Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Inzet Vakleraar bewegingsonderwijs
De vakleraar bewegingsonderwijs is geschoold op HBO niveau (Academie Lichamelijke Opvoeding) en wordt in het schooljaar fulltime ingezet in alle groepen. Deze docent is in vaste dienst van school.
(Her) verdeling (nieuwe) groepen
School kan in het belang van de ontwikkeling, zowel sociaal emotioneel als didactisch, van de leerlingen de groepen opnieuw verdelen. Hierin wordt het protocol gevolgd: '(her)verdeling (nieuwe) groepen'.
Bij de kleuters staat spelend leren voorop waarmee wij een brede ontwikkeling bij onze leerlingen willen stimuleren. Het onderwijs in deze bouw wordt vooral thematisch aangeboden wat in de praktijk betekent dat er een centraal overkoepelend thema is dat over alle activiteiten heen wordt gelegd. De thema's sluiten aan bij de tijd van het jaar en algemene vieringen, maar hebben altijd als uitgangspunt dat ze aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind.
Daar waar nodig werken we met een groep-0. Dit is een instroomgroep waar we startende kleuters onderwijs bieden gedurende hun eerste schoolmaanden. Deze groep gaat gewoon vijf dagen naar school. Mocht er niet voldoende aanwas van nieuwe leerlingen zijn dan worden zij verdeeld over de reeds bestaande groepen 1/2.
Deze urenverdeling is de kapstok voor het onderwijs in de verschillende leerjaren. In de dagelijkse praktijk heeft iedere klas specifieke onderwijsbehoeftes. Dit houdt in dat er op het weekrooster verschillen (kunnen) optreden; de ene groep heeft b.v. soms wat meer tijd voor rekenen nodig dan de andere groep.
BVL (Brabants verkeersveiligheidsLabel)
Kbs De Boomgaard is een BVL (Brabants verkeersveiligheidLabel) school.
Kinderen vormen een zeer kwetsbare groep in het verkeer. Jaarlijks zijn in Nederland honderden kinderen betrokken bij verkeersongevallen. Meer dan een hele schoolklas laat daarbij het leven. Kinderen moeten daarom leren veilig aan het verkeer deel te nemen. Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er een keurmerk in het leven geroepen. Het Label met het beeldmerk Seef de Zebra geeft aan dat onze school zich inzet voor verkeerseducatie en verkeersveiligheid rond de school.
Waarom deelnemen aan het BVL?
Verkeerseducatie in de klassen krijgen en houden: dáár is het de provincie Noord-Brabant om te doen met het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL). Er is een BVL-criteria ontwikkeld waarmee we werken om de kwaliteit van de verkeersveiligheid op het gewenste niveau te krijgen. De essentie van het BVL is dat scholen punten scoren voor zaken die de verkeersveiligheid van de (leerlingen van de) school bevorderen. Wij kunnen punten scoren op verschillende onderdelen. Daarmee behouden we het label en de subsidie.
Onze leerlingen krijgen verkeerslessen en doen verkeersprojecten met praktische oefeningen. Verder is er aandacht voor de schoolomgeving zodat kinderen zo veilig mogelijk naar en van school gaan.
Kbs De Boomgaard heeft een breed zorgprofiel. De ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie binnen de eigen groep opgevangen. Voor extra ondersteuning buiten de groep bieden we lichte ondersteuning voor alle leerlingen die dat nodig hebben. Uiteraard ook voor leerlingen met een eigen leerlijn, dyslexieondersteuning en de plusklas voor leerlingen met meer mogelijkheden. De zware ondersteuning is voor leerlingen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband.
Vanuit ons motto Ik ben, omdat wij zijn hebben wij de behoefte gevoeld om onze visie op inclusief onderwijs te expliciteren. Dit geeft richting aan ons handelen. Inclusief onderwijs is voor INOS dat elke basisschool aantoonbaar alle mogelijkheden benut om het onderwijs kwalitatief en flexibel zo te organiseren dat leerlingen dichtbij huis onderwijs krijgen. Dit doen we in samenwerking met het gezin, de andere scholen en de partners rond het kind en gezin in de wijk. Wij streven hierbij naar zowel integratie als inclusie. Er is altijd sprake van differentiatie, flexibele groepen en passende ondersteuning waar dit nodig is. Wij stellen het welbevinden van kinderen centraal en geloven erin dat we dit positief kunnen beïnvloeden door ieder kind deel uit te laten maken van de groep en het kind te accepteren en te waarderen om wie hij is en wat hij kan. Meer informatie over inclusief onderwijs binnen INOS vindt u hier.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit het regionaal samenwerkingsverband hebben we de mogelijkheid om extra specialisten in te kopen om zo aan zoveel mogelijk ondersteuningsbehoeften tegemoet te komen.
Onze leerlingen komen van verschillende organisaties in de buurt. Met de VVE locaties hebben wij structureel een 'warme overdracht' van gegevens. Dat wil zeggen dat het kind doorgesproken wordt in een overleg tussen een medewerker van de Boomgaard en een medewerker van de VVE. Van de overige voorzieningen komt de informatie via de ouders naar onze school. We hebben wel frequent contact met de verschillende locaties.
We werken themagericht. Binnen elk thema worden de doelen aangeboden die we halen uit ons registratiesysteem van MKG (Mijn Kleuter Groep). Binnen elk thema richten we rijke leeromgevingen in en bieden we structureel woorden aan passend bij het thema. Binnen de rijke leeromgeving bieden we letters, woorden, cijfers, kleuren, vormen, enzovoort aan.
We nemen u als ouder gedurende de groep 1/2 periode meermaals mee in de voortgang van uw kind.
Om kinderen de juiste ondersteuning te bieden hebben we extra handen in de groepen. We hebben een aantal onderwijsassistenten die de groep ondersteunen door te werken met, groepjes, kinderen. Of ze houden toezicht zodat de leerkracht met groepjes kinderen uit de klas kan werken.