Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Tussentijdse toetsen
De Eerste Rith is een van de scholen van Stichting INOS. De scholen van INOS verschillen in hun leerlingenpopulatie en verschillen ook in de manier waarop het onderwijs aan de leerlingen wordt vorm gegeven. Wat de scholen van INOS bindt, is dat zij goed onderwijs willen geven. Om te weten of je goed onderwijs geeft, kun je kijken naar de resultaten die de kinderen op de school halen: wat zeggen de cijfers. Dat is niet de enige manier om te weten of je het als school goed doet. Het gaat er ook om of de kinderen graag naar school gaan en daar gelukkig zijn, of ouders tevreden zijn, of leerkrachten het idee hebben een bijdrage te kunnen leveren en nog veel meer.
Op onze school nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van IEP, welke landelijk genormeerd zijn. Deze IEP-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel.
In de zelfevaluatie richten wij ons op de leerling resultaten: op de uitkomsten van de toetsen die de kinderen maken. Het geeft ons informatie over wat goed gaat en wat beter kan. In de zelfevaluatie worden de uitkomsten gegeven van een groot aantal toetsen. Wij plaatsen de resultaten van onze toetsen naast de schoolnorm. Deze schoolnorm is gebaseerd op de referentieniveaus die passend zijn bij onze schoolweging. Wanneer we de gegevens geplaatst hebben naast de norm, trekken we een conclusie. Soms moeten wij een verduidelijking maken: waarom zijn de resultaten zoals ze zijn. Met de directie, met individuele leerkrachten, en het hele team, bespreken we samen de resultaten. Met ons team staan we stil bij de vraag ‘wat gaat goed, wat moet beter’. De resultaten worden geanalyseerd en verbeteractiviteiten worden gepland op het gebied van leerkrachtgedrag, onderwijstijd en leeromgeving.
De toetsgegevens worden zowel op school- als op groeps- als op individueel niveau bekeken. Hier worden analyses op gemaakt. Steeds worden deze vergeleken met de schoolnorm, de groepsscores of de individuele scores.
Op individueel niveau worden de onderwijsbehoeften van een leerling in kaart gebracht: wat heeft dit kind specifiek nodig om door te groeien in de ontwikkeling. Er wordt gekeken welke interventies hebben plaats gevonden, welke effect hadden en welke niet. Op basis hiervan worden nieuwe plannen gemaakt en het onderwijsaanbod, indien nodig, aangepast.
Wij adviseren kansrijk, waarbij we oog hebben voor alle kenmerken die effect hebben op schoolsucces. Vanaf groep 6 nemen we ouders mee in het uitstroomprofiel voor de leerlijnen begrijpend lezen, rekenen en taalverzorging. Ons leerlingvolgsysteem is IEP. We nemen de IEP toetsen elk half jaar af. Tijdens het ouder-kindgesprek in november van groep 7 bespreken we met elkaar een kijkrichting. Dat wil zeggen dat we als school adviseren om op een VMBO-school of scholengemeenschap of beide te gaan kijken tijdens de open dagen. In maart maken de kinderen van groep 7 de drempeltoets om eventuele hiaten in het leren op te sporen en ons lesaanbod daarop aan te kunnen passen. Na de drempeltoets is er in april een ouder-kindgesprek waarbij de ons breed oriënteren op mogelijke middelbare scholen. Aan het eind van groep 7 volgt er een pre-advies gesprek waarbij we meer gericht adviseren. Bij de start van groep 8 nodigen we je uit om naar de informatieavond te komen over welke stappen we in het traject naar het voortgezet onderwijs zetten met elkaar. In december stellen de leerkrachten met de intern begeleider de voorlopige adviezen op en ontvang je uitnodiging voor dit voorlopig adviesgesprek in januari. In februari maken de kinderen de IEP doorstroomtoets. De uitslag hiervan verwachten we in de laatste week van maart. Wanneer het niveau van de doorstroomtoets overeenkomt met het voorlopig advies wordt het voorlopig advies automatisch omgezet in een definitief advies. Wanneer de doorstroomtoets een hoger resultaat laat zien nemen we als school contact op en bespreken we met jou als een ouder om het advies naar boven bij te stellen. Met dit advies kun je samen met je kind gaan aanmelden op de school van eerste keuze. We wensen al onze leerlingen een kansrijke ontwikkeling en een mooie leertijd op het voortgezet onderwijs.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Door onze preventieve SOVA-lessen (Sociale Vaardigheden) van Leefstijl wordt de weerbaarheid van de kinderen vergroot en worden zij voorbereid op de “veeleisende maatschappij” van nu.
Voor het optimaal functioneren van kinderen en het ontwikkelen van hun talenten zijn competenties als zelfvertrouwen, doordachte beslissingen nemen, luisteren, je gevoelens uiten en rekening houden met anderen onmisbaar. Leefstijl is een methode die niet alleen de emotionele intelligentie stimuleert maar, doordat kinderen beter in hun vel zitten, ook de cognitieve intelligentie.
Naast Leefstijl leren we kinderen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en juiste keuzes te maken. 'Je gedrag is je visitekaartje'. We willen dat kinderen leren beseffen dat een keuze die gemaakt wordt ook gevolgen kan hebben.
Schoolbreed werken we met de gouden, zilveren en bronzen weken.
De methode Leefstijl en de inzet van goud, zilver, brons sluit tevens aan bij de leerlijn burgerschap.
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.
- Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
- Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen volgen.
- Methodetoetsen worden geanalyseerd. Het leerstofaanbod wordt zo nodig aangepast.
- We voeren observaties in de klas uit. Jaarlijks worden audits door getrainde auditoren afgenomen, zowel in- als extern.
- Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
- Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.
- Een plan mbt opbrengstgericht werken is een terugkomend item bij studiedagen en paralleloverleggen.
Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.