Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Taalactiviteiten: Het doel hiervan is dat de kinderen leren hun eigen ervaringen te verwoorden. Hun geheugen wordt geoefend, hun woordenschat en hun uitdrukkingsvaardigheid worden vergroot en de kinderen leren luisteren naar elkaar. Onder taalactiviteiten vallen: kringgesprekjes, versjes, rijmen, poppenkast, drama, vertellen, prentenboek lezen, dit alles ter voorbereiding op groep 3. Deze activiteiten komen vervolgens weer spelenderwijs terug tijdens de werklessen en in de hoeken.
Rekenactiviteiten: Spelenderwijs doen we allemaal rekenkundige ervaringen op. Dit gebeurt vooral aan de hand van activiteiten die de kinderen dagelijks in de wereld om zich heen tegen kunnen komen. Activiteiten zijn onder andere: bouwen, spelen aan de zand-watertafel, puzzelen, spelen in de constructiehoek en in de rekenhoek.
Verder is er het volgende aanbod in de kleutergroepen: werken met ontwikkelingsmateriaal, muziek, creatieve vakken, oefeningen voor de motoriek (bewegen) en buiten spelen.
Na ieder toets moment worden gegevens geanalyseerd en zal het aanbod en de onderwijstijd afgestemd worden op wat de groep nodig heeft. Kanjertraining is van groep 1 t/m 8 een belangrijke methode die ingezet wordt voor o.a. de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen.
Bij IPC wordt er een overkoepelend thema aangeboden waar de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, geschiedenis én creatieve vakken aan bod komen. De vakken staan bij IPC niet op zichzelf, maar zijn met elkaar verbonden. Leerlingen leren verbanden zien tussen de vakken, nemen actiever deel aan het onderwijs en leren denken vanuit verschillende invalshoeken. De kinderen ontwikkelen zich met IPC tot wereldburgers en hebben meer plezier in het leren. Ze worden bewuster van hun groei en weten waarom ze nieuwe dingen leren.
Burgerschapsonderwijs: In ons onderwijs is het aanleren van een democratische houding een belangrijk aspect. Het opdoen van ervaringen is daarbij cruciaal. Die ervaringen kunnen plaatsvinden in de klas, de school of daarbuiten. In de leerlingenraad kunnen onze leerlingen meedenken over oplossingen over zaken die hen aangaan. Op de Beemden wordt er binnen de thema’s van IPC en de Kanjertraining ook aandacht besteed aan burgerschap.
Verkeersonderwijs: Basisschool de Beemden is in het bezit van het Brabants Verkeersveiligheids Label. Dit keurmerk geeft blijk van een kwaliteitsverbetering op het gebied van verkeerseducatie en verkeersveiligheid rondom de school. We besteden aandacht aan goed verkeersonderwijs, een veilige schoolomgeving en nemen deel aan landelijke verkeersacties, zoals bijv. Veilig Verkeer Nederland, en ANWB Streetwise. Alle verkeerszaken worden gecoördineerd door de verkeerscommissie.
Op basisschool de Beemden zijn 6 (combinatie) groepen.
In het gebouw zit ook Wereldschool Taalrijk bestaande uit 2 taalklassen. In de taalklassen zitten leerlingen die een andere taal spreken en Nederlands willen leren. Na ongeveer één schooljaar gaan deze taalklas leerlingen verder naar het ISK (Internationale Schakelklas vanaf 12 jaar), een reguliere schoolklas of speciaal onderwijs.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Het team van Basisschool de Beemden gaat de Kanjertraining verder implementeren, zodat overal dezelfde aanpak gehanteerd wordt.
- De plus- en de klusklas zal leerlingen die op een andere manier leren ruimte geven voor verdere ontwikkeling.
- Er zal een nieuw programma gebruikt gaan worden voor het signaleren van hoog- of meerbegaafdheid.
Op Basisschool de Beemden zitten de jongste en oudste kleuters in dezelfde groep. Bij de jongste kleuters ligt de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor spelend leren. Zo doen ze allerlei ervaringen op die hen ondersteunen in het verdere leren. De motoriek wordt geoefend, het taal denken en het begripsvermogen worden ontwikkeld. Bij het samenspelen leren de kinderen zich aan te passen en rekening te houden met anderen. Bij de oudste kleuters hebben de leerkrachten een meer sturende rol. Bij de oudste kleuters bieden we allerlei speelse activiteiten aan die voorbereiden op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3.