Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op KC De Wisselaar werken we verschillende momenten groepsdoorbrekend. Door op deze manier te werken kunnen we beter tegemoet komen aan de onderwijsbehoefte van de leerling.
Er is een uitdagend aanbod voor de kinderen die dat nodig hebben. Naast een verrijkend aanbod in de groep kunnen zij ook nog een extra aanbod krijgen in de ploetergroep. Daar werken kinderen aan projecten of extra moeilijke opdrachten die ze leert om vooraf een plan te maken, door te zetten, en uit te werken op een hoger niveau.
Kinderen die het nodig hebben kunnen extra ondersteuning krijgen van de kindercoach. De kindercoach is juf Rianne. Zij is ook verbonden aan de school als leerkracht van groep 3. De ondersteuning bestaat uit een stuk individuele aandacht gekoppeld aan helpende gedachten, aan weerbaarheidstraining en groeigerichte opdrachten. Er wordt gekeken naar de behoeften van een kind.
Op onze school hebben we een groep 1 en een groep 2. Jonge kinderen leren door spelen.
In het spel zitten al onze doelen. Kinderen leren communiceren, gebruiken veel taal, leren (reken-)begrippen en werken aan hun sociaal emotionele ontwikkeling. De hele dag leren van en met andere kinderen; ontdekken, spelen, ervaren, bewegen, onenigheid oplossen, vallen en opstaan. Alles zit in het spel in de hoeken. Daarnaast wordt gewerkt met ontwikkelingsmaterialen, buiten gespeeld en gegymd in de speelzaal.
In het schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen 941 lesgebonden uren.
Over de totale basisschoolperiode van 8 jaar moeten kinderen minimaal 7520 uur onderwijs hebben genoten.
Iedere groep voldoet aan de richtlijnen van de inspectie dat minmaal 5 uur per week aan rekenen wordt besteed en 10 uur aan taal.
Wij hebben specifieke deskundigheid in huis op het gebied van gedragsproblematiek.
Wij zijn tevreden over onze begeleiding van leerlingen met taalachterstand:
de goede samenwerking met de voorschool maakt dat we onze leerlingen al van jongs af aan extra taalaanbod kunnen geven. We hebben deze leerlingen al vroeg in beeld. Er is een warme overdracht met de voorschool.Vanuit deze warme overdracht van de jongste leerlingen werken we in kleine groepjes aan herhaald voorlezen en woordenschat. Ook het navertellen van een verhaal of naspelen met figuren uit het boek komt daarbij aan bod.
Onze school heeft een schakelklas (subsidie gemeente) voor kinderen in de groep 4, 5 en 6.
In de schakelklas wordt taalonderwijs versterkt. De leerlingen krijgen extra aanbod in kleine groepjes. Daarbij is sprake van herhaling van de woordenschat uit de taalmethode. Bij de oudere leerlingen is er sprake van pre-teaching voor de lessen van begrijpend lezen. Zo zijn ze voorbereid op de les die komen gaat en hebben ze al een bepaalde voorkennis.
Wekelijks wordt er een huiswerkklas georganiseerd na schooltijd. Dit geeft de leerlingen extra steun voor het maken van hun huiswerk, maar ze hebben ook de gelegenheid extra vragen te stellen. Het stimuleert hun werkhouding.Dat doen we nu al bij lezen, de komende jaren ook voor rekenen en begrijpend lezen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit een groeimindset proberen we leerlingen oplossingsgericht te laten werken.Dit heeft een positieve invloed op het zelfvertrouwen van de leerlingen. Het vergroot de intrinsieke motivatie als kinderen merken dat ze door oefenen en door het maken van fouten verder komen. De focus is meer gericht op de eigen groei.
Het doel van de voor- en vroegschoolse educatie is om peuters met een taalachterstand beter voor te bereiden op de basisschool en ervoor te zorgen dat kleuters met een zo klein mogelijke taalachterstand naar groep 3 kunnen.
Tussen school en de pedagogisch medewerkers is veel contact. We spreken hier over een warme overdracht, zodat we de ontwikkeling van het kind zo gelijkmatig mogelijk kunnen laten doorlopen. Vanaf de eerste dag dat het kind op KC De Wisselaar zit kan ingespeeld worden op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerling. De ontwikkeling van een kind wordt op deze manier zo volledig mogelijk overgedragen.