Openbare Basisschool De Bonckert

Stationsweg 40 A 5831 CR Boxmeer

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bonckert
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bonckert
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bonckert
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Bonckert

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerkrachten van de Bonckert volgen alle kinderen nauwgezet. Het dagelijks onderwijs voldoet aan de kerndoelen die het ministerie van OC&W stelt. Onze leerkrachten bieden de kinderen een breed scala van kennis en vaardigheden aan. Kennis die nodig is om verder te komen in het leven... én... vaardigheden om gericht kennis en informatie te (blijven) verwerven. Wij willen graag dat de kinderen zichzelf (leren) aansturen. Plannen, samen werken, overleggen, organiseren, afstemmen zijn dagelijks terugkerende (te oefenen en te leren) vaardigheden. Het is voor ons cruciaal dat wij kinderen de juiste basisattitude van verbondenheid leren innemen. Als zij zich cognitief maximaal kunnen ontwikkelen, sociaal vaardig worden én verbonden zijn met zichzelf, de ander en de omgeving, dan weten wij dat het hen goed gaat.

Wij brengen de persoonlijke vaardigheidsgroei van elk kind graag in beeld. We volgen 'onze' kinderen goed, ook nadat zij onze school hebben verlaten. Het doet ons deugd om te horen dat ontvangende VO-scholen graag kinderen van de Bonckert ontvangen!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zoals al eerder gezegd, zet de school in op drie belangrijke doeldomeinen: kwalificatie, socialisatie en subjectivering.

De tussenresultaten behoren tot het doeldomein kwalificatie... en zijn dus relevant. Van belang. Belangrijk. Wij vinden het van belang om kinderen in ontwikkeling te brengen en te houden. En, als die ontwikkeling stagneert, dan willen wij weten wat de belemmeringen zijn... en vervolgens halen we die weg, als dat kan.

Wij worden niet per se blij van gestandaardiseerde toetsen, maar, aangezien die wel onderdeel uitmaken van het systeem waarin wij verkeren, doen we daaraan wel mee.

Als de tussenresultaten bekend zijn, dan bekijken en bespreken we die. Vervolgens stellen we vast welke vervolgacties er nodig zijn. Dat gebeurt altijd in overleg... en altijd met het oog op de visie van de school op onderwijs. Welbevinden en betrokkenheid zijn ook hier uitgangspunt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Bonckert is een reguliere basisschool; wij worden gefinancierd met belastinggeld en verzorgen onderwijs conform de kerndoelen. Het is van belang om te weten dat de leerkrachten van de Bonckert continu inzetten op het onderwijsproces. Zij kennen het curriculum en weten aan te sluiten bij kinderen... Omdat zij weten wat elk kind, of de groep, nodig heeft.

Welbevinden en betrokkenheid zijn uitgangspunt voor het onderwijs op de Bonckert. Altijd! De leerkrachten zetten daar op in! Als kinderen hoog betrokken zijn, zijn zij in ontwikkeling. Onderzoek heeft dat uitgewezen. Onze leerkrachten werken hard om de kinderen onder te dompelen in een uitdagende leeromgeving, waar zij komen tot fundamenteel leren.

Er is veel aandacht voor vaardigheden als plannen, organiseren, samenwerken, onderzoeken en presenteren.

De ontvangende VO-scholen laten ons weten dat de kinderen van de Bonckert zich op die domeinen competent tonen. Dat maakt ons blij, aangezien het vaardigheden betreft die zij nodig hebben in de 21e eeuw!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inspectierapporten 2013

Op 21 maart 2013 ontvingen wij maar liefst twee onderwijsinspecteurs op onze school; meneer Rohde en mevrouw Witte. Zij kwamen voor twee onderzoeken:

1. Het reguliere vierjaarlijks onderzoek;

2. Een themaonderzoek ‘onderwijskundig leiderschap’;

De beide inspecteurs beschreven hun ervaringen en opvattingen in een conceptrapport en stuurden dat naar onze school. Ik kreeg daarbij het verzoek om het rapport kritisch door te nemen en de kans om te reageren. Ik heb beide uitnodigingen serieus genomen en er een uitvoerige reactie op geschreven. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een definitief inspectierapport. Ik heb zowel het rapport van de inspectie als mijn eigen reactie daarop voorgelegd en besproken met het schoolbestuur en de MR. Zij (h)erkennen mijn opvattingen. Ik heb beide inspectierapporten op de website van de school gepubliceerd, zodat iedereen er kennis van kan nemen.

N.B. Begin september sprak ik opnieuw met de onderwijsinspectie over het onderwijs op de Bonckert.

Inspecteur Rohde liet mij en het schoolbestuur weten dat ‘de eindresultaten van de Bonckert goed zijn’. Dat verraste me niet. Dat wist ik immers al. De inspecteur verraste me wel met de mededeling aan het schoolbestuur dat de Bonckert zou kunnen worden voorgedragen voor het predikaat ‘excellente school’. De inspecteur liet ons weten “onder de indruk te zijn van de wijze waarop directie en leerkrachten van de Bonckert het concept ErvaringsGericht Onderwijs voorbereiden, uitvoeren en uitleggen aan anderen.” Hij verwees daarmee naar de stroom van artikelen, columns (in Egoscoop en op de website www.hetkind.org), beleidsnotities (passende plaats, hoogbegaafdheid) die leerkrachten en directie van de Bonckert de afgelopen jaren al publiceerden. Volgens de inspecteur inspireren we daarmee veel leerkrachten elders in het land en helpen hen de goede dingen te doen.

Ik heb het compliment nederig aanvaard en gedeeld met het team. Fijn om te horen. Heerlijk ook om te weten dat niet alles wat waardevol is meetbaar is! Tijdens een gespreksavond over de toets- en testcultuur in Nederland op Pabo de Kempel in Helmond in oktober 2013, was inspecteur Rohde, net als ondergetekende, ook aanwezig. Toeval bestaat niet. Op kritische vragen van enkele schoolleiders, hoorde ik hem het volgende zeggen:”De inspectie wordt, net als het Cito, wel eens verweten dat er van ons van alles moet… wees zelfbewust schoolleiders! Weet waar je met je school naar toe wilt. En verantwoord vervolgens je handelen. En…, als je overtuigd bent van de kwaliteit die jouw school biedt, maak je dan niet te sappel als de inspecteur je de maat komt nemen!” Ik verwijs graag naar het artikel: "Schoolleider Zeegers en zijn inspecteur; geen opponenten maar partner", zoals dat eerder verscheen in Egoscoop.

Terug naar boven