Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe komen we tegemoet aan de onderwijsbehoefte van het kind:
In de klas wordt gewerkt met 3 aanpakken om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de kinderen. We hebben de middengroep en de kinderen die meer of minder instructie nodig hebben. Om dit te organiseren gebruiken we het EDI model (expliciete directe instructiemodel). Op deze manier zorgen we ervoor dat alle kinderen de aandacht krijgen, die ze nodig hebben. Daarnaast onderzoeken we hoe we middels groepsdoorbrekend werken kinderen meer op maat les kunnen geven. Er is een uitdagend aanbod voor kinderen die de leerstof snel opnemen. Naast verdiepend aanbod in de groep krijgen zij nog een extra aanbod in de plusklas. Er zijn kinderen waarbij we de executieve functies (bv taakaanpak of planning) extra willen trainen. Door middel van het spelen van spellen, die speciaal hierop gericht zijn, wordt daaraan gewerkt. Er is extra taalaanbod in de onder, midden en bovenbouw voor de kinderen die een stimulans nodig hebben voor het leren van de Nederlandse taal.
De school voert het beleid dat bij de overgang naar groep 3, 5 en 7 de kinderen in een nieuwe groepssamenstelling geplaatst worden. Dit is goed voor de dynamiek binnen een jaargroep. Kinderen verbreden hun sociale context en leren hier flexibel mee omgaan. Dit gebeurt onder begeleiding van gespecialiseerde groepsanalisten van de school. De school behoudt het recht hiervan af te wijken, als er naar inzicht van school aanleiding toe is. Hierover zal de school tijdig met de ouders communiceren.
In groep 1 en 2 werken de kinderen in een unit. Daar komen verschillende activiteiten aan bod. De hele dag leren de kinderen van en met elkaar: ontdekken, spelen, ervaren, ontmoeten, bewegen, onenigheid oplossen, vallen en opstaan. Dagelijks wordt de spelontwikkeling gestimuleerd in de verschillende hoeken. Er wordt gewerkt met ontwikkelingsmateriaal en buiten gespeeld. Dagelijks wordt in de kleine kring taal- en rekenactiviteiten aangeboden. Twee keer per week hebben de kinderen gymles.
In schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen 942,5 lesgebonden uren.
Over de totale basisschoolperiode van 8 jaar moeten kinderen minimaal 7520 uur onderwijs hebben genoten.
Iedere groep voldoet aan de richtlijnen van de inspectie dat minimaal 5 uur per week aan rekenen wordt besteed, 10 uur aan taal en 2 lesuren aan bewegingsonderwijs.
Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Dit overzicht geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Dit overzicht is een samenvatting van het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) en biedt een eerste richting.
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke interne deskundigheid. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op externe deskundigheid. Wij hebben interne deskundigheid in huis op het gebied van taal, rekenen, hoogbegaafdheid, groepsdynamiek en sociale vaardigheden. Deze gevarieerde deskundigheid is gespreid over de zorggebieden en wordt ingezet in de groepen ter versterking van het team. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het speciaal (basis)onderwijs. De Collegiale Consultatiegever (CC’er) vanuit het SBO vormt met zijn observaties/adviezen een belangrijke schakel in de zorg binnen de groepen. Wij maken verder gebruik van de experts vanuit het samenwerkingsverband en pre-begeleiding van cluster 2, 3 en 4.
Binnen onze school staat het ontwikkelen van goed onderwijs op het gebied van de basisvakken (rekenen en taal) hoog in het vaandel. Er wordt gewerkt met vaste onderwijsassistenten die ondersteunen in de groep. Er wordt gewerkt met een duidelijke zorgstructuur met 2 intern begeleiders. Een vast onderdeel is een intern zorgteamoverleg. We werken structureel en preventief aan de sociale emotionele ontwikkeling en groepsdynamiek. Er is samenwerking met het RSV (regionaal samenwerkingsverband) en een goede afstemming met de gemeente (cjg).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het trainen van de executieve vaardigheden willen we ook op groepsniveau aan kunnen bieden.
We onderzoeken welke vorm van groepsdoorbrekend onderwijs op De Eerste Rith past om nog beter aan te sluiten op de ondersteuningsbehoefte van de kinderen.
Het doel van de voor- en vroegschoolse educatie is om peuters met een mogelijke taalachterstand beter voor te bereiden op de basisschool en ervoor te zorgen dat kleuters zonder taalachterstand naar groep 3 kunnen.
Tussen de school en de pedagogisch medewerkers van de peuterspeelzaal en het kinderdagverblijf is regelmatig contact. We spreken hier over een warme overdracht, zodat we de ontwikkeling van de leerling zo gelijkmatig mogelijk laten doorlopen.