Jenaplanbasisschool De Peppels & De Canadas

Frans Halsstraat 33-35 5831 CA Boxmeer

  • Spel vindt bij ons niet alleen plaats in de pauzes, maar spelend leren maakt ook deel uit van ons onderwijs.
  • Grote gebeurtenissen, zoals Carnaval,  Pasen en Kerst worden gezamenlijk gevierd.
  • Op elke leeftijd werken de kinderen hard aan hun ontwikkeling.
  • Al op jonge leeftijd werken kinderen aan hun ontwikkeling
  • Ook het halen van een verkeersdiploma is een reden voor een viering

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Voor een goed advies naar aanleiding van de eindtoets vindt de school het belangrijk dat zowel de schoolvorderingen als de intelligentie in onderlinge samenhang worden gemeten. De school laat daarom door een onafhankelijk bureau in groep 8 een intelligentietoets (NIO) en een schoolvorderingentoets afnemen (Toets Plaatsing Voortgezet Onderwijs). Op deze wijze meent de school beter inzicht te hebben in wat er in een kind steekt (intelligentie) en wat het presteert (opbrengsten). Zo meten we of de school uit de kinderen haalt wat erin zit. Over deze resultaten kunnen we zeer tevreden zijn, omdat de meeste kinderen hun intelligentie waarmaken.

De resultaten op het schoolvorderingengedeelte liggen overigens voor alle onderdelen rekenen, lezen en taal/spelling boven het gemiddelde van de referentiegroep.

Opgemerkt moet nog worden dat alle kinderen met de toets meedoen, hetgeen bij de Cito Eindtoets, die op basisscholen afgenomen wordt, niet het geval is.

De afgelopen jaren heeft de school geparticipeerd in het project "Leerwinst". Dit is een onderzoek in samenwerking met OC en W, de rijksuniversiteit van Groningen, de onderwijsinspectie en een onderwijsbegeleidingsdienst. In december 2013 zullen in bijzijn van de staatssecretaris van onderwijs, Sander Dekker, de conclusies gepresenteerd worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school heeft meerdere manieren om de ontwikkeling van leerlingen te volgen, zowel op cognitief als op sociaal gebied. Onderdeel daarvan zijn de gevalideerde toetsen die in beeld brengen hoe de ontwikkeling op kernvakken (taal, lezen, rekenen, wiskunde) is. Daarnaast is er een leerlingvolgsysteem dat de gehele ontwikkeling van het kind in beeld brengt.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Al jaren blijkt uit vervolgonderzoek dat onze adviezen voor het vervolgonderwijs goed zijn. Na drie jaar vervolgonderwijs zit meer dan 90% op het niveau van het schooladvies. Een enkeling zit op een hoger niveau en een enkeling op een lager niveau. Kinderen van 11-15 jaar ondergaan grote veranderingen op cognitief, sociaal en emotioneel gebied, die van invloed kunnen zijn op hun schoolprestaties.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Jenaplanschool De Peppels/De Canadas: school waar je leert samenleven.

Wij vinden het vanzelfsprekend dat kinderen zich in een veilige omgeving kunnen ontwikkelen en aan de samenleving deel kunnen nemen. Daarop geven we het onderwijs zo vorm dat leerlingen, liefst in levensechte situaties, dat ze kennis en vaardigheden opdoen die ze nu en in de toekomst kunnen gebruiken om een bijdrage te leveren aan de samenleving. Dit doen we door kinderen verantwoordelijkheid te geven waar het kan en structuur te bieden waar het moet. Zo ontwikkelen ze zich in een sociale context en ieder op het eigen tempo en eigen niveau. Ouderbetrokkenheid speelt daar een centrale rol.

Ons onderwijs staat vanzelfsprekend midden in de samenleving. Maatschappelijke en actuele ontwikkelingen krijgen natuurlijk een plaats in de lessen. Dat reikt echter verder, want de maatschappelijke ontwikkelingen maken deel uit van de hele schoolcultuur en hebben invloed op onze schoolontwikkeling en verantwoording naar derden.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zinzoekend
  • Betrokken
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Al meer dan 20 jaar heeft de school alleen maar prachtige schoolrapporten van de onderwijsinspectie ontvangen.

Terug naar boven