Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Kindcentrum de Avonturier werken we vanuit het concept FONK:
Digitalisering, globalisering, technologische innovatie, klimaatverandering en individualisering… onze samenleving is de afgelopen decennia, snel en ingrijpend veranderd.FONK geeft een antwoord op de veranderingen van de nieuwe generatie. Zo krijgen de kinderen van nu optimaal de kans om hun talenten te ontdekken en zich te ontwikkelen tot zelfbewuste en verantwoordelijke mensen. Dit antwoord vindt FONK overwegend in de natuur. Als veelzijdige en betekenisvolle omgeving om in te groeien. En als verbinding tussen het ‘binnen en buiten’ van het individu. Contact maken met de fysieke wereld - en daarin samen fascinerende opdrachten uit voeren - stimuleert leren (en daarop reflecteren) in een veel rijkere context.
FONK daagt kinderen dan ook volop uit om ‘naar buiten te gaan’ en hun sociale, technische, motorische en persoonlijke vaardigheden te verkennen. Met natuur-geïnspireerd leren ondersteunt FONK de ontwikkeling van brede persoonskenmerken, zoals: veerkracht, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, (zelf)vertrouwen, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en inventiviteit.
In groep 1 - 2 werken wij vanuit het nieuwe leren: Dit houdt in dat er een vaste periode aan doelen wordt gewerkt op het gebied van taal, rekenen, en de sociale ontwikkeling van de leerlingen.
Binnen alle werkvormen komen deze doelen steeds terug, gedurende de dag.
In de bouwhoek, zandtafel, het werken met ontwikkelingsmateriaal, kringgesprekken en de buitenactiviteiten.
Bij lezen is zowel technisch als begrijpend lezen en (interactief) voorlezen opgenomen.
Bij taal wordt ook spelling gerekend.
Binnen ons onderwijs integreren wij de vakgebieden in thema's: Dit houdt in dat sociale emotionele vaardigheden, tijdens een spelles buiten wordt gegeven, maar ook de zaak- en creatieve vakken en burgerschap worden hierin opgenomen.
Om de week hebben we een ontdekkingsreis. Kinderen kunnen hier kiezen voor thema's zoals, techniek, muziek, koken, timmeren etc.Binnen ons onderwijsaanbod wordt gekeken wat we binnen en buiten aanbieden.
Wij bieden onderwijs aan kinderen in de basisschoolleeftijd.
Wij bieden onze kinderen wat zij nodig hebben om zich te ontwikkelen door gebruik te maken van interne deskundigheid (bijvoorbeeld op het gebied van leren en ontwikkeling, rekenen en autisme). Daarnaast hebben we regelmatig contact met deskundige externen van SBO en het Speciaal Onderwijs. Hierbij kan gedacht worden aan scholen voor zeer moeilijk lerende kinderen, chronisch zieke kinderen en kinderen met gedragsproblemen. Daarnaast werken wij samen met onze schoolCJG-er Maria Bezem.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit de visie van FONK kijken hoe we de natuur ook bij de extra ondersteuning van leerlingen kunnen inzetten.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.