Kbs De Liniedoorn

Baliëndijk 78 4816 GG Breda

Schoolfoto van Kbs De Liniedoorn

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Een goede school herken je aan de zorg die aan alle leerlingen wordt besteed en aan het systeem voor kwaliteitszorg. Wij hebben zo’n systeem. Voortdurend kijken we naar de dingen die we doen en vragen we ons af of dat goed is. We vragen ons gelijk af wat we kunnen verbeteren. De verbeteringen worden doorgevoerd en later kijken we of het ook geholpen heeft. Zo ontstaat een cirkel waarin we steeds kritisch zijn ten aanzien van ons eigen werk. Daardoor ontstaat een kwalitatief hoogstaand systeem, waarin goed zichtbaar is hoe elk kind zich ontwikkelt en of de effecten van ons onderwijs optimaal zijn. Door de corona periode is er in het schooljaar 2019-2020 geen eindtoets afgenomen bij de kinderen van groep 8. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Niet methode gebonden toetsen (CITO-toetsen)

Niet methode gebonden toetsen zijn objectieve landelijk genormeerde toetsen die ons in de gelegenheid stellen om de resultaten van de leerlingen op individueel-, groeps- en schoolniveau te vergelijken met een landelijke norm.

Jaarlijks wordt er een toets kalender voor de niet methode gebonden toetsen opgesteld. Wij gebruiken daar voornamelijk het Cito leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld toetsen voor. De resultaten van deze toetsen leggen we vast in het leerlingadministratie-systeem.

Mede op basis van deze gegevens stellen we de groepsplannen op. Twee keer per jaar stellen we het rapport zelfevaluatie op om te bekijken of we op groeps- en schoolniveau presteren zoals we zouden willen. Op basis van de evaluatie stellen we een plan van aanpak. 

In het rapport van uw kind staan de resultaten die uw kind heeft behaald op deze toetsen. Deze niet methode gebonden toetsen worden, zoals voorgeschreven, afgenomen in de maanden januari-februari en in mei-juni.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Ieder kind is uniek. We helpen kinderen hun zelfstandigheid, zelfredzaamheid en zelfvertrouwen te ontwikkelen. We willen een stimulerende leeromgeving bieden, waar kinderen op een actieve en betrokken wijze zich ontwikkelen en zich kunnen verwonderen. We hebben hoge verwachtingen en spreken deze uit. Daarbij rekening houdend met de talenten en mogelijkheden van onze kinderen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfvertrouwen
  • zelfstandigheid
  • zelfredzaamheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen. Ieder jaar vindt er een interne audit (eigen team) plaats en 1x per 4 jaar een externe audit (Inos collega's).  
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS) via de MARAP gesprekken.
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Op 19 september 2019 heeft de inspectie een thematisch onderzoek verricht gericht op didactisch handelen. De inspectie heeft gekeken naar: ·  taakgerichte werksfeer, leerlingen zijn actief betrokken en feedback op leer- en ontwikkelingsproces.

Taakgerichte werksfeer:

In alle groepen erg goed. Geen ontwikkelpunten te noemen.  

Leerlingen actief betrokken: 

Leerlingen zijn in alle groepen betrokken. Gesproken over betrokkenheid begrenzen bij overenthousiaste kinderen. Betrokkenheid van alle kinderen vragen.

Feedback:

Feedback hoort bij de les! Feedback koppelen aan doel. Aan het einde vd les met de kinderen bespreken of het doel is behaald. Wat was het doel? Kan ik dit nu? Heb ik nog extra oefening nodig?

Terug naar boven