Kbs Weilust

Draaiboom 12 4817 WR Breda

  • De school gezien vanaf de Draaiboom.
  • De school gezien vanaf de Heerbaan.
  • Schoolfoto van Kbs Weilust
  • Fruit eten
  • Eten bij de eigen leerkracht en pauze-activiteiten onder toezicht van overblijfmedewerkers.

Het team

Toelichting van de school

INOS kent een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt daardoor dicht bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.

Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen. 

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld. Een andere optie is dat er een zogenaamde Qrabbelaar komt. Dit is een vakdocent die een dagprogramma heeft rondom, kunst, cultuur of techniek. Is er geen passende mogelijkheid dan moet de groep naar huis worden gestuurd. In het laatste geval weet u dat altijd een dag tevoren en deze situatie zal niet langer duren dan twee dagen. Daarna zal een andere groep naar huis worden gestuurd. Wij zorgen er voor dat dat tijdig gecommuniceerd wordt.

We hebben het streven nooit een groep naar huis te moeten sturen.

Mocht er echt geen passende oplossing zijn om goed onderwijs te bieden, hebben wij echter geen andere keuze.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school


De kinderen uit de groepen 1 en 2 zitten bij elkaar in een groep, dat zijn dus eigenlijk gecombineerde groepen.

Het werken 'op maat' maken wij concreet door het gebruik van 'mijn kleutergroep' in de groepen 1-2.

Vanaf groep 3 werken wij met leerstofklassen. In het schooljaar 2023-2024 hebben wij een 6/7 combinatiegroep, zodat wij de leerlingenaantallen in de laagste groepen klein kunnen houden.

Op Weilust willen wij dat alle kinderen optimaal tot leren, ontwikkelen en spelen komen. 

Binnen alle groepen bieden wij gedifferentieerd onderwijs aan 3 subgroepen/ aanpakken (instructie-,basis- of verrijkingsgroep). Zo kunnen we het principe van effectieve instructie bieden en toch zo veel mogelijk recht doen aan verschillen tussen leerlingen.

Voor kinderen die, ondanks alle hulp die wordt geboden onvoldoende ontwikkeling doormaken, kan extern advies worden aangevraagd (zie ook schoolondersteuningsprofiel). Mocht ook dit onvoldoende blijken dan is er een mogelijkheid een arrangement aan te vragen bij het  Regionaal SamenwerkingsVerband (het RSV), waarbij gelden op maat worden vrijgegeven om het kind de goede begeleiding te kunnen geven. Als blijkt dat de school handelingsverlegen blijft, kan er i.o.m. de ouders over gegaan worden tot een verwijzing naar het SBO of SO.

Elk schooljaar vragen we subsidie aan voor het opstarten van een Schakelklas en een subsidie 'zachte landing'. In deze taalklassen, 'ons taalpaleis' wordt gewerkt aan de woordenschat en het leesbegrip voor leerlingen die dat nodig hebben.

Voor leerlingen die meer begaafd zijn, wordt een passend aanbod geboden in de vorm van een ‘Plusklas’. Vanuit ons schoolbestuur Inos zijn wij een keurmerk MHB-school. 

Voor leerlingen die meer aandacht nodig hebben op het gebied van gedrag en sociaal emotionele ontwikkeling is er een passend aanbod in een ‘impulsklas’, samen met de eigen ouders.

Groepssamenstelling:

Formatie en groepsverdeling Kbs Weilust schooljaar 2023-2024 ?

We hebben dit schooljaar 18 groepen;

5 x groep 1-2

2 x groep 3

2 x groep 4

2 x groep 5

2 x groep 6

1 x groep 6/7

2 x groep 7

2 x groep 8 

De gemiddelde groepsgrootte ligt op 25 leerlingen, maar u begrijpt dat dat door onvoorspelbare in- en stroom steeds (kan) veranderen.

Het aantal groepen en de leerkrachten van de groepen kunt u ook vinden op de website van Kbs Weilust, www.weilust.nl. onder 'team'. 

Kernteam:

De school bestaat uit twee 'bouwen', namelijk de onderbouw (groepen 1 t/m 3) en de bovenbouw (groepen 4 t/m 8). Iedere bouw heeft een teamcoördinator (Onderbouw Laura Mos en bovenbouw Shana Huizinga). en een intern begeleider (onderbouw Inge Meessen  en bovenbouw Hannelore Kwekkeboom). Alle overige taken kunt u ook vinden op onze website.

Stagiaires: 

Wij bieden stageplaatsen aan studenten van de pabo (Avans)  en de opleiding voor onderwijsassistenten (Curio). De studenten van Avans volgende opleiding tot leerkracht basisonderwijs. Ook hebben we dit schooljaar een LIO stgiaire (leraar in opleiding). Deze student zit in de afrondende fase van haar opleiding (leerjaar 4) en staat deels zelfstandig voor de klas. Incidenteel gaan wij ook in op andere stageverzoeken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorg op kbs Weilust (Schoolondersteuningsprofiel Weilust)
Voor leerlingen, die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt de school over specifieke, interne deskundigheid. Wij hebben specifieke deskundigheid in huis (intern) op het gebied van leren (cognitieve ontwikkeling), gedrag (sociaal-emotionele ontwikkeling), dyslexie, woordenschat en hoogbegaafdheid. Wanneer de interne deskundigheid onvoldoende blijkt, hebben we op alle gebieden externe contacten die we kunnen inzetten voor begeleiding en/ of onderzoek.
Extern maken wij vooral gebruik van de expertise van het speciaal (basis)onderwijs. De Collegiale Consultant (de CC-er) vanuit het SBO vormt met haar observaties/ adviezen een belangrijke schakel in de zorg binnen de groepen. Daarbij hebben we ook de mogelijkheid om ambulante begeleiding aan te vragen vanuit de clusters 2, 3 en 4 (de speciale scholen).
Ook werken we als kbs Weilust veel samen met het Centrum van Jeugd en Gezin. Aan onze school is een School CJG-er (Centrum voor Jeugd en Gezin) gekoppeld, waarbij ouders maar ook leerkrachten advies kunnen vragen betreft het (sociale) gedrag en algemene opvoedingsvragen van hun kind.

Ons Taalpaleis
Onze school heeft ook voor schooljaar 2023-2024 ondersteuningsvoorzieningen(subsidie) aangevraagd bij de gemeente voor een groep kinderen, die een beperkte woordenschat hebben en moeite hebben met begrijpend- en studerend lezen. Deze kinderen krijgen minstens 2 uur per week een extra ‘taalbad’ om hun taalachterstand te verkleinen. Het extra taalaanbod wordt afgestemd op het taalaanbod van de (jaar)groep, waarin zij zitten. Zij krijgen dit extra taalaanbod van twee leerkrachten van school. Een leerkracht biedt de woorden aan en de andere leerkracht zal middels andere werkvormen zoals drama, zang en creatieve werkvormen het extra taalaanbod vormgeven.

MHB
MHB-leerlingen kunnen werken in de klas via het verrijkingsaanbod van Levelwerk. Zij krijgen hierbij ondersteuninng van onze HB specialist. Daarnaast is er ook een Plusklas waarin deze leerlingen ook een passend aanbod krijgen. 

De Impulsklas
Voor leerlingen die een impuls nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding en/of sociaal emotionele ontwikkeling is een passend aanbod in een ‘impulsklas’, maximaal 8 leerlingen kunnen daaraan per cyclus deelnemen.

Dyslexie
Leerlingen met dyslexie krijgen aanpassingen en mogen gebruikmaken van ondersteunende middelen. Vanaf het schooljaar 2017-2018 zal er gewerkt gaan worden met Textaid.

RSV/ Passend onderwijs
INOS, het bestuur waar onze school onder valt, werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband RSV Breda Site RSV Breda. De schoolbesturen maken hier afspraken over Passend onderwijs. De afspraken die in RSV Breda worden gemaakt gelden voor alle aangesloten scholen. Daarnaast adviseert en ondersteunt RSV Breda onze school bij het vormgeven van Passend onderwijs.

Wat is Passend onderwijs? Heel veel kinderen in onze school leren en ontwikkelen zich op een manier zoals de ouders/verzorgers en de school verwachten. Er is dan niet veel reden tot zorg. Soms gaat het leren moeilijk, mist een kind de uitdaging of is er sprake van een beperking of een probleem met het gedrag. De leerkracht kan een signaal geven dat het minder gaat op school. De leerkracht neemt dan contact met u op. Maar ook u als ouder/verzorger kunt een signaal afgeven dat het niet goed gaat met uw kind. Het is belangrijk dat u dat samen met de leerkracht bespreekt. Misschien is extra zorg of begeleiding noodzakelijk. Passend onderwijs wil graag bereiken dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is. En u als ouder/verzorger bent daarbij een belangrijke partner. Communicatie met elkaar over uw kind is heel belangrijk.   

