Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De resultaten van het LeerlingVolgSysteem "Leerling in beeld" van Cito zijn startpunt voor onderwijsverbeteringen.
In een zelfevaluatie richten wij
ons op de leerlingresultaten, namelijk de uitkomsten van de
niet-methodegebonden toetsen die de leerlingen maken in combinatie met de
expertise van de leerkrachten. Deze zelfevaluatie geeft ons informatie over wat
goed gaat en wat beter kan met betrekking tot ons onderwijs. Wij plaatsen de
resultaten van onze toetsen daartoe naast een norm. Aan de hand van die norm is
aan te geven of we al dan niet tevreden zijn over de resultaten. De eigen
schoolnorm wordt geanalyseerd in relatie tot de resultaten en de
leerlingpopulatie.De resultaten worden in de jaargroepen geanalyseerd en verbeteractiviteiten worden gepland op het gebied van leerkrachtgedrag, onderwijstijd en leeromgeving.
We sturen op de behaalde resultaten per individu en binnen de groep. Op dit moment werkt de focusgroep Basis op Orde aan een herijking van het onderwijsprogramma binnen het taalonderwijs.
De leerkracht van groep 7 bespreekt samen met de leerkracht van groep 8 die de klas zal krijgen het voorlopige advies. De bovenbouwcoördinator is bij dit gesprek aanwezig. Het gesprek vindt plaats voordat deze voorlopige adviezen met ouders worden gecommuniceerd.
De leerkracht van groep 7 bespreekt het voorlopig advies met ouders. Een dag voor het gesprek, ontvangen de ouders schriftelijk het voorlopig advies, zodat ze zich op het gesprek kunnen voorbereiden. Het advies wordt vastgelegd in ParnasSys (notities – persoonsbeschrijving en beschrijving van de thuissituatie). Het advies wordt onderbouwd met een korte toelichting. De reactie van ouders wordt ook hierbij genoteerd.
De leerkrachten van groep 8 geven tijdens de informatieavond informatie over groep 8 met o.a. de procedure tot aanname op het voortgezet onderwijs, zoals in dit document beschreven is.
Tijdens het eerste gesprek na de zomervakantie wordt er geen nieuw advies gegeven, maar wordt de stand van zaken besproken. Ook kan er een scholentip worden gegeven.
Mocht er gedurende groep 8 worden getwijfeld over het voorlopig advies (vooral wanneer dit naar beneden wordt bijgesteld), dan worden ouders tussen oktober en december uitgenodigd voor een gesprek.
In oktober/november (na de herfstvakantie) worden de CITO Leerling in Beeld B8 toetsen afgenomen.
Elke groepsleerkracht formuleert een schooladvies voor zijn/haar eigen groep. Het MT stelt alleen op basis van de cijfers een advies op voor alle leerlingen. Er wordt één centraal moment georganiseerd met alle leerkrachten van groep 8, de TC-er van de bovenbouw en de directeur, waarbij de advisering wordt uitgewisseld.
Tijdens het adviesgesprek wordt met ouders het (voorlopig) advies besproken. Bij sommige gesprekken zal in overleg met de groepsleerkracht een MT-lid aansluiten. Ouders kunnen ook aangeven of ze dit wenselijke vinden.
Leerlingen maken de doorstroomtoets van Cito Leerling in Beeld in de eerste of tweede volle week van februari.
De school neemt bij een hogere uitslag dan het (voorlopig) advies contact op met de ouders. Het advies wordt naar boven bijgesteld, tenzij de school kan beargumenteren waarom dit niet in het belang van de leerling is.
De actuele data zijn te vinden op:
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De Zandberg vindt sociale veiligheid en een goed pedagogisch klimaat zeer belangrijk. Bij sociale veiligheid gaat het om het tegengaan van grensoverschrijdend en/of ongewenst gedrag en het bevorderen van sociaal gedrag, zowel preventief als curatief. Het is voor ons van groot belang dat de leerlingen zich in onze school thuis voelen. Wij streven naar een prettige, ontspannen en open sfeer, waarin de leerlingen zich gerespecteerd voelen en ervaren dat er voor iedereen aandacht is.
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.
Bijvoorbeeld:
- Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
- Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
- We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
- Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
- Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.
Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.