Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We hanteren CITO toetsen als niet-methodegebonden toetsen. Deze worden 2 maal per jaar afgenomen en geanalyseerd. Op basis daarvan evalueren we onze groepsplannen en maken we nieuwe. Daarnaast nemen de methodegebonden toetsen een belangrijke plaats in. Analyses vinden plaats op schoolniveau (trendanalyses), groepsniveau en individueel niveau. De IB'er heeft hier een belangrijke rol in. Zij bekijkt samen met de leerkrachten wat de vaardigheidsgroei van ieder kind is en wat er nodig is om zoveel mogelijk onderwijs op maat te bieden. Dit wordt vervolgens in de klassen uitgevoerd.
Nog belangrijker dan de uitstroomgegevens vinden wij de gegevens over de doorstroom van onze leerlingen in het VO.
Die worden niet in dit venster getoond, maar wel nauwlettend door ons gevolgd en geven aan dat 95% van onze kinderen in 2020-2021 op de juiste vervolgschool terecht is gekomen. In 2019-2020 was dit zelfs 100%.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school besteedt veel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.
Veiligheid, problemen op een goede manier oplossen, zelf verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag vinden wij belangrijke aandachtspunten.
In 2014 heeft de inspectie een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd op het Noorderlicht.
De conclusie was dat er nog wel enkele zaken verbeterd kunnen en moeten worden, maar dat er in een jaar tijd heel veel is bereikt in de nieuwe situatie (samengaan van 2 verschillende scholen).
Het basisarrangement is dan ook toegekend.