Onze Ambities
Onze school heeft voor de komende vier jaar (2023-2027) de onderstaande grote verbeterdoelen vastgesteld. Ze vormen de focus voor ons handelen in de periode 2023-2027.De kwaliteit van ons onderwijs is hoog. Daar zijn we trots op en die stevige basis behouden we. Maar we zijn ook ambitieus. Daarom hebben we met elkaar 3 thema’s bepaald waarop we ons de komende 4 jaar gaan ontwikkelen passend bij de koers van stichting Nutsscholen Breda: Onderwijs, De wereld & ik en Ouders & partners. Bij elk thema hebben we ambities geformuleerd die onze ontwikkeling richting geven. Voor al die ambities geldt, dat we waar mogelijk gebruikmaken van de kennis en ervaring van onze collega-Nutsscholen in Breda en dat we ons wendbaar en flexibel opstellen als veranderingen daarom vragen.
Onderwijs
Onderwijs is ons belangrijkste thema en gaat over de vraag hoe we leerlingen het beste voorbereiden op hun toekomst. En hoe we de kwaliteit van ons onderwijs bewaken. Dit zijn onze ambities:
1. Kwaliteitsonderwijs.
We houden de kwaliteit van ons onderwijs hoog en behalen de ambities voor rekenen, lezen, spelling en taal, die we in ons schoolplan hebben beschreven. Dat doen we door te blijven werken volgens de Coöperatieve Leerstrategieën (CLS) die schoolprestaties bevorderen en ons te blijven houden aan de afspraken die we met elkaar hebben over krachtig lesgeven. Beide werkwijzen maken we meer zichtbaar.
2. Doorgaande lijn digitale vaardigheden en mediawijsheid.
We bereiden onze leerlingen voor op een digitale wereld. Om dit goed te doen laten we onszelf scholen op dit gebied en zetten we voor groep 1 tot en met 8 een doorgaande leerlijn op voor digitale vaardigheden en mediawijsheid.
3. Gebruikmaken van expertise.
We weten van welke expertise we kunnen gebruikmaken en doen dat actief. Denk aan de expertise van specialisten, remedial teachers en vakdocenten voor bijvoorbeeld gym, muziek en creatieve vakken. En aan collega’s binnen Stichting Nutsscholen Breda.
De wereld & ik
Het thema De wereld & ik gaat over de samenleving waar we onderdeel van zijn en de wereld waarin we leven. Op school besteden we aandacht aan gezondheid en duurzaamheid. Dit zijn onze ambities voor de komende 4 jaar:
4. Beleid op gezondheid en duurzaamheid.
Leerlingen, ouders en medewerkers hebben met elkaar bepaald welke keuzes we op school maken als het gaat om geestelijke en lichamelijke gezondheid en duurzaamheid. Die keuzes hebben we omgezet in duidelijk schoolbeleid, dat bekend is bij ouders, leerlingen en medewerkers, zodat we er allemaal naar kunnen handelen. We geven zelf het goede voorbeeld en delen onze best practices met elkaar.
5. Heldere afspraken over bewegend leren.
We weten wat we als team onder bewegend leren verstaan en hoe we dat toepassen in onze binnen- en buitenlessen. We inspireren elkaar om bewegend leren te realiseren en hebben een toolkit van duurzame middelen beschikbaar, waarmee we bewegend leren eenvoudig kunnen toepassen in onze lessen.
6. Maatschappelijke betrokkenheid zichtbaar.
We zijn als school maatschappelijk betrokken en laten dat zien aan elkaar, ouders en leerlingen. Dat doen we door te handelen in het belang van de samenleving en te praten over wat er in de wereld speelt.
Ouders & partners
Leerlingen goed voorbereiden op hun toekomst doen we niet alleen, maar samen met ouders en partners. Een stevige en duurzame relatie is de basis voor een goede samenwerking. Daar willen wij van onze kant aan werken en daarom zijn dit onze ambities:
7. Heldere communicatie naar ouders.
Leerlingen, ouders en leerkrachten werken samen. Wij communiceren duidelijk en op tijd met ouders. En we hechten waarde aan hun ideeën en bevindingen. Die krijgen we via de ouderklankbordgroep. Daarnaast gaan we op zoek naar meer manieren en momenten om hun input op te halen.
8. Samenwerking op educatief vlak.
Als team zijn we blij met de ondersteuning van ouders bij ons onderwijs. We hebben voor onszelf duidelijk welke ouders op welke manier kunnen bijdragen, hoe we hen betrekken bij onze lessen en hoe wij die hulp faciliteren en stimuleren.
9. Teamvorming oudercommissie, klassenouders en leerkrachten.
Ouders ondersteunen en ontlasten ons met hun hulp, zodat wij ons nog beter kunnen focussen op het onderwijs. De klassenouders en oudercommissie zijn onze aanspreekpunten. Onze ambitie is dat we ouders actief inschakelen voor hulp en dat klassenouders, oudercommissie en leerkrachten met elkaar een goed team vormen, in het belang van de kinderen. We voelen ons met elkaar verantwoordelijk voor een goede sfeer op school.
10. Ondersteuning door partners.
Soms hebben leerlingen extra ondersteuning nodig. Die bieden we als het kan zelf, maar waar nodig maken we gebruik van onze partners. We weten wie die partners zijn en waarbij ze ons kunnen ondersteunen.