Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Verrekijkers
Vanaf schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met een meerdaagse plusgroep, genaamd De Verrekijkers. De kinderen uit deze groep hebben naast de reguliere lesstof, extra verbreding en verdieping nodig. Hen bieden wij graag een passend aanbod binnen onze basisschool. De Verrekijkers zijn leerlingen van basisschool De Wildert uit groep 3-4-5 en groep 6-7-8. Deze leerlingen gaan twee dagen per week naar de verrekijkerklas en volgen de andere drie dagen een 'compacte' versie van de basisstof in hun eigen (reguliere) klas. De Verrekijkers krijgen les in wetenschap en techniek, maar gaan ook aan de slag met persoonlijke (leer)doelen en het ontdekken van hoe hun brein werkt. Wat hebben ze nodig en waarin kunnen ze zich nog verder ontwikkelen? Daarnaast krijgen ze verdiepende lessen in rekenen en taal. Dit alles ontdekken ze samen met gelijkgestemden, wat een gevoel van (h)erkenning creëert. Om deze lessen te kunnen geven, hebben wij een speciaal klaslokaal ingericht. De leerlingen kunnen hier op een ervaringsgerichte manier aan de slag samen met onze vaste leerkracht.Victor de Verkenner
De Wildert biedt in samenwerking met kinderdagverblijf Haagse Beemden het project Victor de Verkenner aan. Victor de Verkenner is een leergierig en speels aapje dat de kinderen meeneemt in de nieuwe wereld van de basisschool. De peuters van Victor de Verkenner maken spelenderwijs kennis met de leerkrachten en klasgenootjes van de school. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen bij ons op school zich veilig en vertrouwd voelen. Daarom hebben wij deze speciale groep.Groepsdoorbrekend
Groepsdoorbrekend werken houdt op De Wildert in dat enkele leerlingen bij het vak rekenen de eigen klas verlaten en lesstof in een andere klas/niveau aangeboden krijgen.
Bij jonge kinderen is het spel belangrijk, zo ontwikkelen zij zich optimaal. Gedurende de dag is er veel gelegenheid om samen of alleen te spelen met allerlei materialen en in allerlei situaties. Dit wordt afgewisseld met instructielessen op het gebied van taal (ook Engels) en rekenen. De pauzetijd tussen de middag rekenen wij niet tot onze onderwijstijd.
De pauzetijd tussen de middag rekenen wij niet tot onderwijstijd.
In principe is ieder kind welkom.
Kinderen met een leerstoornis kunnen we goed helpen.
Kinderen die een gedragsstoornis hebben, waarbij de veiligheid van andere leerlingen in gevaar komt zijn beter af op gespecialiseerde scholen.
We hebben niet het personeel en de ruimtes om deze kinderen goed te begeleiden.Kinderen met een lichte gedragsstoornis zijn over het algemeen goed te begeleiden op onze school, met een arrangement krijgen zij ook een aantal keer per week een op een begeleiding.
We zetten leerkrachten (geen onderwijsassistenten) in om leerlingen met een arrangement individueel te helpen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Momenteel is er een Rots-Water training specialist werkzaam. De inzet van deze methodiek door middel van groepslessen wordt in de toekomst verkend.
Victor de Verkenner is een initiatief van Markant Onderwijs en Kinderdagverblijf Haagse Beemden. Peuters van 3,5 jaar kunnen spelenderwijs kennis maken met de basisschool. Eén ochtend per week komen de peuters en kleuters bij elkaar op De Wildert en wordt er gespeeld, geknutseld en gezongen. Tegelijkertijd leren kinderen hoe het is om in een klas te zitten en hoe we daar met elkaar omgaan. Kortom, er is een doorgaande leerlijn van de peuters naar de kleuters. We zijn geen kinderopvang, maar juist een aanvullende activiteit van de basisschool.