Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Geen continurooster
Enkele jaren geleden hebben we onderzocht of het wenselijk was om te gaan werken met een continurooster. Uitkomst van dit onderzoek is dat we niet kiezen voor een continurooster.
Zowel de school als de ouders vinden het wenselijk dat kinderen tijdens een middagpauze ruim tijd hebben voor ontspanning. Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat stamgroepleiders 30 minuten lunchpauze kunnen hebben, zodat ook zij even kunnen ontspannen om vervolgens weer met volle focus voor de groep te kunnen.De pauze op onze school duurt 1 uur. Alle leerlingen kunnen thuis gaan eten.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid gebruik te maken van de (betaalde) Tussen Schoolse Opvang (TSO)
Onze leerlingen eten eerst in de eigen groep, bij de eigen stamgroepleider. Daarna start de middagpauze. Deze wordt vakkundig begeleid door medewerkers van Humankind en enthousiaste vrijwilligers. De leerlingen kunnen kiezen voor diverse activiteiten waarbij ontspanning belangrijk is.
Schooltijden en vakantie
Ons schoolplein is open vanaf 8.00 uur. De deuren zijn vanaf 8.20 uur open, zodat iedereen op tijd naar binnen kan en we om 08.30 uur kunnen beginnen. Ouders brengen de kinderen graag naar binnen en kunnen de stamgroepleider kort wat vragen of mededelen. Wij vragen u echter om de stamgroepleider in de gelegenheid te stellen op tijd te kunnen beginnen. Tussen de middag mogen de kinderen die naar huis zijn geweest, om 12.55 uur op de speelplaats komen. Om 12.55 uur gaat ook de bel om naar de stamgroepen te gaan, zodat de lessen om 13.00 uur kunnen aanvangen.
Wanneer bij de aanvang van de schooldag kinderen niet aanwezig zijn en ook niet zijn afgemeld door de ouders/verzorgers wordt zo snel mogelijk contact opgenomen met hen om te informeren over de afwezigheid.
Meldcode kindermishandeling
Op 1 juli 2013 is het wetsvoorstel “Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling” in werking getreden. De wet geldt voor de sectoren onderwijs, gezondheidszorg, kinderopvang, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en justitie. Onze school heeft dan ook een meldcode. Als wordt vermoed dat een kind (leerling) wordt mishandeld, dan geldt de meldcode.
Externe vertrouwenspersonen
Externe vertrouwenspersoon:
- Marijke Creemers; 06 2053 7095; [email protected]
- Maarten van de Laarschot; 0681538337; [email protected]
Meldplicht seksuele intimidatie / misbruik
Indien de schoolcontactpersoon/vertrouwenspersoon het vermoeden heeft dat er sprake is van een seksueel misdrijf, dient deze het bestuur hiervan op de hoogte te stellen. Het bestuur treedt op haar beurt hierover in overleg met de Onderwijsinspectie. Als uit dit overleg blijkt dat een redelijk vermoeden bestaat dat er sprake is van een misdrijf, doet het bestuur hiervan aangifte bij de politie.
Veilig naar school
Verkeersveiligheid
Veel kinderen komen met de fiets naar school. Onze fietsenstalling heeft ruimte voor een beperkt aantal fietsen. Kinderen die minder dan 1 kilometer van school wonen, vragen we om lopend naar school te komen. Er staan een kwartier voor en na schooltijd verkeersbrigadiers (één ouder en één leerling) opgesteld op de Achterberghstraat.
Aan het begin van het voetpad, aan de voorzijde van de school, stappen de fietsers af. Ouders plaatsen hun fiets in de fietsenstalling aan de voorzijde van de school. De kinderen lopen met de fiets aan de hand over het wandelpad langs de middenbouwgroepen naar de fietsenstalling op het schoolplein.
Ouders die hun kind met de auto brengen of halen, kunnen hun auto parkeren op de parkeerplaats. Bij grote drukte kunt u ook in de omliggende straten parkeren. Op de kruising met de Van de Venstraat is een stopverbod en mag u uw kind níet laten uitstappen. Hiervoor is een Zoen en Zoef-zone aangelegd ter hoogte van de onderbouwklassen.
Schorsing en verwijdering Schorsing betekent dat een leerling voor een bepaalde tijd de toegang tot de school ontzegd wordt. Verwijdering betekent dat een leerling niet langer naar de school mag komen. Ten aanzien van het handhaven van de orde op school zijn er geen bijzondere bepalingen van kracht. Vanuit zijn verantwoordelijkheid voor de goede gang van zaken neemt het bevoegd gezag, vertegenwoordigd door directeur en stamgroepleiders, de maatregelen die op enig moment noodzakelijk zijn. Schorsing kan een dergelijke maatregel zijn. De aanleiding voor schorsing is bedreigend of agressief gedrag van ouders/leerlingen, waarbij herhaling niet is uitgesloten en waardoor gegronde vrees is ontstaan voor de veiligheid van personeel/leerlingen en/of ernstige verstoring van de voortgang van onderwijs. Van een incidentele schorsing wordt melding gemaakt bij de leerplichtambtenaar van de gemeente Boxtel en bij de inspecteur voor basisonderwijs. De bevoegdheid tot verwijdering is door het bevoegd gezag opgedragen aan de directeur van de school. Wanneer de directeur, na informatie van de betrokken stamgroepleider, besluit om tot verwijdering over te gaan, heeft hij overleg met de betrokken ouders/verzorgers. De directeur informeert naar welke andere school de leerling verwezen kan worden. Definitieve verwijdering vindt plaats zodra een andere school de betrokken leerling toelaat. Als na acht weken zoeken blijkt dat geen enkele andere school de leerling wenst toe te laten, wordt alsnog tot verwijdering overgegaan, ook als de ouders, voogden of verzorgers daar niet mee in gaan stemmen. De bevoegdheid tot verwijdering impliceert de bevoegdheid tot voorafgaande schorsing in afwachting van de definitieve verwijdering. Hierbij gelden dezelfde afspraken als eerder genoemd, behalve dat de termijn net zo lang kan duren als noodzakelijk is om de verwijdering te realiseren.