Basisschool Sint Theresia

Lennisheuvel 52 5281 LG Boxtel

Schoolfoto van Basisschool Sint Theresia

Het team

Toelichting van de school

Op basisschool St.-Theresia werkt een klein, betrokken team. Het team bestaat uit onderwijzend personeel, onderwijsondersteunend personeel en de directie. We streven naar maximaal twee vaste groepsleerkrachten per groep.

De interne begeleiding richting leerkrachten met betrekking tot ondersteuning van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften is in handen van Marjolein Belt- van Santvoort.

Stageplaatsen
Onze school biedt aan studenten de mogelijkheid om onderwijs- en werkervaring op te doen. Meestal betreft het studenten van Pabo of ROC die later zelf als leerkracht / onderwijsassistent(e) aan de slag willen. We verdelen het aantal stageplaatsen zo, dat recht wordt gedaan aan ieders belangen. Samen met Jenaplanschool Molenwijk vormen wij een opleidingsschool en werken we samen met fontys Pabo Eindhoven.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Basisschool St.-Theresia is onderdeel van Stichting Talentis en werkt samen met twee andere stichtingen in de Dommelgroep. Bij vervanging van personeelsleden maken we gebruik van de Vervangingspool van de Dommelgroep. In deze pool zitten leerkrachten die verbonden zijn aan de Dommelgroep en ingezet kunnen worden op onze school.

Geen vervanging mogelijk?
Vanwege het oplopende lerarentekort is er helaas niet altijd vervanging beschikbaar. Graag informeren we u vooraf over de stappen die we zetten als dit probleem zich voordoet. Wanneer er geen externe vervanger beschikbaar is wordt een interne oplossing gezocht.

Enkele opties die wellicht mogelijk zijn:
- Ambulante of parttime leerkracht
- LIO stagiaire onder supervisie van een andere leerkracht
- Onderwijsassistent onder supervisie van een andere leerkracht

Op de meeste dagen zal een interne oplossing mogelijk zijn. Maar indien er geen interne oplossing mogelijk is hebben we 2 opties:
- De groep verdelen over de andere groepen met leerwerk.
- Middels een schrijven verzoeken we de ouders om het kind, indien mogelijk, thuis te houden. Voor de ouders waarvoor dat niet mogelijk is worden de kinderen opgevangen op school en ingedeeld in een andere groep met leerwerk. Uiteraard proberen we de situatie telkens zo goed mogelijk voor de kinderen op te lossen en hierover snel en duidelijk met u te communiceren.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisschool St.-Theresia is een kleine school. Dat wil zeggen dat er gewerkt wordt met minder dan 8 groepen.
Dit betekent dat er gewerkt wordt met combinatiegroepen.
Kinderen die in een combinatiegroep zitten, moeten leren omgaan met situaties waarin de meester of juf even geen aandacht voor hen heeft. ‘Uitgestelde aandacht’ heet dat in onderwijsjargon. Soms krijgt het ene deel van de groep uitleg en moet de andere helft zelfstandig werken, dan weer zijn de rollen omgedraaid. Natuurlijk worden de twee groepen van een combinatiegroep niet voortdurend opgesplitst. 
Er zitten veel voordelen aan een combinatiegroep. Het leeftijdsverschil heeft vaak een positieve invloed op de (sociale) ontwikkeling van kinderen. Jongere kinderen leren van de oudere kinderen, de oudere kinderen leren veel van het helpen van jongere kinderen. Bovendien leren kinderen in combinatiegroepen over het algemeen erg goed zelfstandig en geconcentreerd werken. Combinatiegroepen kunnen ook een voordeel zijn voor kinderen die in één of meer vakken achterlopen of juist vooruit zijn. Ze kunnen gemakkelijker aanschuiven bij de instructie van het andere deel van de groep. 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het onderwijs in de groepen 1 en 2 is vooral gericht op het creëren van situaties waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen door ‘spelend leren’.
Al spelend doet het kind allerlei ervaringen op die als voorwaarden dienen voor het verdere leren.
We werken vanuit een thematisch aanbod, waarbij kinderen gevarieerde activiteiten krijgen aangeboden die de ontwikkeling in zijn totaliteit stimuleren. Daarbij hebben kinderen zelf een grote inbreng of kunnen dat in ieder geval hebben:
- een plan bedenken
- proberen problemen zelf op te lossen
- samenwerken
- vindingrijk en creatief zijn etc.  

