Op welke manier worden ouders betrokken bij deze school?
In het kader van ouderbetrokkenheid, burgerschapsvorming en het voorbereiden van onze kinderen op de toekomstige maatschappij, worden ouders betrokken bij het onderwijs aan hun eigen kind en dat van alle andere kinderen binnen de school. “Vroeger dachten we te weten hoe de toekomst eruit zou zien. Richtten we daar ons onderwijs op in. Echter tegenwoordig realiseren we onszelf steeds meer, dat we niet weten wat er in de toekomst gaat gebeuren. Mogelijk leiden wij onze kinderen op naar beroepen die nu nog niet bestaan”.
Op De Burchtgaarde willen wij de kinderen graag in aanraking laten komen met de huidige beroepen in de maatschappij en de mogelijke beroepen van de toekomst. Leren vindt niet alleen plaats in de schoolbankjes of vanuit de boeken. Steeds meer wordt er digitaal gewerkt. En uit onderzoek is gebleken, dat ontdekkend- en/of betekenisvol leren de meeste impact heeft op kinderen als zij het zelf zien, horen of ervaren. Hierbij hebben we de hulp van ouders nodig.
Middels een enquête genereren we een brede inventarisatie van de beroepen en talenten van ouders. Of van kennissen in hun netwerk die bij kunnen dragen aan het betekenisvol leren van onze leerlingen. Dit voor het houden van een mogelijke presentatie aan een groep, het geven van een workshop of mogelijk zelfs een excursie voor de kinderen. Daarnaast vragen we ouders ook of er interesse is om te helpen bij activiteiten die op of rond de school plaats vinden, of dat zij mogelijk lid willen worden van de OuderRaad (OR). Tevens met als doel om de ouderbetrokkenheid te vergroten. Ouders als partners van de school in relatie tot hun eigen kind en die van alle andere kinderen op school. De gegevens die wij er uit genereren zijn puur voor intern gebruik op onze school. Ze worden niet gedeeld met anderen. Indien we gebruik willen maken van aangeboden diensten, neemt de school persoonlijk contact op.
Daarnaast heb je ook de Medezeggenschapsraad (MR). De medezeggenschapsraad is het overlegorgaan waarin ouders en personeel een bijdrage leveren aan het te voeren en te ontwikkelen beleid van de school. Samen vergaderen zij over onderwerpen zoals het koersplan, de schoolgids, het vakantierooster enz.
Op Kbs de Burchtgaarde voelen kinderen, ouders en school zich samen verantwoordelijk voor het leerproces van het kind. We doen het samen! We versterken elkaar en vinden elkaar in de ambitie dat we het beste willen voor kinderen. Met ouderbetrokkenheid beogen we een betere, veilige wereld voor het kind/de leerling, de ouders ende school. Deze betrokkenheid willen we bereiken door:
- De ontwikkeling en het welbevinden van het kind centraal te stellen
- De drempels te verlagen (momenten van ontmoeting)
- Elkaar serieus te nemen
- Elkaar te vertrouwen
- Goed met elkaar te communiceren (duidelijk, direct, luisteren en verstaan
Aan het begin van het schooljaar is er een ouderavond voor de ouders van groep 1 t/m 8.
In de tweede week van het schooljaar is er een kijkmiddag. In november staat het eerste ouder-kindgesprek gepland. Leerlingen wordt o.a. gevraagd wat ze al goedkunnen, wat ze willen leren en wat of wie ze daar bij nodig hebben.
In maart staat het tweede ouder-kindgesprek gepland, een gesprek tussen de leerling en leerkracht.
In juni staat het derde leergesprek gepland tussen de leerling, ouders en leerkracht.
Wanneer er zorgen zijn over het kind, bent u elke dag welkom om met de leerkrachten in gesprek te gaan.