Kbs De Burchtgaarde

Stoutenburgstraat 26 4834 LP Breda

  • Een traditioneel schoolgebouw in jaren '70 stijl. Bekijk het aan de buitenkant, maar kom vooral ook eens even binnen kijken!
  • Schoolfoto van Kbs De Burchtgaarde
  • Schoolfoto van Kbs De Burchtgaarde
  • Lekker bewegen!
  • Bewegend leren helpt ons alles beter te onthouden en is ook nog leuk om te doen!

Het team

Toelichting van de school

Op de Burchtgaarde werken we in totaal met een team van 15 collega's. We zorgen samen voor de ontwikkelingen op de school waarin ons belangrijkste streven is; gelukkige leerlingen die blijven ontwikkelen.

De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt bij de leerkracht en de directe collega’s.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e (virtuele) school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld.

Mocht al het bovenstaande niet mogelijk en dus niet afdoende zijn, dan worden de ouders verzocht de eerstvolgende dag de kinderen thuis te houden. Dit is echter bij hoge uitzondering. Kinderen worden nooit op de dag zelf naar huis gestuurd.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken op onze school met een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat alle kinderen zijn ingedeeld in jaargroepen. Er zijn ook combinatieklassen, zoals bijvoorbeeld de kleutergroepen. Hierbij zitten de leerlingen van groep 1 samen in de klas met de leerlingen van groep 2. In de leerjaar overstijgende groepen, waar mogelijk, zal de groep regelmatig voor instructiemomenten worden opgesplitst. In alle groepen wordt er middels bewegend leren gewerkt en worden de methodes gevolgd. We hebben voor lezen, schrijven, rekenen, taal en spelling moderne up-to-date methodes. De technische vaardigheden in lezen, taal, schrijven en rekenen worden stap-voor-stap aangeboden. Dit vraagt differentiatie bij instructie en bij verwerking in basis-, herhalings-, en zinvolle verrijkingsstof. Onderwijs moet flexibel aansluiten bij het gemeten ontwikkelingsniveau en tempo van verschillende groepen kinderen. We zetten zeer regelmatig Chromebooks in bij verwerking van leerstof, maar ook om zaken op te zoeken of om werkstukken te maken. Kinderen groeien op in een digitale wereld en De Burchtgaarde draagt hier aan bij middels de juiste devices om in te zetten.
Het bewegend leren, de Energizer, de sport stimulering zowel binnen als buiten de schooltijden zijn een verrijking voor de leerlingen van de Burchtgaarde.

 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd groep 1/2
De school werkt nauw samen met de voorschool in het kader van de Voor- en Vroegschoolse Educatie(VVE). Op deze manier realiseren wij een passend aanbod voor alle kinderen. Er wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de woordenschat en de taalvaardigheid van de kinderen. Op kbs de Burchtgaarde werken we in de kleutergroepen vanuit de grondslagen van KIJK!. Emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid is de basis voor een kind om tot leren te komen. Wij zorgen voor een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich veilig en gezien voelen. Spel is de basis van ons kleuteronderwijs. We werken thematisch, doelgericht en volgen en stimuleren initiatieven van leerlingen in de verschillende spelvormen zoals fantasiespel enz. Samen met de kinderen verkennen wede wereld om hen heen. We volgen, stimuleren en dagen de leerlingen uit. Ook zorgen we voor een uitdagende leeromgeving. Door het werken met KIJK! maken we de ontwikkeling van kinderen op de verschillende leerlijnen zichtbaar. We stimuleren en enthousiasmeren kinderen in hun ontwikkeling, ieder zoveel mogelijk op hun eigen niveau en tempo. We hebben aandacht en respect voor ieders achtergrond en mogelijkheden.
Kleuters ontwikkelen zich het beste als ze:
- Actief betrokken zijn
- Bezig zijn met voor hen betekenisvolle activiteiten
- Niet bang zijn om fouten te maken
- Eigen keuzes mogen maken
- Mogelijkheden krijgen om zelf problemen op te lossen.
In de kleutergroepen werken en spelen kinderen samen. Ze leren van en met elkaar en ontwikkelen zich samen. Door de spelhoeken van materiaal voor alle ontwikkelingsstadia te voorzien, worden alle kleuters op eigen spelniveau uitgedaagd. Samen met voorschool De Druppeltjes organiseren we betekenisvolle activiteiten voor peuters en kleuters rond een gezamenlijk thema. Met leerkrachten en pedagogisch medewerkers hebben we overleg over de doorgaande lijn voorschool vroegschool en hoe we deze vorm (willen) geven. Daarnaast hanteren zowel de Voorschool als de kleutergroep het observatiesysteem KIJK!.