Bij deze manier van werken ben je steeds op zoek naar:
- betrokkenheid van de kinderen
- betekenisvolle activiteiten
- een bemiddelende rol van de leerkracht.   

Binnen de aangeboden thema’s wordt de motoriek geoefend, het totaal-denken en begripsvermogen worden ontwikkeld. Bij het samenspel leert een kind zich aan te passen en rekening te houden met anderen waardoor het kind zijn/haar sociale- en emotionele gedrag ontwikkelt.

Op het rooster in groep 1-2 staan rekenen, taal, gym/ bewegingsonderwijs, werklessen, muziek en verkeer. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In groep 3 t/m 8 staan in de ochtend staan de basisvakken lezen, taal en rekenen centraal. We hanteren bij deze vakken een duidelijk instructiemodel: EDI (expliciete, directe instructie). We betrekken de kinderen actief bij de les door de inzet van coöperatief leren. 

Groep 3 werkt voor rekenen met de methode SemSom. Bewegend en spelend leren zijn geïntegreerd in iedere les. Daarnaast is er veel aandacht automatiseren aan de hand van de rekenmuur.
Na een effectieve instructie van de leerkracht, verwerken de kinderen in groep 4 t/m 8.  rekenen digitaal met Snappet. Hierdoor is directe feedback mogelijk. De kinderen werken gedifferentieerd op het niveau dat ze aankunnen en de leerkracht kan onmiddellijk extra instructie aanbieden aan die kinderen die de leerstof nog niet beheersen.

Bij technisch lezen staat voor ons de leesmotivatie centraal. Deze motivatie zorgt er voor dat kinderen vaak en met plezier lezen. Dit bevordert het leesniveau. We zorgen ervoor dat kinderen goede toegang hebben tot een breed scala aan interessante teksten, boeken en genres. We hanteren de werkwijzen: duolezen, tutorlezen met bijbehorende instructie gericht op leestechniek, leesbegrip en beleving. Kinderen die meer begeleiding nodig hebben, krijgen structureel extra instructie. Hoe hoger het leerjaar hoe meer de aandacht verschuift van technisch- naar begrijpend lezen. Vanaf groep 4 werken we met de methode Nieuwsbegrip (begrijpend lezen).

Spreken, luisteren, schrijven (stellen) en spellen: deze domeinen zijn in onze methode Taaljacht (4-8) met elkaar verbonden, net als in het echte leven. De leerlingen gaan op verkenning, oefenen met de verschillende onderdelen en uiteindelijk komen die samen in een eindtaak per blok. In groep 3 bieden we deze taaldomeinen aan met behulp van de methode Veilig leren lezen. 

Het lopend schrift wordt vanaf groep 3 aangeboden met de methode Pennenstreken. Vanaf groep 7 ontwikkelen de kinderen een functioneel en leesbaar eigen handschrift. 

In de groepen 3 t/m 8 wordt een deel van het lesrooster ingenomen door de wereldoriënterende vakken. Deze worden gecombineerd met de creatieve vakken thematisch aangeboden binnen de thema’s van IPC: International Primary Curriculum.

Bij IPC staat het leren van vaardigheden centraal en niet enkel het vergaren van kennis. IPC staat in de groepen 3 t/m 8 met name in de middagen op het programma. In de ochtenden staan de activiteiten die met lezen, taal en rekenen te maken hebben op het programma.
Op de website van IPC Nederland (www.ipc-nederland.nl) leest u hierover meer. 

Naast dat techniek binnen IPC wordt aangeboden werken we samen met ASML en Mad Science: de Junior academy. Zes keer per jaar worden er wetenschap- en techniek lessen verzorgd door Mad Science en ASML. 

Verkeer (methode Veilig verkeer Nederland) en topografie worden naast IPC los aangeboden. 

De kinderen van groep 3 t/m 8 gaan één keer per week gymmen in een sportzaal in Boxtel. De lessen worden verzorgd in samenwerking met medewerkers en stagiaires van Buurtsport Boxtel (bronnenboek: Basislessen Bewegingsonderwijs en Spel).

In groep 7 en 8 krijgen de kinderen Engels (methode: Groove-me). 

Extra mogelijkheden op deze school

Terug naar boven