Op scholen werken mensen. Waar mensen werken, gaat weleens wat mis. Dat willen we graag oplossen en we willen daarvan leren. Er zijn afspraken gemaakt over de manier waarop we op school omgaan met een klacht.
Deze afspraken zijn vastgelegd in de ‘Klachtenregeling INOS’ die op school aanwezig is. In het kort zijn er de volgende mogelijkheden:
Eerst een gesprek met de leerkracht of de betrokken medewerker. Een goed gesprek kan veel problemen oplossen. In de meeste gevallen lukt het om er samen uit te komen. Op iedere school is een wettelijk verplichte coördinator sociale veiligheid (Juffrouw Anke Zeestraten) aangesteld. Deze persoon kunt u ook aanspreken als de leerkracht er niet is of als het gesprek met de leerkracht niet het gewenste effect had/heeft.
De directeur van de school
Als het niet lukt om een goede oplossing te vinden, kunt u praten met de directeur van de school. Hij (of zij) is verantwoordelijk voor de school. De directeur kan een beslissing nemen in een conflict.
De school heeft een schoolvertrouwenspersoon
Elke school van INOS heeft een schoolvertrouwenspersoon (deze kan ook coördinator sociale veiligheid zijn), nl Juffrouw Anke Zeestraten. Als u dat wilt, kan de schoolvertrouwenspersoon meedenken in het oplossen van een klacht. Het is een leerkracht die de regels goed kent. Hij (of zij) kan u helpen in het zoeken naar een manier om uw klacht te bespreken. Op onze school zijn Juffrouw Anke Zeestraten en juffrouw Anna Verkooijen de vertrouwenspersonen.
Het College van Bestuur
Als het op school niet lukt om een goede oplossing te vinden (ook niet met de directeur), kunt u een brief of e-mail (inos_info@inos.nl) sturen aan het College van Bestuur van INOS (Postbus 3513, 4800 DM Breda). In die brief of e-mail vertelt u wat uw klacht is en wat u al hebt gedaan om de klacht op te lossen. Het College van Bestuur kan een gesprek met u aangaan. Ook kan het College van Bestuur de interne klachtencommissie van INOS vragen een advies te geven over de klacht. Het College van Bestuur neemt een beslissing hoe verder te handelen.
De landelijke klachtencommissie
??INOS is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij de landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs, die ook wel bekend staat onder de naam Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Deze is bereikbaar via Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, 070-3861697, zie ook: www.gcbo.nl
De externe vertrouwenspersoon:
INOS heeft ook een externe vertrouwenspersonen die niet op een school werkt. Dit zijn: Ilse Oerlemans, 06-81575900, ilseoerlemans@vertrouwenswerk.nl en Annelies de Waal, 0633646887, anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl
De inspectie van het onderwijs:
U kunt uw klacht ook melden bij de inspectie van het onderwijs (Voor ouders: 0800-8051. Het postadres is Postbus 88, 5000 AB teTilburg, of www.onderwijsinspectie.nl ). De inspectie geeft een signaal af aan de school, maar lost de klacht niet op. Daarvoor moet u in gesprek gaan met de school zelf.
Afspraken bij (seksuele) intimidatie, (seksueel) misbruik en geweld:
Als een klacht te maken heeft met (seksuele) intimidatie, misbruik of geweld, kunt u daarvoor de gewone klachtenprocedure doorlopen. Let erop dat alle INOS-medewerkers verplicht zijn aangifte te doen in dit soort situaties. Als u een klacht over intimidatie, misbruik of geweld wilt bespreken, maar(nog) geen aangifte wilt doen, kunt u contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon (mevrouw Jacqueline Klerx: 06-22348129) of de vertrouwensinspecteur van de inspectie van het onderwijs: Landelijk centraal meldpunt vertrouwensinspecteurs: tel. 0900-1113111. Wel zullen deze mensen u vragen zelf aangifte te doen bij de politie.
Als kinderen ergens mee zitten:
Kinderen kunnen met vragen of problemen zitten die ze niet thuis of met de eigen leerkracht kunnen (of willen) bespreken. In die gevallen kunnen zij terecht bij de schoolvertrouwenspersoon. Hij/zij wijst eventueel de weg naar externe personen of instanties voor verdere hulp. Juffrouw Anke en juffrouw Anna Verkooijen zijn op school de interne vertrouwenspersonen.
Indien er sprake is van ernstige klachten, een vorm van machtsmisbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten, kunt u op school een beroep doen op de vertrouwenspersoon, die naar u zal luisteren. Bij ernstige klachten komt de school direct in actie. We handelen in overleg met externe deskundigen. Indien nodig, zal de externe contactpersoon u verwijzen naar een externe instantie. U kunt ook rechtsreeks contact opnemen met deze externe vertrouwenspersoon. Dit is Annelies de Waal. Zij werkt voor Vertrouwenswerk. Tel.: 0633646887, e-mail: anneliesdewaal@vertrouwenswerk.nl .
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling:
Medewerkers in het onderwijs zijn verplicht signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling te melden bij ‘Veilig Thuis’: www.vooreenveiligthuis.nl. Het is van belang dat zorgvuldig met deze verantwoordelijkheid wordt omgegaan. INOS heeft een meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling vastgesteld. De meldcode bevat een stappenplan. Zodra leraren zich zorgen maken of signalen herkennen, bespreken zij dit eerst met u als ouder. Het staat een leerkracht of andere medewerker vrij contact op te nemen met ‘Veilig Thuis’ over uw kind. Als dit het geval is, wordt u hierover geïnformeerd, tenzij in heel uitzonderlijke situaties de veiligheid van de leerling of van een ander in het geding is. ‘Veilig Thuis’ beslist of de situatie ‘meldenswaardig’ is en of de melding in ontvangst wordt genomen. Het komt voor dat een andere persoon of instantie een melding heeft gedaan bij ‘Veilig Thuis’ over uw kind en dat de school benaderd wordt als informant. In dat geval is de school verplicht informatie te verstrekken. De Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling INOS kunt u downloaden vanaf: www.scholenopdekaart.nl of de site van INOS. Bij vragen kunt u terecht bij de directie van school.