Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepsleerkracht verzorgt het onderwijs voor de leerlingen in de groep. De groepen zijn verdeeld in onderbouw (1-4), middenbouw (5-6) en bovenbouw (7-8). De indeling wordt bepaald door de leeftijd van de leerlingen. Alle leerlingen hebben een specifieke ondersteuningsbehoeften op het gebied van leren, gedrag, motoriek en/of spraak-taalontwikkeling. Daarom hebben we op Ons sbo een aantal leraren met specifieke taken: gymnastiek, Remedial Teacher (RT), Intern Begeleider (IB), leesondersteuning en Rots en Water (sociaal-emotionele vorming).
Verder hebben we meerdere onderwijsondersteunende personeelsleden op onze school te weten, onderwijsassistenten, logopedist, gedragswetenschapper, psychologisch assistent. Daarnaast werken we samen met enkele zorgaanbieders en/of ambulante begeleiding voor specifieke vragen op motorisch en logopedisch gebied.
Jaarlijks biedt Ons sbo een groot aantal studenten van relevante opleidingen een stageplaats aan.
Passend onderwijs
INOS, het bestuur waar onze school onder valt, werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het regionaal samenwerkingsverband (RSV) Breda. Zie: www.rsvbreda.nl. De schoolbesturen maken hier afspraken over het realiseren van Passend onderwijs met als hoofddoelstelling voor iedere leerling zo thuisnabij onderwijs te realiseren dat recht doet aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Ons sbo is daarbij een speciale basisschool om passend onderwijs te realiseren.Wat is Passend onderwijs?
Heel veel kinderen leren en ontwikkelen zich op een manier zoals de ouders en de school verwachten. Soms verloopt het leren niet zoals verwacht. Een kind mist de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leerkracht kan een signaal geven dat het minder gaat op school. De leerkracht neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is namelijk belangrijk om samen contact te hebben over de ontwikkeling van uw kind. Misschien is extra zorg of begeleiding noodzakelijk.Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. Onze school heeft andere mogelijkheden tot ondersteunen van leerlingen omdat wij een speciale basisschool zijn. Wij worden door het RSV bekostigd en hebben in vergelijking met andere scholen hebben wij kleinere groepen en enkele specialisten op school om aan de ondersteuningsvraag van de leerling te voldoen.
Enkele externe partners met wie we veelvuldig overleggen zijn CJG, de GGD en Leerplicht.Wat kan de school bieden?
Wat onze school kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het school ondersteuningsprofiel van de school. Het ondersteuningsprofiel van onze school is opgenomen in het overzicht van het samenwerkingsverband en de site Scholen op de kaart.
Samen met ouders
Om Passend onderwijs te kunnen realiseren is samenwerking van het grootste belang. U als ouders/verzorgers kent het kind in de thuissituatie, wij kennen het kind in de schoolsituatie. Samen vullen we dat aan. Samenwerken betekent elkaar steunen, afspraken nakomen en informatie met elkaar delen. Communicatie met elkaar over uw kind is heel belangrijk.
Naar een andere school
Voor sommige kinderen moet de school vaststellen dat ze, ondanks al de extra hulp, het kind niet kan bieden wat het nodig heeft. Dan moet de school besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. De school doet dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houdt daarbij rekening met hun wensen. Het samenwerkingsverband RSV Breda heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de wet op Passend onderwijsCentrum voor Jeugd en Gezin
Er is wekelijks een inloopspreekuur van het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) op school voor ouders en verzorgers. Het CJG biedt wijkgebonden ondersteuning bij opvoedkundige vragen. Dit kan leiden tot een arrangement op o.a. sociaal-emotioneel vlak. Ook dan wordt er bekeken of een deel van ondersteuning op school gegeven kan worden door externe professionals.
Vanuit ons motto Ik ben, omdat wij zijn hebben wij de behoefte gevoeld om onze visie op inclusief onderwijs te expliciteren. Dit geeft richting aan ons handelen. Inclusief onderwijs is voor INOS dat elke basisschool aantoonbaar alle mogelijkheden benut om het onderwijs kwalitatief en flexibel zo te organiseren dat leerlingen dichtbij huis onderwijs krijgen. Dit doen we in samenwerking met het gezin, de andere scholen en de partners rond het kind en gezin in de wijk. Wij streven hierbij naar zowel integratie als inclusie. Er is altijd sprake van differentiatie, flexibele groepen en passende ondersteuning waar dit nodig is. Wij stellen het welbevinden van kinderen centraal en geloven erin dat we dit positief kunnen beïnvloeden door ieder kind deel uit te laten maken van de groep en het kind te accepteren en te waarderen om wie hij is en wat hij kan. Meer informatie over inclusief onderwijs binnen INOS vindt u hier.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school is geen VVE-School (voorschoolse en vroegschoolse educatie). We werken niet samen met een specifieke peuterspeelzaal/kinderdagverblijf. Wel onderhouden we overleg met MKD (medisch kinderdagverblijf) en ODC (orthopedagogisch centrum) of een peuterspeelzaal als een leerling van deze vorm van voor- en vroegschoolse educatie wordt aangemeld op onze school.