De Weijerwereld

Weijerstraat 2 5831 JV Boxmeer

Schoolfoto van De Weijerwereld

Het team

Toelichting van de school

De vakleerkrachten gym en spel bestaat uit ROC studenten die onder toezicht van hun docent groepen begeleiden op woensdag.

Voor schooljaar 2021-2022 zetten we een deel van de NPO (Nationaal Onderwijs Plan) gelden voor vakleerkrachten gym. Op deze manier kunnen er verschillende interventies uit de menukaart uitgevoerd worden. Zoals werken in kleinere instructiegroepen, gedegen feedback-gesprekken voorbereiden zodat deze als feedforward ingezet kan worden in de volgende les.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervangingen worden georganiseerd door CPV-Ingenium. Deze vervangerspool organiseert vervangingen voor ruim 130 scholen in de regio Gelderland, Limburg en Noord-Brabant.

Indien de vervangerspool "leeg" is roepen wij eigen teamleden op die aangegeven hebben extra dagen te willen werken. 

- het is mogelijk dat studenten, overige personeelsleden ingezet worden of dat de groep aansluit bij andere groepen.

- Het is mogelijk dat we een creatieve leerkracht via Qrabbl inzetten in onze groepen.

- Het is mogelijk dat we schuiven met eigen personeel zodat bij langdurige ziekte niet steeds dezelfde klas de onrust ervaart.

Mocht er geen oplossing zijn, dan zijn we genoodzaakt een groep naar huis te sturen. Mocht dit voorkomen dan berichten wij u daar zo snel mogelijk over via Parro. 

Bent u in het bezit van een lesbevoegdheid en zou in in willen vallen in geval van nood? Dan kunt u zich aansluiten bij een oudergroep die benaderd wordt via CPV, de invalpool. U kunt aangeven op welke dagen, welke groep en zelf specifiek alleen welke school u zou willen invallen.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de start op De Weijerwereld ontvangen de ouders een overzicht van de werkwijze in groep 1-2. Dit geeft een beeld van het aanbod en het ritme op school. 

In groep 1-2 werken we met thema’s en gaan we uit van de leef- en ervaringswereld van het kind. De individuele ontwikkeling van het kind is de norm voor de onderwijskundige aanpak. Het leerstofaanbod wordt met behulp van een methode beredeneerd vormgegeven. De leerkracht geeft eigen invulling aan de thema’s, passend bij de onderwijsbehoefte van zijn/haar groep.

In groep 3 starten we met het aanvankelijk lees- en schrijfproces. Daarna gaan ook de kennis- en vaardigheidsontwikkeling en het groepsproces een belangrijke rol spelen. De kinderen leren hier lezen, taal, schrijven en rekenen. Deze worden volgens een methodische aanpak aangeboden. Wereldoriëntatie wordt in aparte vakgebieden aangeboden, maar deze zijn met elkaar verbonden door de methode 'Wijzer' en de koppeling naar de culturele vakken (muziek, dans, drama, handvaardigheid en tekenen) en ICT vaardigheden.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De onderwijstijd wordt ingericht naar behoefte van de groep. Dagelijks staan de vakken lezen, taal/spelling en rekenen op het programma. In de middagen wordt dit aangevuld met wereldoriëntatie, bewegingsonderwijs en culturele ontwikkeling. 

We gebruiken de volgende methodes:

  • Voorbereidend taal en rekenen; Kleuterplein, CPS-mappen, Met sprongen vooruit
  • Aanvankelijk lezen;      Lijn 3
  • Technisch lezen;          Estafette 2 en leescircuit
  • Begrijpend lezen;        Nieuwsbegrip XL, Kidsweek
  • Taal en spelling;          Taalactief 4, DT-boek werkwoordspelling
  • Engels;                       Groove me
  • Rekenen;                    WIG 5, Met sprongen vooruit
  • Schrijven;                   Pennenstreken (6 t/m 8), Klinkers (groep 3-4-5)
  • Soc. Emot. Ontw;        Kwink
  • Verkeer;                     Klaar over
  • Geschiedenis;             Wijzer
  • Aardrijkskunde;          Wijzer
  • Natuur en Techniek;    Wijzer
  • Beweging Basislessen
  • Muziek;                      1,2,3 Zing
  • Drama;                      Dramaonline
  • Creatieve vakken en cultuur Cultuurprogramma Boxmeer, Cultuurbeleidsplan  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De school probeert zoveel mogelijk preventief (= problemen/achterstanden proberen te voorkomen) en zo weinig mogelijk curatief (= problemen/achterstanden oplossen) te werken. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat een eventuele (taal)achterstand zo snel mogelijk verholpen dient te worden. De preventie begint al bij het aanmelden van nieuwe leerlingen.

