Nutsbasisschool Dirk van Veen

Laan van Mecklenburg 30 4818 GD Breda

  • Schoolfoto van Nutsbasisschool Dirk van Veen
  • Schoolfoto van Nutsbasisschool Dirk van Veen
  • Schoolfoto van Nutsbasisschool Dirk van Veen
  • Schoolfoto van Nutsbasisschool Dirk van Veen
  • Schoolfoto van Nutsbasisschool Dirk van Veen

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat uit enthousiaste en betrokken leerkrachten (waaronder fulltime en parttime leerkrachten), leerkrachten met speciale taken zoals bouwcoördinator (onderbouw-middenbouw-bovenbouw), leerkracht Passend Onderwijs, onderwijsassistenten (waarvan 1 vakdocent Engels), ICT-coördinator en het onderwijsondersteunend personeel (administratie en conciërge).

We streven ernaar dat kinderen te maken krijgen met één of twee vertrouwde gezichten voor de groep. Als er twee vaste leerkrachten voor een klas staan is er sprake van een duobaan, leerkrachten zijn dan samen een taakverdeling overeengekomen en zijn samen verantwoordelijk voor de groep. Leerkrachten hebben binnen hun lesgevende taak oog voor zowel resultaat als proces.

De dagelijkse leiding is in handen van met managementteam:

  • Directeur Babette Rademakers
  • Adjunct-directeur Simone Hendrikx
  • Leerkracht met MT-taken Dennis de Jager
  • Intern begeleider Sandra van Erve

Op onze website vindt u de groepsindelingen met betreffende leerkracht(en) en onderwijsassistenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van de leerkracht

Een school heeft  te maken met vervangingen i.v.m. bijzondere omstandigheden als verlof, ziekte etc. We proberen hier uiteraard adequate vervangers voor te vinden. Het kan voorkomen dat we geen vervanger kunnen vinden. In dat geval zullen we zoeken naar een interne oplossing, door bijvoorbeeld 2 groepen samen te voegen. In uiterste noodzaak kan het voorkomen dat we leerlingen naar huis moeten sturen, omdat er geen vervanger beschikbaar is. Dit zal in principe pas gebeuren op de 2e dag dat er geen vervanger is en nadat we u een bericht hierover hebben geïnformeerd. Gezien het grote tekort aan invallers kan het echter gebeuren dat het niet lukt om de groep pas de tweede dag thuis te laten blijven. Actuele informatie kunt u vinden op de website (Vervangersbeleid).


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De samenstelling van de groepen

De leerlingen op onze school zijn verdeeld over kleutergroepen (de groepen 1-2 met kinderen van 4, 5 en 6 jaar) en de jaargroepen 3 t/m 8. Niet iedere kleuter zit even lang in groep 1 of groep 2, dit hangt o.a. af van de instroomdatum en ontwikkeling van het kind. We streven er naar de grootte van de klassen op maximaal 30 leerlingen te houden. De kleutergroepen starten kleiner maar eindigen door instroom van vierjarigen op een groep van ongeveer 30 kinderen. Afhankelijk van het begin van de zomervakantie kunnen vierjarigen instromen t/m mei. Kleuters die vanaf 1 juni 4 jaar starten bij voorkeur na de grote vakantie

Schoolsysteem

Onze school is een bijzonder neutrale school voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar. We werken conform het leerstofjaarklassensysteem, in combinatie met groepsoverstijgende activiteiten. Een leerstofjaarklassensysteem houdt in dat iedere jaargroep uitgaat van een vaststaand pakket aan leerstof voor de diverse vakgebieden. De leerstof is afgestemd op de jaargroep met passende methoden, werkwijzen en leerlijnen. Iedere jaargroep kent zijn eigen leerdoelen die per vakgebied in een onderwijsplan staan omschreven.

Binnen het leerstofjaarklassensysteem gebruiken we verschillende (klassenoverstijgende) werkvormen om de leerlingen vaardigheden bij te brengen. De werkvorm die wordt gebruikt hangt af van de verschillende vak- en vormingsgebieden. Binnen onze school kan de volgende ordening van werkvormen worden gemaakt:

  • Opdrachtvormen, onder andere experimenten, interviews, presentaties, werkstukken, groepswerk
  • Spelvormen
  • Schriftelijke verwerking van informatie
  • Samenwerken; ondersteunend aan de ontwikkeling van niet-schoolse vaardigheden, nadruk op coöperatieve leerstrategieën
  • Zelfstandig werken aan dag- en weektaken

Deze werkvormen komen aan bod tijdens de reguliere lessen maar ook tijdens extra activiteiten in het kader van cultuureducatie, techniek, sport, verkeer, social media lessen e.d.

Als team volgen we onderwijskundige vernieuwingen, we halen hier die zaken uit die ons onderwijs blijvend verbeteren. We blijven leren en ontwikkelen om ons onderwijs steeds beter af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen. Hiervoor plannen we ieder jaar een aantal studiedagen en studiemiddagen om ons als team verder te ontwikkelen. De planning van deze dagen is terug te vinden op de schoolkalender.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 wordt thematisch gewerkt en komen de diverse ontwikkelingsgebieden geïntegreerd aan bod.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school


De lesurentabel

Groep 1 t/m 4 gaat 24.05 uur per week naar school, de bovenbouw 25.05 uur. Binnen de lesurentabel is niet de volledige tijd geroosterd.  Zo staat voor bewegingsonderwijs in totaal 1.30 uur , waarvan we 1 uur gymmen in de zaal en 0.30u buiten bewegen. Maar natuurlijk kost het naar de gymzaal gaan en omkleden ook tijd. Op de dag dat we buiten bewegen onder begeleiding van de sportcoach vervangt dit, vanaf groep 5, de kleine pauze.

