Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Vorming van de kinderen is op onze school even belangrijk als het overdragen van kennis. Kennis is noodzakelijk, maar kan nooit alleen het doel van het onderwijs zijn. Op onze school neemt expliciete directe instructie (EDI) een belangrijke plaats in. EDI is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de les, wordt er een zeer grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe.
Daarnaast moeten kinderen zoveel mogelijk echte ervaringen opdoen als basis voor het leren. In het totale leerproces zijn zowel spelen als werken van belang.De leerlingen zijn ingedeeld volgens het leerstofjaarklassensysteem. Binnen de school is er een breed onderwijsaanbod buiten de groep óf groepsdoorbrekend in de gebieden waar zij verdieping of verrijking nodig hebben. Zodoende wordt ieder kind bij ons gezien en kunnen we het leren van het kind maximaal benutten.
De Rijke Schooldag voor alle kinderen uit groep 3 tot en met 8
Ontdekken waar je gelukkig van wordt en uitvinden waar je goed in bent. Wie wil dat nu niet? Daarom doet onze school mee aan de Rijke Schooldag. Alle kinderen uit groep 3 tot en met 8 mogen twee uur per week langer op school blijven om mee te doen aan extra activiteiten. Van bewegen tot muziek en van techniek tot buiten zijn. Het mooie is dat alle activiteiten gratis zijn en gewoon op of rondom school, dus in een vertrouwde en veilige omgeving. Samen met klasgenootjes nieuwe dingen ontdekken, daar gaat het om! Uiteraard onder deskundige begeleiding. Zo helpen we kinderen het beste uit zichzelf te halen. Bredase scholen horen bij de eerste die mochten beginnen met de Rijke Schooldag. In de toekomst komen meer basisscholen in ons land ervoor in aanmerking. Wilt u meer informatie over de Rijke Schooldag op onze school? We houden u op de hoogte. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de leerkracht van uw kind.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
In groep 1-2 werken de kinderen met een vast dagprogramma. Daarin komen verschillende activiteiten aan bod. Er wordt thematisch gewerkt. De ontwikkeling van de kinderen op allerlei verschillende manieren gestimuleerd. Er wordt gewerkt in verschillende hoeken en met ontwikkelingsmaterialen. Dagelijks worden er in de kring taal- en rekenactiviteiten aangeboden. De hele dag leren van en met andere kinderen. De kinderen ontdekken, spelen, ervaren en bewegen. Dagelijks word er bewogen tijdens het buiten spelen of het spelen in de speelzaal. Wekelijks krijgen de leerlingen gymles van een ervaren sportcoach.
Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Op basisschool de Weerijs krijgen de leerlingen in de groepen 3 t/m 8 minimaal 940 uur onderwijs per schooljaar. Over de totale 8 jaar op basisschool de Weerijs krijgen de leerlingen minimaal 7520 uur les. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke verplichte onderwijstijd.
In de groepen 3 t/m 8 wordt via methodes gewerkt aan de volgende vakgebieden:
Rekenen: Wereld in getallen
Taal en Spelling: PIT (Plezier in Taal) en aanvullend voor woordenschat LOGO3000
Technisch lezen: LIST-lezen en in groep 3 gebruiken we daarnaast Veilig Leren Lezen
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip en lessen aan de hand van de uitgangspunten van Close Reading.
Studievaardigheden: Blits (groep 5 t/m 8)
Schrijven: Pennenstreken
Engels: Stepping Stones (groep 7 en 8)
Zaakvakken: voor de zaakvakken werken we met een drietal methodes, namelijk: Meander (aardrijkskunde), Naut (Natuur en Techniek) en Brandaan (geschiedenis).
Bewegingsonderwijs: De lessen bewegingsonderwijs worden gegeven in een gymzaal buiten de school. We werken voor onze gymlessen samen met een ervaren sportcoach van Breda Actief.
Basisschool de Weerijs biedt ondersteuning en stelt hoge verwachtingen aan alle leerlingen van onze school. We willen dat onze leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Binnen de mogelijkheden van de school en het schoolgebouw wordt er op maat gekeken naar de behoeften van het kind.
We hebben een groepsarrangement voor taal en spraak. Daarnaast bieden wij in de onderbouw en middenbouw extra ondersteuning in de klas in de vorm van onderwijsassistentie.Aanbod meer- en hoogbegaafdheid
Basisschool de Weerijs heeft het keurmerk meer- en hoogbegaafheid. Wij bieden ondersteuning en begeleiding voor deze leerlingen in en buiten de klas. Voor het aanbod buiten de klas hebben we een samenwerking met basisschool de Boomgaard.
In geval van een zwaardere ondersteuningsvraag kan een beroep worden gedaan op het aanvullende programma Expeditie INOS.
Het programma Expeditie INOS is exclusief beschikbaar voor MHB-leerlingen met een aanvullende ondersteuningsvraag. Dit aanvullende aanbod stelt MHB-leerlingen in staat om een klassikaal, maar tegelijkertijd ook op maat gemaakt leertraject te volgen in een omgeving waar ze zich begrepen voelen en de sociale en emotionele ondersteuning krijgen die essentieel is voor hun welzijn. Het is een plek waar deze leerlingen, in aanvulling op de extra ondersteuning op school, de gespecialiseerde begeleiding en onderwijskansen krijgen die ze nodig hebben om optimaal te groeien en te leren. Heeft u een vraag over Expeditie INOS of het MHB-aanbod binnen INOS? Neem dan contact op met de leerkracht, intern begeleider of de leiding van de school van uw kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft brede mogelijkheden voor het opvangen van leerlingen. In de komende jaren willen we met name het huidige aanbod nog verder verbeteren door middel van samenwerking met professionals en het opleiden van medewerkers met nam op het gebied van gedrag en taalonderwijs aan meertalige leerlingen.
Kbs de Weerijs werkt nauw samen met de VVE locatie De Wiebeltjes van Kober.
Er is regelmatig overleg en projecten worden op elkaar afgestemd.