Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school werken wij met een indeling in jaargroepen. De kinderen doorlopen 8 leerjaren. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar. Bij de kleutergroepen zitten groep 1 en 2 gecombineerd. De kleutergroepen bestaan aan het eind van het schooljaar uit 20 tot 26 kinderen. Wij houden deze groepen klein om de jonge kinderen zo veel mogelijk aandacht te kunnen geven.
Onze school telt ongeveer 220 leerlingen. De school heeft 11 groepen.
Naast de leerkrachten in de groepen heeft de school een directeur, een intern begeleider voor de leerlingenzorg (IB), leerkrachten remedial teaching (RT), een conciërge en een administratief medewerkster. De RT-leerkrachten begeleiden de leerlingen die dat nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen die moeite hebben op bepaalde leergebieden én leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. Dit kan zowel in, als buiten de klas plaatsvinden.
De gymlessen worden voor alle groepen verzorgd door sportcoaches van Breda Actief.
Ontdek je talent
Ontdek je Talent is een onderdeel van de Rijke Schooldag Breda, waarin onderwijs, Breda Actief, Surplus, Nieuwe Veste, kinderopvang en gemeente samenwerken. De Rijke Schooldag is één van de beloften aan de stad van Verbeter Breda.
Leerlingen kunnen in een blok van zes weken lang een activiteit uitproberen en onderzoeken of het echt iets voor hen is. Per jaar worden 4 blokken aangeboden. Na schooltijd, gewoon in de wijk en ook nog helemaal GRATIS! Het aanbod is op het gebied van sport, cultuur, techniek en natuur. De lessen worden gegeven door externe, deskundige begeleiders.
Wij besteden relatief veel uren aan taal en rekenen. Vooral taal is voor ons de basis van al het onderwijs. Een goed en uitgebreid taalaanbod heeft dus een positief effect op de andere vakken.
Daarnaast heeft een deel van de leerlingen en andere thuistaal dan het Nederlands. Wij bieden ze meer uren Nederlands om die taal en hun woordenschat naar een hoger niveau te krijgen.
Bij de vakken taal, spelling en rekenen maken we gebruik van Snappet. Een digitale leeromgeving waaraan de kinderen op hun eigen niveau en tempo kunnen werken. Leerlingen kunnen naast de basisstof aan hun eigen leerdoelen werken. Hiervoor hebben de kinderen in de groepen 3 t/m 8 de beschikking over een Chromebook.
Burgerschap zit verweven in de diverse vakgebieden.
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Iedere school heeft binnen passend onderwijs een ondersteuningsprofiel opgesteld, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd. De medezeggenschapsraad heeft adviesrecht op het vaststellen van het SOP. Aan de hand van dit SOP maakt de school ook duidelijk of de school zich wil specialiseren in een bepaald type ondersteuning of in principe een school wil zijn voor alle leerlingen als het passend onderwijsaanbod kan worden gerealiseerd. Het SOP speelt een rol in het toelatingsbeleid van de school en is voor ouders een informatiebron die geraadpleegd kan worden als zij op zoek zijn naar een school voor hun kind.
De belangrijkste zaken uit het school ondersteuningsprofiel van onze school staan hieronder in een kort overzicht bij elkaar.
Richt onze school zich in principe op alle leerlingen?
Ja, in principe zijn alle leerlingen welkom. Bij iedere aanmelding maken we de afweging of wij de eventueel gewenste zorg zelf kunnen aanbieden. Er zijn uiteraard grenzen aan de zorg die we kunnen bieden.
Kent onze school een specialisatie en zo ja waaruit blijkt dat?
Het onderdeel afstemming en beleid leerlingenzorg wordt ook door de Inspectie als ‘goed’ beoordeeld. We zien goed wat kinderen nodig hebben en handelen daar, zoveel als mogelijk, naar. NT2 is, door onze jarenlange ervaring, een sterk punt binnen ons onderwijs te noemen.
Hoe scoort onze school op basis-ondersteuning?
- Een veilig pedagogisch klimaat: voldoende tot goed
- Afstemmen van leerstof, instructie en onderwijstijd: goed
- Werken aan opbrengsten op basis van ambitieuze doelen en een goed leerlingenvolgsysteem: goed
- Leerkrachten die voldoen aan de bekwaamheidseisen: voldoende tot goed
- Handelingsgericht en planmatig werken: goed
- Zorg dragen voor de ondersteuning van leerlingen met extra onderwijs behoeften: voldoende tot goed
- De overdracht van informatie over een leerling intern en extern: goed
- De betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van hun kind: goed
- Visie op en organisatie, uitvoering en evaluatie van het beleid op ondersteuning van leerlingen: goed
- De resultaten die school bereikt met leerlingen met en zonder extra onderwijsbehoeften: goed
Welke belangrijke deskundigheden heeft de school intern en extern georganiseerd?
Intern: Veel deskundigheid op het gebied van de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen en NT2.
Extern: Samenwerking met orthopedagoog, SBO, CJG, logopedisten, schoolarts, HB-deskundige vanuit ons bestuur, gedragsspecialist vanuit het Samenwerkingsverband en ambulant begeleiders vanuit Auris.
Welke specifieke ondersteuningsvoorzieningen heeft de school?
- Wij bieden de leerlingen van groep 5 t/m 8 extra huiswerkbegeleiding na schooltijd. Deze onderwijstijdverlenging heeft een positief effect op de leerlingen.
- We maken gebruik van ondersteuningsmiddelen vanuit gemeente Breda. Die zetten we in voor de voorziening schakelklassen en nieuwkomers die kort in Nederland zijn.
- We hebben de beschikking over een interne peuterspeelzaal, zodat de afstemming en doorgaande lijn versterkt wordt.
- We beschikken over een leerkracht die tevens gedragsspecialist is. Hij zal bepaalde leerlingen, individueel en/of in groepsverband, op het gebied van gedrag begeleiden.
- Wij hebben subsidie ontvangen voor het aanstellen van een brugfunctionaris. Deze persoon wordt een verbinder tussen school, ouders, instanties en wijk.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- De interne ondersteuning op gedragsgebied continueren, om hiermee (preventief) leerlingen te begeleiden.
- De kennis van TOS verhogen, daar er steeds meer leerlingen instromen met (een vermoeden van) TOS.
- Instructie, inhoud en doorgaande lijn van het rekenonderwijs opnieuw afstemmen.
- Instructie, inhoud en doorgaande lijn van het taalonderwijs opnieuw afstemmen.
In schooljaar 2020-2021 zijn we gestart met Victor de Verkenner. Dit in samenwerking met Kober, de voorschoolse voorziening in ons gebouw. Toekomstige leerlingen, vanaf 3,5 jaar, vormen één dagdeel per week een eigen peutergroep. Deze peutergroep is een voorloper op de kleuterklas. Het is dus geen kinderopvang, maar juist een aanvullende/voorbereidende activiteit op de basisschool. Kortom, er is een doorgaande leerlijn van de peuters naar de kleuters.
Voor de ouders zijn hier geen kosten aan verbonden.