In de lesurentabel vallen binnen de uren van:

  • lezen, naast technisch lezen, ook begrijpend lezen, boekactiviteiten en in de bovenbouw studievaardigheden.
  • spelling valt onder het domein taal 
  • verkeer valt onder het domein wereldoriëntatie

Sociaal emotioneel leren, leren leren en Burgerschap staan wekelijks op het rooster, dit is een gemiddelde tijd die aan de drie vakgebieden worden besteed. Het accent kan echter per periode anders liggen.

De lesurentabel geeft richting aan de verspreiding van de uren over de vakgebieden. Indien nodig worden er, op basis van wat er nodig is binnen een groep, aanpassingen gemaakt.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De ondersteuning en begeleiding op NBS Dirk van Veen valt onder de basiskwaliteit van ons onderwijs. Deze is gebaseerd op het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband waar we toe behoren: RSV Breda PO 30-03 (www.rsvbreda.nl). We onderschrijven de uitgangspunten van Passend Onderwijs en proberen, binnen onze mogelijkheden, een leerling te bieden wat hij nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen.

Binnen de  basisondersteuning beschikken we over schooleigen elementen, die mede het ondersteuningsprofiel van onze school bepalen. Deze schooleigen elementen komen voort uit de aanwezige expertise in het team zoals:

  • Het lesgeven op drie niveaus op de hoofdvakgebieden met daarnaast een leerlijn voor het ontwikkelen van Leren leren (executieve functies) en het sociaal emotioneel leren
  • Dyslexiespecialist en opgeleide onderwijsassistenten t.b.v. het programma Taal in Blokjes (voor de begeleiding van kinderen met lees- en spellingproblemen)
  • Rekenspecialist Leerkracht Passend onderwijs
  • Intern begeleider
  • Talentbegeleider (o.a gericht op de ontwikkeling van de executieve functies en persoonlijke leerdoelen)
  • Certificeerde trainer van de Gelukskoffer
  • Scheidingsexpert

Naast de aanwezige expertise werken we samen met ketenpartners, zoals: voorschoolse voorziening “Dirk en Ko” het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) het Voortgezet Onderwijs Begeleiders vanuit het samenwerkingsverband Auris ( spraak-en taalproblemen) overige partners zoals Talentenlab voor Hoogbegaafdheid, instanties voor de behandeling van dyslexie, externe remedial teachers, logopedisten en fysiotherapeuten.

Het Schoolondersteuningsprofiel van NBS Dirk van Veen staat op onze website.

Specialisten via het Samenwerkingsverband

Het samenwerkingsverband beschikt over een Centraal Ondersteuningsteam (COT) waarin expertise is ondergebracht waar de school een beroep op kan doen, bv een specialist op het gebied van gedrag of het jonge kind. Ook ondersteunen zij in het bieden van Passend onderwijs. De begeleiders passend onderwijs (BPO) in het Centraal Ondersteuningsteam (COT) bieden:

  • Ondersteuning bij de vroeg-signalering van leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte;
  • Meedenken bij het tegemoetkomen aan die ondersteuningsbehoefte: in elke fase van het proces;
  • Ondersteuning bij het opzetten van de ondersteuning van een leerling, leerkracht of team;
  • Ondersteuning bij het opzetten van ondersteuningsstructuren op school en/of in de werkeenheid;
  • Ondersteunen bij deskundigheidsbevordering;
  • Zij zijn een vraagbaak, zetten hun expertise en netwerk in en dragen bij aan het leereffect om te komen tot een continue verbetering van de kwaliteit van passend onderwijs op school.

Meer informatie leest u in het hoofdstuk Onderwijskundig beleid van ons schoolplan dat te vinden is op onze website.

Ouder -en jeugdsteunpunt

Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind of bij het ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband. Meer informatie over de ondersteuning die de school en het samenwerkingsverband aan u kan bieden is te vinden op: www.ouderjeugdsteunpuntrsvbreda.nl. De informatie bestaat met name uit veel gestelde vragen en antwoorden. U vindt er ook uitleg van begrippen en handige links.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het is onze ambitie om onze expertise m.b.t. de kwalitatieve inzet van de lichte ondersteuning verder te ontwikkelen dan wel te borgen.

  • Continue scholing onderwijsassistenten in de begeleiding van lees- en rekenproblemen
  • Borgen van specialistische kennis van de talentbegeleiders
  • Vergroten kennis en begeleiding t.a.v. tweede taalverwerving ( NT2)
  • Verder door ontwikkelen Passend onderwijs
  • Nadere afstemming in begeleiding bij de overgang van kinderdagverblijf naar groep 1 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Dirk & Ko, Buitenschoolse opvang

Scholen zijn verantwoordelijk voor het aanbieden van buitenschoolse opvang. Binnen kindcentrum Dirk & Ko is er een samenwerking met Kober kinderopvang. Ouders hebben natuurlijk zelf de keuze bij welke organisatie ze buitenschoolse opvang afnemen. Meer leest u op blz. 36 en op de website: www.kober.nl.

Er gaan ook kinderen van onze school naar Partou, Villa Kakelbont, Kindergarten en Compananny.

Terug naar boven