs ligt de nadruk op het bieden van een brede blik op de wereld van onze speerpunten.
Onze school richt zich in principe op alle leerlingen, waarvan wij de onderwijsbehoefte praktisch kunnen realiseren:
- Het functioneren en het gedrag van de leerling moet hanteerbaar zijn;
- De werkhouding, leerbaarheid en de motivatie van de leerling om zich te ontwikkelen moet aantoonbaar zijn;
- De veiligheid van de leerling, de mede leerlingen, de ouders en de leraar moeten gewaarborgd zijn.
Binnen de jaargroepen richten wij ons op zelfstandig leren werken en is het aanbod gepersonifieerd. Dit geeft een betere aansluiting en afstemming bij de onderwijs- en instructiebehoeften van het individuele kind. We bieden extra hulp en uitleg aan de kinderen die dit nodig hebben of we bieden meer uitdaging aan kinderen die (meer)begaafd zijn.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Explora
Explora is parttime hoogbegaafden-onderwijs, aangeboden op diverse locaties van het scholenbestuur PCPO Midden Brabant. Hierbij wordt de gewone lesstof verkort aangeboden, zodat er meer ruimte is voor verbreding in de vorm van thematisch onderwijs en het ontwikkelen van andere vaardigheden zoals omgaan met faalangst en leren leren. Speerpunt binnen ons onderwijs is aandacht voor lichamelijke vorming afgestemd op hoogbegaafde leerlingen.
Team Trots
De kinderen die behoefte hebben aan ondersteuning krijgen dat in Team Trots.
Ateliers
Het atelieronderwijs diepen we steeds verder uit op basis van behoefte en ontwikkelingen in de maatschappij.
Reken, Taal en Begrijpend Lezen onderwijs
Dit bieden we aan vanuit de executieve functies. De lesstof bieden we aan vanaf niveau 1 (Niveaus: 1 = hoog, 2= midden 3=laag) en differentiëren we naar beneden.
Het onderwijsaanbod van PeuterPlus richt zich op kinderen die qua ontwikkeling behoefte hebben aan meer en uitdagender aanbod. Om dit te realiseren wordt er intensief samengewerkt met de kleutergroepen. In de praktijk houdt dit in dat de thema’s waaraan in de kleutergroepen gewerkt wordt, ook in de PeuterPlusgroep terug te zien zijn. PeuterPlus werkt met de methodiek Peuterplein en in groep 1 en 2 werken we met Kleuterplein.
De PeuterPlus klas is voor kinderen vanaf 3 jaar die zindelijk zijn. Deze pre-school zit in het gebouw van de Dr. De Visserschool. De kinderen zijn tijdens de reguliere schooltijden welkom op woensdagochtend (8.30-12.30 uur) en vrijdagmiddag (12.00 - 15.00 uur). Aan de PeuterPlus klas zijn kosten verbonden.