De mensen die bij ons op school werken doen hun best het onderwijs aan uw kind zo goed mogelijk te verzorgen en het verblijf van uw kind op school zo plezierig en veilig mogelijk te laten zijn. Dat past bij een correcte en zorgvuldige manier van omgaan met elkaar. Overal waar gewerkt wordt, dus ook op school, worden af en toe fouten gemaakt. Deze zaken kunnen het beste in eerste instantie met de leerkracht en/of andere direct betrokkenen worden besproken. Wij verwachten dat elke leerkracht iedere leerling en ouder serieus neemt en goed naar hem of haar luistert. Bij problemen probeert de leerkracht samen met de leerling en zijn/haar ouders de beste oplossing te vinden.
Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of dat er niet goed naar u geluisterd wordt, kunt u de zaak bespreken met de directie of de interne contactpersonen van de school die door het bestuur zijn aangesteld voor de bespreking van de klachten.
Stappen
- Ga altijd eerst in overleg met de groepsleerkracht. Indien dit onvoldoende resultaat heeft, verwijzing naar directie of interne vertrouwenspersoon.
- Overleg met de directie of met de vertrouwenspersoon. Bij onvoldoende resultaat wordt verwezen naar het bestuur.
- De directeur wijst op de mogelijkheid de interne vertrouwenspersoon in te schakelen. De interne vertrouwenspersoon wijst op de mogelijkheid de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
- Overleg met het bestuur. Het bestuur wijst u altijd op de mogelijkheid de externe vertrouwenspersoon in te schakelen.
- Overleg met de externe vertrouwenspersoon. Zij geven advies, gaan de mogelijkheden na om tot een oplossing te komen en zo nodig verwijzen naar hulpverlenende instanties. Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan verwezen worden naar de onafhankelijke klachtencommissie, die behulpzaam zijn bij het indienen van de klacht.
- Schriftelijk indienen van de klacht bij de landelijke klachtencommissie
Interne vertrouwenspersoon
De interne vertrouwenspersoon bespreekt met u wat u zelf kunt doen om tot een oplossing te komen. In elk geval zal de interne vertrouwenspersoon u wijzen op de mogelijkheid om de externe vertrouwenspersonen in te schakelen. Als de groepsleerkracht van uw kind tevens de interne vertrouwenspersoon van de school is, dan kunt u direct met de directie overleggen. Ook kan het bestuur worden ingeschakeld.
De interne vertrouwenspersoon op onze school is mevr. Daniëlle Wijbrandi (danielle.wijbrandi@pcpomiddenbrabant.nl)
Externe vertrouwenspersoon
PCPO beschikt ook over een externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon voor alle PCPO-scholen is mevrouw A. de Koning van De Koning Vertrouwenszaken. Haar telefoonnummer is: +31 6 41167134
De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk en zal een gesprek vertrouwelijk behandelen. Zij kan advies geven, nagaan of er mogelijkheden zijn om tot een oplossing te komen en zo nodig verwijzen naar hulpverlenende instanties.
U kunt een beroep op de externe vertrouwenspersoon doen als er problemen zijn, van welke aard dan ook, waar u of uw kind niet met de groepsleerkracht, met de interne vertrouwenspersoon of met anderen over durft of wilt praten. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld en er worden geen stappen gezet zonder uw toestemming of die van uw kind.
Als alle genoemde mogelijkheden, ondanks de activiteiten van de beide contactpersonen en het inschakelen van het bestuur niet tot een oplossing leidt, kan de externe vertrouwenspersoon u vertellen hoe u de klacht schriftelijk kunt indienen bij de landelijke klachtencommissie van de GCBO (Geschillen Commissies Bijzonder Onderwijs).
Het adres is:
Stichting GCBO
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
T 070- 3861697
e-mail: info@gcbo.nl
Website: www.gcbo.nl