Klachtenregeling
Waar mensen werken, gaat ook wel eens wat mis. Als zich dat voordoet dan lossen we dat graag op en willen we daarvan leren. Daarom zijn er afspraken gemaakt over de manier waarop we op school en binnen INOS omgaan met een klacht. Dit is vastgelegd in de ‘Klachtenregeling INOS’ die op de school aanwezig is en te vinden is op de site van INOS
Hoe om te gaan met een klacht:
1. Gesprek met de leerkracht, de betrokken medewerker en/of de coördinator sociale veiligheid.
Een goed gesprek lost veel problemen op. Vertel wat uw probleem of klacht is, wat u verwacht en wat u zelf heeft gedaan om het probleem of klacht op te lossen. In de meeste gevallen komen we er samen uit. De leerkracht of de coördinator sociale veiligheid zijn het eerste aanspreekpunt.
2. De directie van de school.
Als dit gesprek niet tot een passende oplossing leidt, kunt u in gesprek gaan met de directie van de school. De directie kan als verantwoordelijke van de school een beslissing nemen in een conflict.
3. De interne vertrouwenspersoon.
Elke school van INOS heeft een schoolvertrouwenspersoon. Als u dat wilt, dan denkt de schoolvertrouwenspersoon mee in het oplossen van een klacht of in het zoeken van een manier om uw klacht te bespreken.
4. Het College van Bestuur.
Als het op school niet lukt om een goede oplossing te vinden (ook niet met de directeur), kunt u contact opnemen met het College van Bestuur van INOS (Postbus 3513, 4800 DM Breda / tel. 076-5611688). Het College van Bestuur kan de interne klachtencommissie van INOS vragen een advies te geven over de klacht. Het College van Bestuur neemt een beslissing hoe verder te handelen.
5. De landelijke klachtencommissie.
INOS is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij de landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs, die ook wel bekend staat onder de naam Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Deze is bereikbaar via Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, 070-3861697, zie ook: www.gcbo.nl
6. De inspectie van het onderwijs.
U kunt uw klacht ook melden bij de inspectie van het onderwijs (Voor ouders: 0800-8051. Postadres: Postbus 88, 5000 AB te Tilburg of www.onderwijsinspectie.nl). De inspectie geeft een signaal af aan de school, maar lost de klacht niet op. Daarvoor moet u in gesprek gaan met de school zelf.
Er zijn nog een paar extra mogelijkheden om uw klacht te bespreken. Zo bespreken de MR en OR wel klachten over het beleid van de school. Zij bespreken geen individuele klachten over personen, maar vooral of er beleid moet komen of moet worden aangepast. Tevens kunt u gebruik maken van de externe vertrouwenspersonen waarin INOS voorziet.
Aan de school, en bij INOS, is een externe vertrouwenscontactpersoon verbonden:
Jacqueline Klerkx, telefoonnummer 06-22348129
www.vertrouwenswerk.nl / jacquelineklerkx@vertrouwenswerk.nl