Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Montessori+ geeft al sinds haar bestaan het schooladvies voordat de Cito-eindtoets is afgenomen. Doordat het kind meerdere jaren bij dezelfde leerkracht zit, kennen wij het kind goed. Wij kijken bij de advisering naar de ontwikkeling van de metacognitieve vaardigheden. Dit zijn vaardigheden die het kind nodig heeft om zijn/haar eigen gedrag te controleren en aan te sturen. Te denken valt aan o.a. doelen stellen, plannen en reflecteren op eigen handelen. Natuurlijk is ook de cognitieve ontwikkeling van belang. Wij gebruiken hiervoor de methodeonafhankelijke toetsen van CITO. Wij vinden de totale ontwikkeling van een kind belangrijk, we zijn blij om terug te horen dat onze kinderen goed voorbereid naar het voortgezet onderwijs gaan.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij werken met het leerlingvolgsysteem (LVS), Leerling in Beeld van Cito. Twee keer per jaar (in januari en juni) worden de toetsen van begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en rekenen afgenomen bij de kinderen van groep 3 t/m 7. In groep 8 worden in het begin van het jaar ook nog de toetsen van het LVS afgenomen. De toetsen worden geanalyseerd en op basis van deze analyse kan het onderwijsaanbod aangepast worden voor het individuele kind. Naar aanleiding van de resultaten kan ook besloten worden om het kind extra ondersteuning te bieden.
Bij het schooladvies vormen de persoonlijkheidskenmerken van een kind, zoals doorzettingsvermogen, werkhouding en dergelijke een belangrijk deel. Wij willen nadrukkelijk aangeven dat wij de totale ontwikkeling van een kind belangrijk vinden. Natuurlijk is de cognitieve ontwikkeling daar ook een belangrijk gedeelte van. Het Cito leerlingvolgsysteem meet gedurende de periode dat een kind bij ons op school zit de schoolvorderingen. Deze vormen de 'harde' data die een bron zijn van het schooladvies voor het vervolgonderwijs. Even belangrijk is dat kinderen kunnen samenwerken, een planning kunnen maken en zich daar aan houden en dat ze verantwoordelijkheid krijgen die bij hun ontwikkeling past. Omdat de maatschappij in snel tempo verandert, is het belangrijk om aangeleerde kennis en vaardigheden in meerdere situaties toe te kunnen passen. Wij zien dat onze leerlingen door deze solide basis goed voorbereid aan het vervolgonderwijs beginnen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Vanuit de visie van Montessori werken wij continu aan de sociale vaardigheden van kinderen. Kinderen leren van en met elkaar. De sociale omgang zit verweven in de lessen en de structuur in de klassen. Er is speciale aandacht voor zorg voor jezelf, voor elkaar en voor de omgeving.
Op de HB-afdeling zijn we vanaf schooljaar 2020-2021 volop bezig met levenshouding: doelgericht werken aan vaardigheden die je nodig hebt om jezelf te leren zijn. Gebaseerd op positieve psychologie en ontwikkelingspsychologie vertalen we al die "grote" begrippen naar praktische levenslessen voor de kinderen. Dagelijks besteden we 30-45 min aan thema's die helpen om jezelf beter te leren kennen, jezelf te verhouden tot een ander en je plek te vinden in de wereld (voor ons met de link naar HB). Denk aan thema's als emoties, communicatie en talenten ontwikkelen en inzetten.
De expertgroep SEO werkt doelmatig aan verbeteringen in ons aanbod en handelen.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.