Invulling onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8
Taal:
Er wordt in de kleutergroepen gewerkt met een beredeneerd aanbod op basis van de leerlijnen groep 1en 2. Ons onderwijs is thematisch en ontwikkelingsgericht opgebouwd. Aan ieder thema worden reken en taal activiteiten gekoppeld. Ook speelt het woordenschatprogramma Logo3000 een rol. Wekelijks worden, passend bij het thema, nieuwe woorden aangeboden en herhaald. Niet alleen kringactiviteiten, maar ook het spelen en werken in de verschillende hoeken en zelfs buiten, alles draagt bij aan een taalrijke leeromgeving. In groep 3 speelt de methode Veilig Leren Lezen een belangrijke rol. Hiermee leren de kinderen letters, woorden en zinnen lezen. Er is daarbij veel ruimte voor de verschillende niveaus die bij kinderen kunnenontstaan (differentiatie). Ook wordt er met Staal Spelling gewerkt. Vanaf groep 4 wordt er naast de methode Staal Spelling ook met Staal Taal gewerkt. De methode Staal richt zich op spelling, grammatica en woordenschat. Estafette wordt gebruikt voor technisch lezen. Estafette en Junior Einstein worden gebruikt voor begrijpend lezen. In alle groepen neemt het woordenschatonderwijs een prominente rol in. Dagelijks worden er nieuwe woorden aangeboden en/of geoefend. Ook (voor)lezen vinden wij heel belangrijk, er zijn allerlei activiteiten rond lezen, zoals de deelname aan de nationale voorleesweek en de Kinderboekenweek. Ook gaan we wekelijks met kinderen naar onze eigen schoolbibliotheek en zijn er voor kleuters mogelijkheden om deel te nemen aan de Voorlees Express.

Rekenen:
In de kleutergroepen wordt spelenderwijs geoefend met getallen, hoeveelheden, rekenbegrippen als groot en klein, veel en weinig enz. Vervolgens wordt er vanaf groep 3 gewerkt met de nieuwerekenmethode Pluspunt. Er is aandacht voor getallen, hoofdrekenen en rekenbewerkingen zoals meten, tijd en geld.

Schrijven:
Voor een goede schrijfontwikkeling wordt er vanaf groep 3 gewerkt met de methode Pennenstreken.

De zaakvakken:
Voor de wereld oriënterende vakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek werken we met de methode Blink.

Verkeer:
Het Brabants Veiligheidslabel (‘BVL-label’) wordt uitgereikt aan scholen die flink investeren in goed verkeersonderwijs , zowel in praktijk als in theorie. KBS de Burchtgaarde heeft bijna het BVL-label. Het BrabantsVerkeersveiligheidsLabel laat zien dat wij werken aan verkeersveiligheid, gezondheid, milieu en ouderbetrokkenheid. Ieder schooljaar wordt er extra aandacht besteed aan verkeer door middel van diverse activiteiten op onze school, waarbij alle kinderen actief met verkeer bezig zijn. Ook doet groep 7 elk jaar mee met het theoretische verkeersexamen en groep 8 aan het praktische verkeersexamen. Er wordt vanaf schooljaar 2019-2020 vanuit een doorgaande leerlijn in de groepen 1 t/m 8 met de nieuweverkeersmethode VVN van Veilig Verkeer Nederland gewerkt.

