Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Montessori+ heeft twee afdelingen. Op de Montessori-afdeling zijn de leerlingen verdeeld over de onderbouw (OB), middenbouw (MB) en bovenbouw (BB). Iedere bouw heeft drie jaargroepen. In de OB zitten de leerlingen van de groepen 0, 1 en 2. In de MB de leerlingen van de groepen 3, 4 en 5. In de BB van de groepen 6, 7 en 8. Deze groeperingsvorm zorgt ervoor dat leerlingen een keer de jongste, middelste en oudste in een groep zijn.
Op de voltijdshoogbegaafden-afdeling (HB) zijn meerdere heterogene groepen. Leerlingen worden daar naar leeftijd geplaatst. Bij de groepsindeling kijken wij altijd hoe wij zo veel mogelijk leerlingen kunnen plaatsen.
Beide afdelingen werken volgens een eigen curriculum.
Binnen het Montessori- en HB-onderwijs wordt er gekeken naar de individuele behoefte van het kind op het gebied van onderwijstijd. Een kind krijgt de vrijheid om zelf het tempo van werken te bepalen, de leerkracht monitort hoeveel tijd een leerling aan de diverse gebieden besteedt en zijn ontwikkeling op de diverse vlakken. Wij werken vanuit drie hoofdvakgebieden: taal, rekenen en kosmisch onderwijs (wereldoriëntatie). Voor taal werken we met taalkasten van Taal Doen! Hiermee wordt handelend gewerkt aan taalopdrachten. Er wordt bij kosmisch onderwijs thematisch gewerkt waarbij de hoofdvakken geïntegreerd zijn in het thema. In de groepen 1 en 2 werken wij ook met de thema's van IPC (International Primary Curriculum). De groepen hebben dagelijks veel tijd voor beweging, zeker 45 minuten per dag.
Binnen het Montessori- en HB-onderwijs wordt er gekeken naar de individuele behoefte van het kind op het gebied van onderwijstijd. Een kind krijgt de vrijheid om zelf het tempo van werken te bepalen, de leerkracht monitort hoeveel tijd een leerling aan de diverse gebieden besteedt en zijn ontwikkeling op de diverse vlakken. Wij werken vanuit drie hoofdvakgebieden: taal, rekenen en kosmisch onderwijs (wereldoriëntatie). Voor taal werken we met taalkasten van Taal Doen! Hiermee wordt handelend gewerkt aan taalopdrachten. Bij kosmisch onderwijs wordt gewerkt met thema's vanuit IPC (International Primary Curriculum). Voor rekenen wordt gewerkt met montessorimaterialen en met de rekenkasten Ik wil rekenen. Kunstzinnige vorming is geïntegreerd in de thema's van IPC. Engels geven wij groepsdoorbrekend om kinderen op eigen niveau les te kunnen geven, we maken hierbij gebruik van de methode Holmwoods. De kinderen hebben wekelijks anderhalf uur bewegingsonderwijs.
Vanuit onze onderwijsvisie is ons onderwijs erop ingericht om kinderen op niveau te voorzien van een passend onderwijsaanbod. Onze leerkrachten zijn opgeleid om passend onderwijs te geven en te kijken naar de ontwikkelingsbehoeftes van kinderen. Het goed observeren van kinderen en het organiseren van een passend onderwijsaanbod voor heterogene groepen behoort tot de basiscompetenties van onze leerkrachten. Voor kinderen die naast de begeleiding van de eigen leerkracht extra ondersteuning nodig hebben, hebben we op beide locaties onderwijsassistenten die leerlingen in of buiten de groep extra begeleiding kunnen bieden. De intern begeleider is betrokken bij het bepalen van de extra ondersteuning.
Voor kinderen die meer verrijking of verdieping nodig hebben hebben we veel materialen en kennis in huis.Het onderwijsaanbod op onze hoogbegaafdenafdeling is specifiek gericht op deze doelgroep en wordt vormgegeven door leerkrachten die geschoold zijn om goed onderwijs te bieden aan deze kinderen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De HB afdeling is voortdurend in ontwikkeling om ervoor te zorgen dat de afdeling blijft aansluiten bij de ondersteuningsvraag van de kinderen. Op dit moment richten wij ons op de kinderen met een UHB profiel (IQ150+). Dit zal de ambitie ook zijn voor de komende jaren.
Op de montessoriafdeling zijn wij bezig om de basisvaardigheden te verstevigen (didactiek rekenen en taal). Daarnaast zal de montessori afdeling steeds meer HB kinderen op de afdeling hebben (instroom van 4 jarige). Er zal op deze afdeling dan ook voortdurend aandacht zijn voor verrijking vanuit het montessorimateriaal.
Onze school werkt nauw samen met de pedagogisch medewerkers van Pebbels+ kinderopvang. Zij verzorgen de opvang van peuters. Voor meer informatie kunt u kijken op www.pebbels.nl