Basisschool De Hobbendonken

Beneluxlaan 4 5283 HD Boxtel

Schoolfoto van Basisschool De Hobbendonken

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse resultaten

Het bieden van goed en passend onderwijs aan alle leerlingen staat centraal op onze school. Als de leerlingen zich prettig en gesteund voelen, is dit een stimulans voor hun leerprestaties. Onze school volgt systematisch de didactische en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe volgen wij onze leerlingen?
Voor het volgen van de didactische ontwikkeling van de leerlingen van groep 3 tot en met 8 gebruiken we de methode-onafhankelijke, gestandaardiseerde toetsen van het leerlingvolgsysteem (LOVS) van DIA. Tevens worden methode-afhankelijke toetsen afgenomen vanaf groep 3.
De toetsgegevens worden gebruikt om de leerlingen te volgen en ons onderwijs te evalueren en bij te stellen. Deze toetsgegevens geven een goed beeld van de ontwikkeling van uw kind.
Alle gegevens worden vastgelegd in het administratief systeem van DIA (LOVS) en ESIS. Om een beeld te krijgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen van groep 2 tot en met 8 hanteren we de Sociale CompetentieObservatieLijst (SCOL). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Begeleiding naar het voortgezet onderwijs

Net als het kiezen voor een basisschool is de keuze voor het voortgezet onderwijs niet altijd even eenvoudig. Belangrijk is dat het onderwijsaanbod bij uw kind past en nog belangrijker: het moet goed voelen. In groep 7 wordt een start gemaakt met het schoolkeuzeproces en de voorbereiding op een passend advies voor het voortgezet onderwijs. We informeren op diverse wijzen en momenten ouders en leerlingen van groep 7 en 8 over deze procedure. Medio maart/april volgt in groep 7 het groeiadvies. Medio februari ontvangt de leerling in groep 8 het schooladvies. De basisschool maakt dit advies. Op basis van dit schooladvies kan de leerling zich inschrijven op een middelbare school.

In het voorjaar maken de leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets van DIA, waar ook een advies uit komt. Is het advies van de doorstroomtoets hoger dan het schooladvies, dan moet de school het schooladvies van de leerling opnieuw bekijken (heroverwegen). Daarna kan de school het schooladvies naar boven bijstellen of het schooladvies laten zoals het was. Bij een hoger advies kan de keuze bij het aangemelde voortgezet onderwijs nog worden aangepast.

Het advies van onze school is gebaseerd op:

  • Persoonskenmerken zoals motivatie, werkhouding, zelfstandigheid e.d.
  • Resultaten uit het methode onafhankelijke leerlingvolgsysteem van groep 3 tot en met groep 8;
  • Verslagen en observaties van de schoolloopbaan;
  • Aanvullende toetsen en/of onderzoeken.

Tijdspad schooladvies:

  • In groep 7 ontvangen de leerlingen in maart/ april hun groeiadvies.
  • In groep 8 ontvangen de leerlingen in januari hun schooladvies.
  • In de eerste of tweede week van februari wordt de doorstroomtoets afgenomen.
  • Wanneer een leerling een hoger advies scoort op de doorstroomtoets als het gegeven advies, moet de school het schooladvies heroverwegen.
    Uiterlijk 24 maart ontvangen leerlingen (en ouders) hun definitieve advies indien heroverwegen van toepassing is. 
  • Tussen 25 en 31 maart melden leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school (vo).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om positief gedrag te ontwikkelen en te versterken maken we in alle groepen gebruik van de online lesmethode Kwink.

Kwink:

  • Voorkomt verstorend gedrag en pesten
  • Kent een groepsbrede, preventieve aanpak
  • Zorgt voor een sociaal veilige groep
  • Verhoogt de leeropbrengsten
  • Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties
  • Biedt iedere les unieke filmpjes
  • Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid
  • Is leuk!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Geborgen
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven