Basisschool De Boomgaard

Langestraat 14 A 7047 AP Braamt

  • Schoolfoto van Basisschool De Boomgaard
  • Schoolfoto van Basisschool De Boomgaard
  • Schoolfoto van Basisschool De Boomgaard

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Over het algemeen scoren de kinderen naar verwachting op de eindtoets. Meestal is het gemiddelde van alle leerlingen dan ook boven het landelijk gemiddelde.  

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Daarom wordt er met taal, spelling en rekenen gewerkt met Snappet. De kinderen krijgen een eigen tablet waarop ze op hun eigen niveau hun opdrachten maken. De uitleg wordt gewoon door de leerkrachten gedaan. Verder wordt het leerstofaanbod met topondernemers vormgegeven, waarbij ook gewerkt wordt aan de zelfstandigheid van de leerlingen.

We willen ook nagaan of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang en geven methodegebonden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen.

Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. We kunnen zo bepalen of de resultaten aan de verwachtingen voldoen en ook de ondergrens die de onderwijsinspectie gebruikt bij haar toezicht op de kwaliteit van het onderwijs wordt daarbij in acht genomen om de betekenis van deze scores te duiden.

Twee keer per jaar bespreken we de trendanalyses in het team en wordt er per groep n.a.v. de dwarsdoorsnedes, verder ingezoomd op de analyses op groeps- en en leerlingniveau. Aan de hand daarvan maakt de leerkracht en/of vakspecialist een plan van aanpak voor de verschillende vakken voor de komende periode.  Aan het eind van deze periode wordt de werkwijze geëvalueerd en worden de evaluaties weer meegenomen, samen met de verschillende analyses voor het volgende plan van aanpak. Twee keer per jaar voeren de leerkrachten groepsbesprekingen met de intern begeleider en met de directeur.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken op De Boogaard vanuit de gedachte, dat ieder kind recht heeft op een optimale begeleiding. Het kind staat centraal. Daarom vinden we het belangrijk, dat het kind in de basisschoolperiode in brede zin wordt gevormd: verstandelijk, creatief, motorisch, sociaal en emotioneel. Deze vorming krijgt in een veilige en plezierige omgeving gestalte. Kinderen ontwikkelen zich verschillend. Op onze school proberen we met die verschillen om te gaan, door in ons onderwijs aan te bieden, wat kinderen op een bepaald moment nodig hebben, passend onderwijs.  

Sociaal-emotionele vorming wordt planmatig uitgevoerd.

De 5 groepen competenties van sociaal emotioneel leren waar we structureel aandacht aan besteden zijn: 

- Besef van zichzelf

- Zelfmanagement, emotieregulatie

- Besef van de ander

- Hanteren van relaties

- Keuzes kunnen maken.

Elk van de 5 competenties zijn uitgewerkt voor de leeftijd-categorieën  4-8 jaar, 8-11 jaar, 11-13 jaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Vertrouwen
  • Respectvol omgaan met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven