Nutsbasisschool de Hoogakker

Wandelakker 60 -62 4824 SG Breda

Schoolfoto van Nutsbasisschool de Hoogakker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De uitslag van de eindtoets '23, een gemiddelde score van 536,1,  sluit nauwgezet aan bij de schooladviezen die wij hebben afgegeven en liggen ruim boven het landelijk gemiddelde ( van 534,9) van met de Hoogakker vergelijkbare scholen. Daar zijn wij trots op! Als we vergelijken met dat landelijk gemiddelde dan spiegelen we ons aan scholen waarop leerlingen zitten met een vergelijkbare achtergrond.

We spreken niet alleen meer van een score tussen 500 en 550 maar ook van de score op de zogenaamde referentieniveaus. De referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen schrijven voor wat leerlingen moeten kennen en kunnen op het gebied van taal en rekenen en vormen samen het referentiekader. Dit bestaat uit fundamentele niveaus en streefniveaus. Het fundamentele niveau (F-niveau) is de basis die zo veel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (S-niveau) is voor leerlingen die meer aankunnen. Referentieniveaus taal en rekenen | Taal en rekenen op school | Rijksoverheid.nl De mate waarin de leerlingen de verschillende niveaus bereiken wordt weergegeven in een percentage. Dit schoolpercentage word t vergeleken met bestaande normen: de door de school zelf ( in ons geval ambitieus) gestelde norm, het gemiddelde percentage van vergelijkbare scholen en de door de onderwijsinspectie bepaalde absolute ondergrens. Hieronder geven we de procentuele score op de referentieniveaus in vergelijking met bovenvermelde normen weer:

Percentage 1S Hoogakker 2023 : 64,7%

Schoolnorm 68,3 %

Landelijk gemiddelde vergelijkbare scholen 61%.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We nemen de tussenresultaten op de verschillende methode-onafhankelijke toetsen erg serieus. We hebben per leerjaar en per vakgebied doelstellingen geformuleerd. 

De leerkrachten bespreken de uitkomsten en de analyses van de niet methodegebonden (Cito-)toetsen met hun unitleider. De drie unitleiders bespreken de resultaten vervolgens met de adjunct directeur Onderwijs en Ondersteuning die er een totaaloverzicht van maakt waarin vergeleken wordt met de schooldoelstellingen. Deze resultaten worden besproken in het managementteam.

De unitleider of het intern ondersteuningsteam ondersteunt de groepsleerkracht in het passend maken van het onderwijsaanbod,. Daarin komen aanpassing in leertijd, leerstof, instructie of verwerking aan de orde voor individuele leerlingen, kleine groepjes of de hele klas.

De unitleiders bevragen de leerkrachten op de mate waarin men er in geslaagd is een vooraf als doel gestelde opbrengst te realiseren. In dit laatste gesprek worden ook de doelen voor de volgende periode vastgesteld.

Op schoolniveau worden de opbrengsten voorts besproken tussen unitleiders het managementteam en met het hele schoolteam.

Op grond van deze uitkomsten kan bv op een bepaalde plaats extra ondersteuning ingezet worden of wordt besloten aanpassingen in methodieken door te voeren. 

We hebben een overzicht gemaakt van de tussenopbrengsten rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling over de jaren 2020 tm 2023. Daarin zitten 2 1/2 Coronajaar. Overwegend kunnen we stellen dat de tussenopbrengsten in lijn met de verwachtingen en onze schoolnormen zijn. De komende paar jaar verdienen de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen aandacht omdat we zien dat de opbrengsten op deze gebieden onder druk staan.  


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze procedure uitstroom VO geeft exact aan welke stappen er gezet worden tussen de eerste uitstroomverwachting en de definitieve aanmelding bij een school voor voortgezet onderwijs. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Wij voeden onze leerlingen op tot fatsoenlijke evenwichtige mensen die respectvol (vanuit duidelijke waarden en normen) omgaan met zichzelf, de medemens en de omgeving. Tot personen die weten wat democratie inhoudt en die daar ook naar handelen. Ze leren hun mening over maatschappelijke thema’s te verwoorden.Wij willen dat onze leerlingen  “meedoen”, actief betrokken willen zijn bij de samenleving en gericht zijn op samenwerking. Wij willen dat onze leerlingen kennis hebben van en respect hebben voor andere opvattingen en overtuigingen (religies).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven