Kbs De Liniedoorn

Baliëndijk 78 4816 GG Breda

Schoolfoto van Kbs De Liniedoorn

Het team

Toelichting van de school

INOS kent een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt daardoor dicht bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige teamleden, daar waar mogelijk, worden ingezet.  Helaas komt het, door de krapte op de arbeidsmarkt, ook wel eens voor dat een groep naar huis gestuurd wordt  waarbij school de zorgplicht heeft voor opvang wanneer er thuis geen opvang is.  

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Liniedoorn werken we in schooljaar 2023-2024 met combinatiegroepen. In iedere groep staan 2 medewerkers per dag, dit kunnen 2 leerkrachten zijn of een leerkracht en leraar ondersteuner. Vanwege de dubbele bemanning kunnen groepen tijdens instructiemomenten gesplitst worden. 

In schooljaar 2023-2024 gaan we werken met de volgende groepen:

Groep 1/2:

Op de peuterspeelzaal van Kober De Linietuin en Kbs De Liniedoorn (groep 1-2) hebben we de afgelopen jaren met het “Piramide” programma gewerkt. Dit is een doorgaande lijn voor de 2- t/m 7 jarige kinderen op gebied van taal, rekenen, ruimte/tijd en wereldoriëntatie. Het afgelopen  schooljaar hebben we de kleuteruniversiteit uitgeprobeerd. Komend schooljaar wordt hier ook mee gewerkt. Verder zijn we gaan werken met kleuters in beeld van Cito.  

In de kleutergroep(en) wordt veel aandacht besteed aan woordenschatonderwijs (LOGO 3000), voorbereidend schrijven en de sociaal emotionele ontwikkeling.

Groep 3/4: 

Groep 3: 

In dit leerjaar staat het aanvankelijk lezen centraal. Via de methode Veilig Leren Lezen krijgen de kinderen de eerste beginselen van het lezen aangeboden. Sinds schooljaar 2018-2019 werken wij met de nieuwste versie, VVL Kim versie. Letterkennis, auditieve oefeningen, spelling en boeken lezen zijn belangrijke onderdelen. Ook zijn de kinderen veel bezig met rekenen uit de rekenmethode ”Pluspunt” en wordt er gebruik gemaakt van de didactiek van “Met sprongen vooruit”. Veel aandacht is er voor getalbegrip, tellen en automatiseren tot 20. Er wordt een begin gemaakt met geld rekenen en blokkenbouwsels. In groep 3 bent u tot de kerstvakantie van harte welkom bij de spelinloop.:

Groep 4

De kinderen oefenen verder met technisch lezen en er komt steeds meer aandacht voor spelling. In de 2e helft van het jaar wordt er een begin gemaakt met begrijpend lezen. In de taalmethode staan oefeningen rond woordenschat, woord- en zinsbouw centraal. Bij het schrijven worden de hoofdletters aangeleerd. Het rekenen gaat verder met tellen, optellen, aftrekken t/m 100, en de tafeltjes tot en met 5. We leggen hierbij veel nadruk op handig rekenen en automatiseren met behulp van de methodiek van “Met sprongen vooruit”. Er wordt een begin gemaakt met de analoge en digitale klok en geld rekenen wordt verder uitgebreid. Vanaf groep 4 wordt er huiswerk meegegeven, bieden we verkeersonderwijs aan met de kranten van 3VO van Veilig Verkeer Nederland en krijgen de kinderen les in wereldoriëntatie.

Groep 5/6: 

Groep 5: 

De kinderen werken in het getal-gebied t/m 100 (hoofdbewerkingen en tafels t/m 10). Daarnaast worden de getallen t/m 1000 verkend (zowel het lezen als schrijven). Er vindt een uitbreiding van de klok plaats en de lengtematen. Een nieuwe vorm van rekenen is het cijferend optellen en aftrekken van getallen (onder elkaar). We proberen de snelheid van het lezen verder op te voeren, zodat alle kinderen een tekst vlot en op een leuke manier kunnen verklanken. Ook de andere aspecten van de Nederlandse taal (luisteren, spreken, spellen en stellen) krijgen een verdere uitbreiding. Alle kinderen starten in groep 5 met Nieuwsbegrip, dit is een actuele methode van begrijpend lezen. De onderwerpen kunnen daarom aansluiten bij wat er in het nieuws is. Wat betreft de wereldoriëntatie wordt er vanaf groep 5 gewerkt met Blink aan de doelen van aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en techniek. Vanaf groep 5 werken de kinderen bij rekenen en spelling via Snappet, de verwerking vindt plaats op een chromebook waarbij de kinderen gelijk feedback krijgen na het geven van een antwoord.

Groep 6:

We verkennen het rekenen met breuken. Van het hoofdrekenen t/m 100, evenals de tafels, wordt verwacht dat de kinderen deze beheersen. Hiernaast blijven we oefenen met het getalbegrip (benoemen en schrijven van getallen t/m 1.000.000) en waarde vaststelling van een cijfer ineen getal. Er wordt een aanvang gemaakt met het cijferend vermenigvuldigen en delen. Natuurlijk komen in deze groep ook de nodige deelvaardigheden van de Nederlandse taal aan bod. Bij spelling wordt het aanbod uitgebreid met werkwoordspelling.

Groep 7/8:

Groep 7:

Naast de verdere verdieping van de rekenstof, zoals getal-verkenning tot miljard, wordt ook met de rekenmachine gewerkt. Procenten en breuken worden in samenhang aangeboden. Aan het begin van groep 7 krijgen de kinderen tijdens de kennismakingsgesprekken een "kijkrichting" om de VO scholen te bezoeken in het kader van het (pre)- advies. Alle kinderen nemen deel aan de AMN aansluitingstoets PO-VO. De uitslag vormt, samen met de resultaten van voorgaande jaren en de bevindingen van de leerkracht, de basis voor het voorlopige schoolkeuzeadvies. Dit voorlopige advies wordt aan het einde van het schooljaar met de ouders en leerling besproken. Medio april wordt het theoretisch verkeersexamen afgenomen. Het praktisch verkeersexamen wordt samen met nabij gelegen basisscholen georganiseerd. 

Groep 8:

De leerlingen nemen deel aan het drempelonderzoek en aan de AMN-Eindtoets. De resultaten van deze toetsen, samen met de resultaten van voorgaande jaren en de bevindingen van de leerkracht vormen de basis voor het schoolkeuzeadvies. In dit laatste schooljaar gaan de kinderen op kamp en voeren aan het eind van het schooljaar een voorstelling (musical) op voor de eigen ouders en andere kinderen van de school.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We gaan 25 uur en 45 minuten per week naar school. Iedere dag is het 15 minuten kleine pauze. Het lesrooster wordt dus voor 25 uur en 30 minuten ingevuld buiten de kleine pauze om. De lunchpauze valt buiten de 25 uur en 45 minuten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Binnen onze school is er zorg voor ieder kind. We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. We zoeken de mogelijkheden in een zodanig klassenmanagement dat door effectieve instructie, gebruik van een instructietafel en  differentiatiemogelijkheden er voldoende aanbod is in zowel leerstof, leertempo als leerweg.

Indien uw kind meer ondersteuning nodig heeft dan de basisondersteuning van de school moet de school op basis van de zorgplicht in actie komen. Dit betekent dat de school de verantwoordelijkheid heeft te onderzoeken welke onderwijsbehoeften de leerling heeft en op welke manier daarop een passend antwoord kan worden gegeven. Uiteraard betrekt school vanaf het begin ouders in dit traject.

Lichte ondersteuning

De lichte ondersteuning wordt structureel uitgevoerd door een toegewezen leerkracht/ RT of door onderwijsassistentes. Kinderen krijgen alleen of in een klein groepje extra instructie of ondersteuning. De Liniedoorn richt zich op 3 ondersteuningsgebieden, te weten: 

  • Meerbegaafdheid       
  • Kinderen met een ontwikkelingsperspectief       
  • Dyslexiezorgbegeleiding en toeleiding dyslexieonderzoek

Zware ondersteuning:

Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte zijn leerlingen die vanwege hun speciale behoefte een leerlinggebonden financiering toegewezen krijgen. Deze kinderen worden bij ons op school begeleid door de RT leerkracht.

Verrijking:

Op Kbs De Liniedoorn bieden we, als blijkt dat de leerling de leerstof op een goed niveau aankan, allereerst verrijking aan in de klas. Dit kan vanuit de methode, daarnaast passen we ook compacten en verrijken toe. Daartoe maken we op basis van de gestelde leerdoelen een gerichte keuze uit de leerstof zodat het kind niet alles hoeft te maken. De resterende tijd werkt het kind aan een uitdagende opdracht vanuit de vakrichting of soms vakoverstijgend of aan eigen doelen op de Snappet. Daarnaast zetten we ook de pittige pluskasten in. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kbs de Liniedoorn heeft een laag verwijzingspercentage. Vanwege de vele specialisten op school en de dubbele bezetting in de groepen kunnen kinderen met een extra ondersteuningsvraag goed begeleid worden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kober kinderopvang

Kober kinderopvang, altijd dichtbij! Kober is een maatschappelijke kinderopvangorganisatie in West-Brabant. Dagelijks zetten we ons in om ieder kind de beste kansen te bieden. Dit doen we aan de hand van onze 6 pedagogische principes. Met ruim 200 locaties in de regio zijn we altijd dichtbij. Dicht bij kinderen. Dicht bij school. En altijd dicht bij huis. Kom je een keer kijken bij een van onze locaties?       

Buitenschoolse opvang (4-13 jaar): De buitenschoolse opvang van Kober is altijd vlakbij de basisschool van jouw kind en vaak zelfs in de school. Niet alleen na schooltijd, maar ook vóór school, tijdens schoolvrije dagen en in de vakanties. We hebben een ruim aanbod aan activiteiten, zo ontdekt je kind nieuwe talenten en interesses. Wil je kind chillen met vriendjes? Dan kan dat ook!   

 Kinderdagverblijf (0-4 jaar): Op het kinderdagverblijf geven je kind alle zorg, liefde en aandacht die het nodig heeft. We spelen, lezen voor, knuffelen en zorgen dat je kind in zijn eigen tempo kan groeien en leren. Op iedere groep werken vaste medewerkers die er alles aan doen om te zorgen dat je kind zich zo snel mogelijk thuis voelt.   

Peuteropvang (2-4 jaar): Op de peuteropvang went jouw kind niet alleen aan een nieuwe omgeving, maar leert het ook omgaan met andere peuters. Spelenderwijs bereiden wij de peuters voor op de basisschool, zodat de overgang makkelijker is.  

Kosten: In veel gevallen krijg je een bijdrage in de kosten via de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. De hoogte hiervan hangt af van je inkomen en gezinssituatie. Op kober.nl/rekentool kun je uitrekenen hoeveel je maandelijks betaalt en wat je van de belastingdienst terugkrijgt. Heb je niet het hele jaar opvang nodig? Dat kan ook, we hebben namelijk 40, 47 en 52 weken pakketten. Alleen opvang tijdens de vakanties? Ook dat is mogelijk.   Meer informatie Heb je een vraag of wil je meer informatie? Neem dan contact op met het Kober serviceteam via (076) 504 56 05 of serviceteam@kober.nl. Kijk ook eens op kober.nl voor een locatie bij jou in de buurt of maak een afspraak voor een rondleiding.    

Terug naar boven