De expressieve vakken:
Wij geven muzieklessen vanuit de methode 1,2,3, Zing! Er wordt veel waarde gehecht aan de creatieve vakken handvaardigheid, tekenen, muziek en drama. De school wil zich hierin nog verder ontwikkelen en werkt hierbij samen met Nieuwe Veste. Zij verzorgen creatieve workshops in de klas.

Bewegingsonderwijs:
Bewegen vinden we belangrijk. Daarom hebben wij 2 keer per week gymles waarvan één keer door een vakleerkrachtbewegingsonderwijs.

Sociaal Emotioneel Leren:
We werken in de groepen 1 t/m 8 met de methode Kanjertraining. We leren onze leerlingen kennis, inzicht en vaardigheden aan in het omgaan met zichzelf en de anderen om hen heen. We bevorderen de sociale veiligheid en willen dat iedereen zicht prettig voelt en zijn gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

  • Leerlingen hebben in de hele basisschoolperiode recht op minimaal 7.520 uur onderwijstijd. Daar moeten scholen zich aan houden.
  • Deze uren moeten worden besteed aan het geven van onderwijs.
  • De school bepaalt zelf hoe ze inzichtelijk maakt dat er voldoende tijd aan onderwijs wordt besteed.
  • De leraren stemmen de instructies en spelbegeleiding, opdrachten en onderwijstijd af op de behoeften van groepen en individuele leerlingen.
  • Er komen steeds meer methoden die vakken integreren zodat niet exact te achterhalen valt hoeveel tijd aan een bepaald vak besteed wordt.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Om de goede ondersteuning en begeleiding aan onze leerlingen te behouden en waar nodig of mogelijk te verbeteren gaan we het komende schooljaar aan de slag : 

  • Om alle kinderen met een ondersteuningsbehoefte te bedienen. Dat kan bijvoorbeeld voor kinderen met dyslexie middels remedial teaching (RT) in de groep of door een speciale leerkracht die daar voor ingezet wordt. Door kinderen met meer - en hoogbegaafdheid te laten deelnemen in de plusklas. Door taalzwakke kinderen extra woordenschat aan te leren via het Taalatelier in samenwerking tussen de intern begeleider (IB-er) en docenten van De Nieuwe Veste.
  • In samenwerking met INOS gaan we door met het opstellen, bespreken en afronden van het protocol meer- en hoogbegaafdheid (MHB) en het protocol ernstige reken-en wiskundeproblemen en dyscalculie (ERWD). Dit alles goed te kunnen analyseren en diagnosticeren om vervolgens de kinderen adequaat te kunnen begeleiden.
  • Tot slot willen we de (misschien wel verborgen) talenten van kinderen ontdekken en ontwikkelen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie blijft dat plaatsing op de Burchtgaarde moet leiden tot optimale ontwikkelingskansen voor ieder kind. Op de Burchtgaarde werken we samen met verschillende zorgpartners (logopedie, fysiotherapie, CJG,Auris.)
We hebben structureel COT overleg waarin risicoleerlingen worden besproken. Ook hebben we structureel overleg met de VVE voorziening in onze school. Onze ambitie is het vergroten van kansengelijkheid door actief samen te werken met kinderopvang, voor-en vroegschoolse educatie en andere belangrijke partners rondom de leefwereld van het kind en gezin. We onderzoeken de mogelijkheden van integrale vroeghulp. Dit met als doel om tijdig een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerling. Zodat wij de best passende interventies kunnen inzetten op verschillende ontwikkelgebieden; motoriek, spraak/taalontwikkeling, gedrag enz.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw heeft Kober een lokaal in gebruik als peuterspeelzaal gekoppeld aan VVE : De Druppeltjes.

Veel van deze peuters maken vervolgens de overstap naar onze school. Er wordt nauw samengewerkt tussen de peuters van Kober en de kleuters van onze school. De peutertjes worden o.a. betrokken bij gezamenlijke activiteiten, denk aan Sinterklaas, Kerst en carnaval. Maar ook lekker samen buiten spelen. Daarnaast zijn er per schooljaar twee inloopochtenden voor alle peuters uit de omgeving om kennis te komen maken met de basisschool.

Terug naar boven