Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De wereld om ons heen verandert snel. Het traditionele onderwijs sluit niet meer aan bij de eisen die de hedendaagse maatschappij aan ons stelt. We willen leerlingen de kans geven actief te leren en dus niet om passief te luisteren. Dit vereist een pedagogische en didactische aanpak, waarbij wederzijds ontdekken, samen creëren en gebruik maken van kennis en talent centraal staan.
Opbrengstgericht Passend Onderwijs
Heel veel leerlingen op onze school leren en ontwikkelen zich op een manier zoals de ouders en de school verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of zijn er hulpvragen met betrekking tot het gedrag van een leerling. Met passend onderwijs willen we bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die het nodig heeft.
Op onze school hebben we voor de instrumentele vaardigheden (rekenen en taal) gekozen voor het inrichten van data-gestuurd en Opbrengstgericht Passend Onderwijs. De kern van ons onderwijs wordt gevormd door de gedachte dat elke leerling uniek is, maar dat betekent niet dat elke leerling ook een eigen leerprogramma krijgt. We groeperen leerlingen op basis van overeenkomstige kenmerken en behoeften. We sturen hierbij op de middenmoot van de groep. De gerichtheid op de middenmoot is vanuit het oogpunt van de organiseerbaarheid van het onderwijs logisch; we bedienen hiermee het grootste deel van de groep. Rondom deze middenmoot bevindt zich aan de ene zijde een groep leerlingen die ondersteuning nodig heeft en aan de andere zijde een groep leerlingen die verrijking nodig heeft. De extra ondersteuning kan onder andere plaatsvinden tijdens een remedial teaching sessie, de verrijking vindt gedeeltelijk plaats in de Spiegelklas.
Basisontwikkeling
In groep 1 en 2 werken wij volgens de principes van Basisontwikkeling. Het hoofddoel van opvoeding en onderwijs binnen Basisontwikkeling is het bevorderen van een zo breed mogelijke persoonsontwikkeling.
Om die zo optimaal mogelijk te maken, zorgen we ervoor dat leerlingen binnen betekenisvolle situaties leren zichzelf te ontplooien. Hierbij is het nodig dat de basisvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen gewaarborgd worden. De basisvoorwaarden zijn:
- Emotioneel vrij zijn
- Zelfvertrouwen hebben
- Nieuwsgierig zijn
In betekenisvolle spelsituaties leren kinderen spelenderwijs alle vaardigheden aan die zij nodig hebben om succesvol aan het leerproces van groep 3 te kunnen beginnen. Dit vraagt om een betekenisvol, beredeneerd aanbod, waarin tegemoet gekomen wordt aan de specifieke behoeften van alle leerlingen. De vorderingen van de leerlingen worden voortdurend op alle gebieden geregistreerd.
Zandbergacademie
Iedere periode brengt De Zandberg Academie een 'menu-kaart' uit met een aantal onderdelen waarvoor leerlingen uit de groepen 4 tot en met 8 zich mogen inschrijven. De verschillende onderdelen koppelen we specifiek aan één van de meervoudige intelligenties van Gardner (woordknap, beeldknap, natuurknap etc), zodat we ruimte bieden aan de verschillende talenten van de leerlingen.
Binnen de aanpak basisontwikkeling komen alle elementen zoals omschreven vanaf leerjaar 3 in thematisch werken aan bod.
Beschikbare deskundigheid
Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over interne experts. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op externe deskundigheid.
Wij hebben deskundigheid in huis op het gebied van gedragsproblematiek, Remediale (Motorische) Ondersteuning, taal, hoogbegaafdheid, dyslexie, faalangst en sociale vaardigheden. Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het COT (Centraal Ondersteuningsteam) vanuit het Regionaal SamenwerkingsVerband (RSV).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Meer groepsfinanciering in plaats van individuele financiering, zodat extra ondersteuning beter bekostigd kan worden. Dit zou kunnen met bijvoorbeeld de aanvraag van een groepsarrangement.
- Versterken van een beweging naar de voorkant (preventie). De aanvraag van een individueel arrangement kost veel tijd (denk hierbij aan observaties externen, indienen aanvraag met wachttijd), waardoor de ondersteuning vaak niet meer preventief is.
- Experts flexibeler naar behoefte van de leerlingen kunnen inzetten. Daarbij wordt de dubbele bezetting, het inzetten van een externe expert die we intern al in huis hebben, voorkomen.
Onze vertrouwde partner: Kober kinderopvang
Klein en groot tegelijk. Overal en altijd dichtbij. Bevlogen en betrouwbaar. Dat is Kober kinderopvang, de maatschappelijk betrokken kinderopvangorganisatie waar wij als school graag mee samenwerken. Kober brengt spelen en leren op een unieke manier samen en biedt jouw kind alle ruimte om zich voor en na school(tijd) goed te ontwikkelen.
Of het nu gaat om kinderdagopvang, peuteropvang, tussenschoolse opvang of buitenschoolse opvang: Kober creëert een vertrouwde plek en uitdagende speel- en leeromgeving waarin ieder kind goed tot z’n recht komt. De zorg en begeleiding is in handen van ervaren pedagogisch medewerkers. Op basis van de 6 pedagogische principes van Kober helpen ze je kind nieuwe ervaringen op te doen, samen te spelen, lekker te bewegen en zelfstandig te worden.
ONS AANBOD
Buitenschoolse opvang (4-13 jaar)
Bso Villa (4-6 jaar) en Bso Zandberg (6-13 jaar) zijn is dé plekken om na school met leeftijdsgenoten te spelen en nieuwe talenten en interesses te ontdekken. Je kind krijgt volop ruimte om te ontspannen, een potje voetbal te spelen, een kook- of dansworkshop te volgen, of te knutselen. Zijn er grote leeftijdsverschillen op de groep? Dan splitst Kober die op in kleinere groepen. Zo zorgen ze altijd voor een passend aanbod. Wil je meer weten over de bso op /bij onze school? Neem een kijkje op
Villa buitenschoolse opvang en Zandberg buitenschoolse opvang
Tussenschoolse opvang (4-13 jaar)
Na een ochtend leren en spelen op school is het fijn even te kunnen ontspannen. We nemen de tijd om in een rustige sfeer samen te eten. Je kind neemt zijn eigen eten en drinken mee. Daarnaast is er volop gelegenheid om vrij te spelen en naar buiten te gaan.
Peuteropvang (2-4 jaar)
Op onderzoek uitgaan, oefenen met woorden, cijfers, kleuren en vormen, lekker babbelen en samen spelen: je kind leert het bij peuteropvang Clara. Natuurlijk zorgen de pedagogisch medewerkers dat er van alles te doen is: verkleden, bouwen, gymmen, boekjes lezen, liedjes zingen… Zo bereiden ze je peuter spelenderwijs voor op een soepele overgang naar de basisschool. Wil je meer weten over de peuteropvang op onze school? Neem een kijkje op
Meer informatie
Wil je je kind aanmelden of wil je meer informatie over de diensten van Kober? Het serviceteam van Kober helpt je graag verder. Tel. 076 504 56 05, of stuur een mail naar Serviceteam Kober. Zie ook Kober contact