Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Het in vakgebieden benoemen van lestijd doet geen recht aan ons onderwijs aan jonge kinderen.
De leerkrachten bieden de kinderen activiteiten aan waarmee zij nieuwe doelen kunnen bereiken. Die activiteiten worden aangeboden in zogenaamde hoeken. Soms wordt met bepaalde activiteiten aan het bereiken van meerdere doelen gewerkt. Daarom is geen exacte optelsom van leertijd per vakgebied te maken en is bovenstaand overzichts slechts een goede indicatie.
Levensbeschouwing moet gelezen worden als lessen in waarden&normen. Extra reistijd naar de gymzaal leidt tot een reductie in de tijd beschikbaar voor de andere vakgebieden. Dat geldt vooral voor onze lokatie Blokmoeren.
Onze school is vooral een veilige school. Nieuwe leerlingen hebben snel hun plekje gevonden op De Hoogakker. We bekijken bij aanmelding in eerste instantie of we kinderen de (basis- of lichte) ondersteuning kunnen bieden die ze nodig hebben, rekening houdend met de groep waarin de leerling geplaatst moet worden. Dat doen we ook als de ondersteuningsbehoeften zich openbaren bij kinderen die al bij ons op school zitten.
We doen ons best om kinderen met speciale behoeften zo goed mogelijk te begeleiden. Maar soms lukt dat niet met de reguliere middelen die beschikbaar zijn. Het kan zijn dat een kind geholpen moet worden met extra middelen die we aan moeten vragen bij het samenwerkingsverband. Daar overleggen we met ouders over. Als de inschatting is dat een kind ook met de middelen van het samenwerkingsverband onvoldoende geholpen kan worden dan wordt plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs overwogen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren wil de school de competenties die nodig zijn om leerkrachten meer inclusief onderwijs te geven verder ontwikkelen.
Te denken valt aan het ontwikkelen van vaardigheden om leerlingen die extra ondersteuning in hun gedrag nodig hebben beter te kunnen begeleiden, kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn verder te helpen.
Op onze locatie Blokmoeren is inpandig ook een peutertuin ( peuterspeelzaal) aanwezig.
Op de locatie Wandelakker is eveneens inpandig een peutertuin van Kober.
Tegen de tijd dat kinderen op vierjarige leeftijd op onze school starten krijgen wij informatie overgedragen van de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf van Kober of peuterspeelzalen van andere organisaties.