Basisschool het Noorderlicht

Cornelis Florisstraat 25 4827 CN Breda

  • Schoolfoto van Basisschool het Noorderlicht
  • Schoolfoto van Basisschool het Noorderlicht
  • Schoolfoto van Basisschool het Noorderlicht
  • Schoolfoto van Basisschool het Noorderlicht

Het team

Toelichting van de school

Wij hebben een veelzijdig team dat bestaat uit enthousiaste leerkrachten in alle leeftijdscategorieën.

Naast een vakleerkracht gym hebben we diverse specialisten/coördinatoren in huis, namelijk; een taalspecialist, een leescoördinator, een rekenspecialist, een groeimindsetcoördinator, een ICT-er, een jonge kind specialist en 2 EDIcoördinatoren. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op onze school wordt vervanging bij verlof of ziekte als volgt geregeld:

  • Indien verlof onder lestijd onontkoombaar is en het om slechts enkele uren of een dag gaat, wordt in eerste instantie binnen het eigen team gekeken of een oplossing gevonden kan worden.
  • Ook bij ziekte wordt in eerste instantie bezien of een oplossing binnen het eigen team mogelijk is. Indien een oplossing binnen het team niet kan worden gevonden wordt vervanging geregeld. In eerste instantie proberen we dit te regelen met een aantal oud-collega's die het heel leuk vinden om af en toe nog in te vallen op onze school. Lukt dit niet dan vragen we een verzoek via Leswerk aan.

Ondanks de aansluiting van Stichting Markantonderwijs bij Leswerk kan het voor komen dat het vinden van vervanging van een leerkracht op enig moment een serieus probleem wordt. Dan wordt getracht een passende oplossing te creëren uit één van de volgende mogelijkheden:

  • Inzet van leerkrachten van Markant die op dat moment niet werken.
  • Inzet van overige leerkrachte die op dat moment geen lesgevende taken hebben. Zij vangen de eerste dag op en dit voor maximaal 2 dagen per maand.          
  • Inzet van aanwezige Pabostudenten of ROC-studenten (opleiding onderwijsassistent) in hun stagegroep, waarbij de vrij geroosterde leerkracht dan in principe wordt ingezet ter vervanging.
  • Inzet van Pedagogisch Medewerkers van Kober voor opvang (niet het bieden van onderwijs)     
  • Als het mogelijk is de groep verdelen over andere groepen voor maximaal 1 dag. Deze oplossing is een echte noodoplossing en wordt alleen maar uitgevoerd om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd.
  • Als voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing bieden, zal de betreffende groep een briefje mee naar huis krijgen, waarin de ouders kenbaar wordt gemaakt, dat hun kind de volgende dag geen les kan krijgen en dus ook niet op school kan komen.

*Als dit meerdere dagen achter elkaar nodig is, zal er periodiek een andere groep leerlingen thuis moeten blijven.

*Als er besloten wordt om een groep niet naar school te laten gaan, zal dit pas gebeuren na overleg met de voorzitter College van Bestuur en specialisten en medegedeeld worden aan de inspectie.   

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We beschikken over een ruime aula, welke we gebruiken voor diverse activiteiten. 

Hierbij kunt u denken aan:

-workshops

-podiumkunsten

-theatervoorstellingen

-bijeenkomsten

-informatieavonden

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 werken we vanuit thema's en projecten. Om het rekenonderwijs goed vorm te geven gebruiken we de methode Rekenplein.  

De ervarings- en belevingswereld van kinderen staat centraal. We volgende de kinderen intensief vanuit observaties welke wij monitoren in KIJK!

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Er wordt in alle groepen ruim voldoende tijd besteed aan de basisvaardigheden. Het accent op Noorderlicht ligt vooral op lezen/taal/woordenschat en rekenen. 

Daarnaast blijft er voldoende tijd over voor de zaakvakken, beeldende vorming, bewegingsonderwijs, Engels en overige zaken.

Per week ontvangen alle leerlingen 26 uur les. Wij hebben de lestijden boven de norm gelegd, waardoor we ruimte hebben voor extra beredeneerd aanbod. 
Naast deze tijden ontvangen de leerlingen van groep 3 t/m 8 2 uur extra onderwijs in het kader van de Rijke Schooldag. 

De Rijke Schooldag voor alle kinderen uit groep 3 tot en met 8
Ontdekken waar je gelukkig van wordt en uitvinden waar je goed in bent. Wie wil dat nu niet? Daarom doet onze school mee aan de Rijke Schooldag. Alle kinderen uit groep 3 toten met 8 mogen twee uur per week langer op school blijven om mee te doen aan extra activiteiten. Van bewegen tot muziek en van techniek tot buiten zijn. Het mooie is dat alle activiteiten gratis zijn en gewoon op of rondom school, dus in een vertrouwde en veilige omgeving. Samen met klasgenootjes nieuwe dingen ontdekken, daar gaat het om! Uiteraard onder deskundige begeleiding. Zo helpen we kinderen het beste uit zichzelf te halen. Bredase scholen horen bij de eerste die mochten beginnen met de Rijke Schooldag. In de toekomst komen meer basisscholen in ons land ervoor in aanmerking. Wilt u meer informatie over de Rijke Schooldag op onze school? We houden u op de hoogte. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de leerkracht van uw kind.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In principe is ieder kind welkom op het Noorderlicht, mits wij het de zorg en aandacht kunnen bieden die het kind nodig heeft en zonder dat dit ten koste gaat van het welbevinden van het kind zelf, de groep en/of de belastbaarheid en draagkracht van de leerkrachten.

Een IB'er en extra handen in de klas door onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners maakt persoonlijke begeleiding in beperkte mate mogelijk.

Het Schoolondersteuningsprofiel is afgelopen schooljaar up to date gemaakt. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

zie ondersteuningspofiel POS 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wat is voor- en vroegschoolse educatie?

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) wordt ingezet om onderwijsachterstanden te voorkomen.

Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Om een slechte start op de basisschool te voorkomen, krijgen kinderen met een risico op achterstanden via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Vóórschoolse educatie is bedoeld voor peuters van 2,5 tot 4 jaar en wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of de kinderopvang. Aanmelding gaat meestal via het consultatiebureau.

Vróégschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool.

Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk. Basisschool Noorderlicht biedt voor-en vroegschoolse educatie aan. Op de voorschool en  school werken we aan dezelfde thema's in dezelfde tijd. De overdracht van de voorschool naar school gebeurt altijd in een persoonlijk gesprek tussen leidsters en leerkrachten. 

Wat is Victor de Verkenner?

Op woensdagochtend zijn wij op onze school een groep gestart met 3,5 jarige peuters. 
Victor de Verkenner is een leergierig en speels aapje dat de kinderen meeneemt in de nieuwe wereld van de basisschool. De peuters maken op deze manier spelenderwijs kennis met de leerkrachten en klasgenootjes van de school. Ze mogen alvast lekker ravotten in de speelzaal of op het speelplein. Ze gaan ook op bezoek in groep 1-2 en werken dan met de kleuters in de klas. Dit alles onder begeleiding van een medewerker van school en van Kober.

U kunt uw kind gratis via school aanmelden!

Terug naar boven