Openbare Basisschool De Wildert

Twaalfbunder 2 4823 BJ Breda

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Wildert
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Wildert
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Wildert
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Wildert
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Wildert

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Door een jaarlijkse analyse van de behaalde eindresultaten, beoordelen we onze schoolprestatie per jaar. Naast wisselende invloeden vanwege individuele capaciteiten van de leerlingen, kan het ook zijn dat we besluiten om het onderwijsaanbod te wijzigen om de resultaten te vergroten. In ieder geval proberen we de cijfers te duiden en indien noodzakelijk aanpassingen te realiseren. Op deze plaats merken we op dat de eindscore van CITO een gemiddelde is van de hele groep en slechts inzicht geeft in de resultaten van taal, begrijpend lezen, spelling, rekenen en wiskunde. Wij hechten echter een groot belang aan het doel dat de kinderen zich naar eigen vermogen en harmonieus ontwikkelen. Persoonlijke eigenschappen, de creatieve capaciteiten, sportieve ontwikkeling en aspecten als doorzettingsvermogen, interesse, motivatie, samenwerking en werkhouding spelen een even belangrijke rol voor de toekomst van ieder kind.



Wanneer gekeken wordt naar de eindresultaten van 2022-2023 kan gemeld worden dat de resultaten flink boven de signaleringswaarde liggen. De resultaten zijn daarnaast hoger in vergelijking met vergelijkbare scholen. Dat zijn goede resultaten. Op het referentieniveau 2F en 1S scoren we ook hoger in vergelijking met vergelijkbare scholen. In de schoolanalyse worden de verschillende vakken uiteengezet. Dat heeft geleid tot een doorgaande focus op de basisvaardigheden. 



In het schooljaar 2023-2024 hebben we voor de eerste keer de doorstroomtoets afgenomen. Omdat de doorstroomtoets voor de eerste keer is afgenomen, hebben we hier nog geen referentie van en dus geen ambitie op gesteld. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We werken met de methode-onafhankelijke toetsen van Cito, voor de vakken technisch en begrijpend lezen, woordenschat, spelling, rekenen en taalverzorging. Naast de toetsen van Cito nemen de methode-gebonden toetsen een belangrijke plaats in. 

We werken met Snappet, een digitale omgeving waarin kinderen verwerkingsopdrachten maken. Snappet volgt de ontwikkeling continu aan de hand van de gemaakte opdrachten. Leerkrachten zijn leidend in het aanbod en gebruiken bij hun keuzes de data uit Snappet. 



Na de afname van de Cito analyseren de leerkrachten de resultaten en bespreken dit met de intern begeleider. Wat werkt en wat werkt niet? Welk leerkrachtgedrag heeft deze groep, deze leerling nodig? Er worden doelen beschreven voor de volgende periode. Er worden afspraken gemaakt over hoe de leerlingen de doelen kunnen bereiken. Vervolgens gaat de leerkracht samen met de leerlingen mee aan de slag. Waar nodig wordt er geobserveerd of gecoacht door de intern begeleider. 

Analyse vinden plaats op schoolniveau (trendanalyses), groepsniveau en individueel niveau. De intern begeleider speelt hierbij een belangrijke rol. Zij bekijkt samen met de leerkrachten wat de het behaalde niveau is en wat er nodig is om zo veel mogelijk onderwijs op maat te bieden. 



 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 leiden de resultaten van de citotoetsen, het beeld van de leerling op het gebied van werkhouding en de sociaal emotionele ontwikkeling tot een eerste stap naar een 'kijkrichting' tijdens de opendag van de VO-scholen. 

Aan het begin van groep 8 worden ouders ingelicht over de doorstroomtoets, het schooladvies, VO-scholen in de buurt, de structuur van het VO-onderwijs, het bezoek/opendagen rond januari / februari op de VO-scholen, de aanmeldingsprocedure. 

In januari vinden in groep 8 de schooladviesgesprekken plaats. De leerkracht bespreekt dit schooladvies met ouders en de leerling tijdens het adviesgesprek. Dit advies is gebaseerd op de resultaten van de citotoetsen tot dan toe, het beeld van de leerling op het gebied van werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Leerlingen uit groep 8 maken in februari een doorstroomtoets.

Als het resultaat op de Cito Doorstroomtoets hoger uitvalt dan het gegeven voorlopig advies, dan kan het advies door school heroverwogen worden. Dit zal niet altijd resulteren in een hoger definitief advies. In maart ontvangen zij het definitef advies.

Ze moeten zich dan in maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. Onze school is erop gericht om voor ieder kind een passend advies te geven aan de ouders over welke vorm van VO het meest geschikt lijkt voor het kind.

Gedurende de eerste jaren dat het kind in het voortgezet onderwijs verblijft, worden de prestaties anoniem naar ons teruggekoppeld en volgen wij trend in onze wijze van adviseren. Op die wijze houden we de vinger aan de pols wat betreft de aansluiting van ons onderwijs op het vervolgonderwijs.



 



 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen hebben behoefte aan veiligheid, geborgenheid, aandacht en sociale contacten. Kinderen hebben ook een natuurlijke drang tot ontdekken, tot leren. Het team neemt deze behoeften en kwaliteiten serieus en komt eraan tegemoet. Zo kunnen kinderen zich naar eigen vermogen ontwikkelen. Dit doen we samen met de ouders, onze belangrijkste partner.

We stellen eisen aan goed gedrag en de omgang met elkaar. Wij vinden het heel belangrijk dat kinderen respect hebben voor elkaar. Ze moeten en mogen opkomen voor zichzelf, maar daarbij hoort ook dat er rekening wordt gehouden met anderen. De kinderen worden gestimuleerd en ondersteund bij het in praktijk brengen van deze belangrijke waarden. Het gebruik van de methode KiVa helpt hieraan mee.
Met de kinderen worden aan het begin en gedurende het schooljaar groepsbevorderende activiteiten ondernomen en worden er gezamenlijke klassenregels afgesproken, dit alles vanuit een positieve insteek. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • gelijkwaardigheid
  • vrijheid
  • ontmoeting

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Tijdens het meest recente bestuurlijk inspectiebezoek is De Wildert niet onderzocht. Bij een eerder inspectiebezoek in 2019 werd De Wildert beoordeeld met een 'voldoende' op de onderdelen Zicht op Ontwikkeling (OP2), Kwaliteitszorg (KA1), Kwaliteitscultuur (KA2) en Verantwoording en Dialoog (KA3). Wij blijven ons inzetten om deze positieve beoordelingen te handhaven en verder te verbeteren, zodat we de kwaliteit van ons onderwijs kunnen waarborgen en versterken.

Terug naar boven