Kbs Weilust

Draaiboom 12 4817 WR Breda

  • De school gezien vanaf de Draaiboom.
  • De school gezien vanaf de Heerbaan.
  • Schoolfoto van Kbs Weilust
  • Fruit eten
  • Eten bij de eigen leerkracht en pauze-activiteiten onder toezicht van overblijfmedewerkers.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schooljaar 2020-2021 scoort Kbs Weilust met een score van 534,6 ten opzichte van het landelijk gemiddelde van 534,5. Dit is een voldoende score. 'Scholen op de kaart' heeft 7 leerlingen niet mee laten tellen in het gemiddelde. Het betreft 6 leerlingen die te kort bij ons op school zitten en een leerling die door ziekte niet heeft deelgenomen aan de Centrale Eindtoets. 

Schooljaar 2019-2020 is geen CITO eindtoets afgenomen kunnen worden door de coronacrisis. Die gegevens kunnen dus niet worden getoond.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Kbs Weilust nemen wij naast de toetsen die gebonden zijn aan onze methodes ook methode-onafhankelijke toetsen af. Dit zijn toetsen van Cito, welke landelijk genormeerd zijn. Deze Cito-toetsen nemen wij twee keer per schooljaar af om zo een beeld te krijgen van de vorderingen van leerlingen en van de groep als geheel.
Twee keer per jaar, in februari/ maart en juni/ juli, krijgen de leerlingen een portfolio (rapport) mee naar huis, waarin hun vorderingen op cognitief-, sociaal-emotioneel-, sportief- en creatief gebied in beeld gebracht worden.

Daarnaast krijgen wij, door het afnemen van methode-onafhankelijke toetsen, inzicht over de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van deze gegevens maakt de school twee keer per schooljaar een rapportage Leren van data, waarin we alle toets-gegevens (data) van de school verzamelen. De data wordt geanalyseerd en op basis daarvan wordt bekeken wat we goed doen en wat beter kan. Verbeterpunten worden opgesteld en vastgelegd. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De cijfers laten zien dat Kbs Weilust met redelijk constant resultaat meer dan 50% van haar leerlingen naar HAVO/ VWO kan verwijzen en steeds rond 75/80% naar VMBO(t), HAVO en/of VWO.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen die zich veilig en prettig voelen op school, zullen optimaal tot leren, spelen en ontwikkelen komen. Daarom is het sociaal klimaat op school voor ons belangrijk. We handelen vanuit vertrouwen, een positieve benadering en een warme sfeer. In de groepen wordt structureel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en een gevoel van veiligheid o.a. door het werken met de methode voor de SOEMO-kaarten.

We werken met Taakspel (gerelateerd aan positive behaviour support ofwel PBS), waarbij leerlingen worden aangesproken op het positieve gedrag wat zij laten zien. Zie ook indicator schoolklimaat en veiligheid. Alle leerkrachten zijn geschoold tot Taakspelleerkracht.

Om te komen tot een veilige en prettige sfeer hebben we als school vier kapstokregels opgesteld, namelijk:
- Voor groot en klein zullen we aardig zijn.
- Mens, groen en dier krijgen alle aandacht hier.
- Goed voor de spullen zorgen, dan kunnen we ze weer gebruiken morgen.
- Internet is fijn, maar het moet wel veilig zijn.

De kapstokregels gelden voor de hele school. Deze hangen dan ook door de hele school goed zichtbaar op. In deze eerste weken van het schooljaar gaan kinderen in hun eigen groep een aanvulling geven op deze vastgestelde schoolregels, in overleg met de leerkracht. Die aanvulling wordt opgesteld, door en met de groep, dit zijn de zogenaamde groepsregels. Groepsregels zijn zichtbaar in de klas opgehangen en positief gesteld.

Daarbij doen we om het jaar mee met de themaweek 'Lentekriebels'. In deze week is er aandacht voor relationele en seksuele voorlichting/ vorming.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Sociale veiligheid
  • Welbevinden
  • Betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders en medewerkers.
  • Eens per jaar voeren wij tevredenheidsonderzoek uit onder leerlingen.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

KBS Weilust levert voldoende kwaliteit in de ogen van de onderwijsinspectie en valt daardoor onder het basisarrangement.

Het team van KBS Weilust werkt hard aan professionele verbetering wat betreft de analyse en diagnose van de problematiek van de zorgleerlingen en het bieden van voldoende planmatige hulp. De school heeft gekozen voor de 1-zorgroute als zorgstructuur. De 1-zorgroute biedt een heldere, eenduidige en planmatige aanpak van zorg en onderwijs. Handelingsgericht werken staat hierbij centraal. Handelingsgericht werken (HGW) zorgt ervoor dat er doelgericht, systematisch en transparant wordt gewerkt.

Een ander centraal uitgangspunt van de 1-zorgroute is het denken en handelen vanuit onderwijsbehoeften. Een onderwijsbehoefte is dat wat een leerling nodig heeft om het volgende doel te bereiken. De 1-zorgroute gaat uit van het kijken naar kansen/ mogelijkheden (van kinderen). Binnen de 1-zorgroute worden groepsplannen gemaakt, waarop alle kinderen van een groep worden vermeld. Zo willen wij bereiken dat álle kinderen optimaal tot leren, spelen en ontwikkelen komen. We streven naar gedifferentieerd, adaptief onderwijs door het clusteren van onderwijsbehoeften, daarbij laten we (speciale) onderwijsbehoeften leidend zijn voor het maken van keuzes voor een bepaald aanbod.

Terug naar boven