Onze school kan vaak prima passend onderwijs bieden, maar soms is hulp daarbij nodig. Partners helpen ons daarbij. Natuurlijk wordt u daar nauw bij betrokken. We maken dan samen een arrangement dat past bij de ondersteuningsbehoefte van het kind. Ouders/verzorgers zijn wel verplicht daaraan mee te werken, bijvoorbeeld door informatie beschikbaar te stellen.  

Wat onze school kan bieden aan extra ondersteuning staat beschreven in het schoolondersteuningsprofiel van de school. Dat profiel is door de school samen met het team opgesteld. In dit profiel is te lezen wat onze school aan extra ondersteuning kan bieden en wat de ambities zijn voor de komende jaren. Het ondersteuningsprofiel van onze school is opgenomen in het overzicht van het samenwerkingsverband.

Helaas komt het weleens voor dat we voor sommige kinderen moeten vaststellen  dat ze, ondanks al de extra hulp, het kind niet kunnen bieden wat het nodig heeft. Dan moet de school besluiten om een andere passende plek voor het kind te zoeken. De school doet dit altijd in overleg met de ouders/verzorgers en houdt daarbij rekening met hun wensen. Het samenwerkingsverband RSV Breda heeft daar regels voor opgesteld die passen binnen de wet op Passend onderwijs. Het kan betekenen dat het beter is voor het kind om geplaatst te worden op een andere basisschool die wel de ondersteuning kan bieden of dat het kind geplaatst wordt op een school voor speciaal basisonderwijs of een school voor speciaal onderwijs. De school heeft de taak om deze passende plek voor het kind te vinden. Voordat deze keuze definitief gemaakt wordt, moet de school een Toelaatbaarheidsverklaring vragen bij het samenwerkingsverband. Dit is wettelijk verplicht. Daartoe dient een gedegen 'groeidocument' (document vanuit school) aangeleverd te worden.

Volgens de wet Passend Onderwijs gelden nu de volgende regels:


- Toelating: Het bestuur heeft zorgplicht (zie kopje zorgplicht).
- Schorsing: Het bestuur kan, met opgave van redenen, een leerling voor een periode van ten hoogste één week schorsen. Het besluit tot schorsing wordt schriftelijk aan de ouders bekendgemaakt. Indien sprake is van een schorsing voor een periode van langer dan één dag, brengt het bestuur de Onderwijsinspectie hiervan schriftelijk en met opgave van redenen op de hoogte.


- Verwijdering: Definitieve verwijdering van een leerling kan alleen wanneer het bestuur ervoor heeft gezorgd dat een andere school bereid is de leerling toe te laten. De inspanningsverplichting om 8 weken naar een andere school te zoeken voordat besloten wordt te verwijderen, is komen te vervallen.

- Geschillencommissie passend onderwijs: Aan deze commissie kunnen ouders geschillen voorleggen over de weigering tot toelating van een kind dat extra ondersteuning nodig heeft, de vaststelling of wijziging van het ontwikkelingsperspectief en de verwijdering van elke leerling.   

Zorgplicht betekent dat de scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling, die bij de school staat ingeschreven of is aangemeld en die extra ondersteuning nodig heeft, een passend onderwijsaanbod krijgt. Dit houdt in dat na aanmelding de school eerst zorgvuldig gaat onderzoeken wat het kind nodig heeft en of de school die ondersteuning zelf kan realiseren, eventueel met ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband. Als de school de ondersteuning niet zelf kan bieden en aangeeft dat het kind het beste naar een andere school kan gaan, moet de school, na overleg ouders, zorgen dat er een andere school gevonden wordt die wel een passend aanbod kan doen en het kind kan toelaten. Dit kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Goed overleg met de ouders is in deze situatie uiteraard belangrijk.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij blijven ons continu ontwikkelen. Elk schooljaar zal bekeken worden wat de school nodig heeft aan extra begeleiding en ondersteuning. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de muren van Weilust is peuterspeelzaal 'de Weidetuin' van Kober gevestigd.

Indien uw kind ingeschreven staat op de Weidetuin, is er altijd een warme overdracht tussen Kbs Weilust en de Weidetuin. Ook met andere voorschoolse voorzieningen kan een warme overdracht plaatsvinden. De voorschoolse voorzieningen zijn met uw instemming verplicht om informatie over uw kind over te dragen aan de basisschool.

Terug naar boven