Hebt u een klacht?
Op scholen werken mensen. Waar mensen werken, gaat wel eens wat mis. Dat willen we graag oplossen en we willen daarvan leren. Er zijn afspraken gemaakt over de manier waarop we op school omgaan met een klacht. Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Klachtenregeling INOS’ die op school aanwezig is. In het kort zijn er de volgende mogelijkheden:
1) Eerst een gesprek met de leerkracht of de betrokken medewerker en/of de interne schoolvertrouwenspersoon
Een goed gesprek kan veel problemen oplossen. Vertel wat u zelf hebt gedaan om het probleem op te lossen. Vertel ook wat u van de leerkracht (of medewerker) verwacht. In de meeste gevallen lukt het om er samen uit te komen. De interne vertrouwenspersoon kan bij het gesprek aanwezig zijn. Als ouder
2) De directeur van de school
Als het niet lukt om een goede oplossing te vinden, kunt u praten met de directeur van de school. Hij (of zij) is verantwoordelijk voor de school. De directeur kan een beslissing nemen in een conflict. Op deze school is Maurice van de Lisdonk de directeur.
3) De school heeft een schoolvertrouwenspersoon
Elke school van INOS heeft een schoolvertrouwenspersoon. Als u dat wilt, kan de schoolvertrouwenspersoon meedenken in het oplossen van een klacht. Het is meestal een leerkracht die de regels goed kent. Hij (of zij) kan u helpen in het zoeken van een manier om uw klacht te bespreken. Op deze school zijn de vertrouwenspersonen: Annemiek Heerema en Carolein Kasse.
4) Het College van Bestuur
Als het op school niet lukt om een goede oplossing te vinden (ook niet met de directeur), kunt u een brief sturen aan het College van Bestuur van INOS (Postbus 3513, 4800 DM Breda) of per mail naar inos_cvb@inos.nl. In die brief vertelt u wat uw klacht is en wat u al hebt gedaan om de klacht op te lossen. Het College van Bestuur kan een gesprek met u aangaan. Ook kan het College van Bestuur de interne klachtencommissie van INOS vragen een advies te geven over de klacht. Het College van Bestuur neemt een beslissing.
5) De landelijke klachtencommissie
Als het helemaal niet lukt om tot een goede oplossing te komen, kunt u een brief sturen aan de landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs (Postbus 82324, 2508 EH Den Haag). Hoe dat moet, staat beschreven in de klachtenregeling. Het staat ook beschreven op de gezamenlijke website van de geschillencommissies in het bijzonder onderwijs www.gcbo.nl
6) De geschillencommissie Passend Onderwijs
Klachten over de toelating tot de school van een kind met extra ondersteuningsbehoefte of verwijdering van een leerling of het ontwikkelperspectief van een leerling, worden door de landelijke geschillencommissie Passend Onderwijs behandeld. Meer informatie over deze geschillencommissie kunt u vinden op: www.onderwijsgeschillen.nl/commissie/geschillencommissie-passend-onderwijs-gpo
Er zijn nog een paar extra mogelijkheden om uw klacht te bespreken.
De medezeggenschapsraad of oudervereniging
De medezeggenschapsraad, of oudervereniging bespreekt geen klachten over personen. Klachten over het beleid van de school kunnen wel worden besproken.
De externe vertrouwenspersoon
INOS werkt samen met twee vertrouwenspersonen die niet aan een school verbonden zijn. Dit zijn Annelies de Waal (06 33 64 68 87) en Ilse Oerlemans (06 81 57 59 00) van www.vertrouwenswerk.nl. Zij zijn ook via mail te bereiken op anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl en ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl. Zij hebben een beroepsgeheim. Dat is belangrijk als u met iemand in vertrouwen wilt praten.
De inspectie van het onderwijs
U kunt uw klacht ook melden bij de inspectie van het onderwijs. Zij zijn bereikbaar voor ouders op het nummer: 088-6696060. Voor details zie: www.onderwijsinspectie.nl.
De inspectie geeft een signaal af aan de school, maar lost de klacht niet op. Daarvoor moet u in gesprek gaan met de school zelf.
Zijn er bijzondere afspraken bij (seksuele) intimidatie, (seksueel) misbruik en geweld?
Als een klacht te maken heeft met (seksuele) intimidatie, misbruik, of geweld, kunt u daarvoor de gewone klachtenprocedure doorlopen. Wanneer medewerkers van INOS op de hoogte zijn van een vermoeden van seksueel misbruik door een medewerker van de school met een minderjarige leerling, zijn zij verplicht dit te melden bij het College van Bestuur. Als u een klacht over intimidatie, misbruik of geweld wilt bespreken, maar (nog) geen aangifte wilt doen, kunt u contact opnemen met onze al eerder genoemde externe vertrouwenspersonen.
VOOR OUDERS EN PERSONEEL: Annelies de Waal (06 33 64 68 87) en Ilse Oerlemans (06 81 57 59 00) van www.vertrouwenswerk.nl. Zij zijn ook via mail te bereiken op anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl en ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl. Of u kunt zich richten tot de vertrouwensinspecteur van de inspectie van het onderwijs (0900-1113111). Deze mensen zullen u vragen zelf aangifte te doen bij de politie.
Wat kan ik doen bij het vermoeden van een (bestuurlijke) misstand?
INOS heeft een regeling voor de melding van vermoedens van een misstand, ook wel klokkenluidersregeling genoemd. Deze regeling beschrijft de mogelijkheden voor het melden van vermoedens van onbehoorlijk handelen door leden van het College van Bestuur, de Raad van Toezicht of directeuren. U treft de regeling voor melding van INOS Klachtenregeling, geactualiseerd 12 juli 2021, Pagina 12 van 15 vermoedens van een misstand aan op de website van INOS: https://inos.nl/wie-zijnwij/hebt-u-een-klacht.
Als kinderen ergens mee zitten....
Kinderen kunnen met vragen en problemen zitten die ze niet thuis, of met de eigen leerkracht kunnen (of willen) bespreken. In die gevallen kunnen zij terecht bij de schoolvertrouwenspersoon (op onze school zijn dat Annemiek Heerema en Carolein Kasse). Zij wijzen eventueel de weg naar externe personen of instanties voor verdere hulp.