Bij de aanmelding van 4-jarige leerlingen, wordt ingegaan op de voorgeschiedenis van het kind, vanaf de zwangerschap tot de dag van aanmelding. De school hanteert hiervoor een uitgebreide intake-lijst. De peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in onze regio werken met observatie-lijsten, de KIJK-lijst genoemd. Wij verwachten van ouders dat zij deze lijst overdragen aan de basisschool.  

Afstemming

Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW), met plannen vanuit de methoden en aanpassingen na observaties van de leerkracht en de informatie na een lesblok uit de toetsen. Alle leraren beschikken over een rekenoverzicht, leesoverzicht waarop de onderwijsdoelen en resultaten staan. Op de groepskaart parnassys omschrijven we de bevorderende en belemmerende kenmerken van hun leerlingen en hun onderwijsbehoeften. Op basis daarvan stellen de leraren 4 keer per jaar een plan op. In het plan onderscheiden we clusters met leerlingen die werken aan dezelfde doelen. Soms zijn dit 3 clusters soms 2.

In het weekrooster passen leerkrachten de indeling van deze groepen aan indien er ontwikkelingssprongetjes gezien zijn, behoefte aan herhaling of extra instructie.

De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken en onderwijsbehoeften van de leerlingen in een groep.   

We hebben hoge verwachtingen van de kinderen. We dagen ze uit op hun niveau. Vooraf toetsen, compacten en verbreden zijn onderdeel van de aanpak voor meer-en hoogbegaafden. Deze kinderen kunnen ook gebruik maken van de peergroep Dolfijn van het Samenwerkingsverband. Door samenwerken, leren van en met elkaar, stimuleren ze elkaar in uitblinken. Daarnaast gebruiken we verschillende programma’s waarmee we de kinderen uitdagen, stimuleren en laten ontwikkelen zoals bijvoorbeeld junior Einstein, plusboeken, schaken etc.  

Passend Onderwijs

Elk kind heeft recht op goed en passend onderwijs. Wij zijn het eens met de stelling dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij hebben een zorgplicht. De wet Passend Onderwijs is op 1 augustus 2014 ingegaan. Dat betekent dat schoolbesturen, in ons geval OPTIMUS, ervoor verantwoordelijk is dat elk kind een goede onderwijsplek geboden wordt. Op de eigen school, eventueel met extra ondersteuning in de klas, op een andere reguliere school in de regio of in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Ouders worden nauw betrokken. In het systeem van passend onderwijs krijgen scholen die samenwerken in een samenwerkingsverband geld om het onderwijs te regelen voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit zijn de zogenaamde zorgarrangementen.

Hiervoor wordt het geld dat voorheen aan rugzakjes en ambulante begeleiding werd besteed, op een andere manier verdeeld. De samenwerkende scholen maken een plan om er met dat geld voor te zorgen dat iedere leerling binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs krijgt. In het ene samenwerkingsverband zullen scholen dat anders organiseren dan in een ander samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband waar De Weijerwereld mee te maken heeft is Stromenland 2507 (zie ook website www.stromenland.nl).   Er zijn verschillen tussen regio's in de manier waarop onderwijs aan leerlingen met extra ondersteuning eruit ziet. Het idee daarbij is dat scholen binnen een samenwerkingsverband heel gericht kunnen nagaan wat er nodig is voor hun leerlingen en op maat ondersteuning kunnen aanvragen. In de praktijk op De Weijerwereld betekent dit dat de kinderen die specifieke zorg nodig hebben zoveel mogelijk binnen de eigen groep begeleiding krijgen. Er is een intern begeleider die de zorg voor deze leerlingen coördineert. Voor deze kinderen wordt een groeidocument opgesteld en een ontwikkelingsperspectief (OPP). Deze OPP’s worden met de ouders besproken in een overleg.  

Voor kinderen met een grotere zorgbehoefte kan een aanvraag voor een zorgarrangement worden aangevraagd via een Multi Disciplinair Overleg (MDO) en indien er sprake is van handelingsverlegenheid kan er een verwijzing naar het speciaal (basis)onderwijs worden aangevraagd bij de Toelatingscommissie (TC). Ook hierbij zijn ouders nauw betrokken. In ons school ondersteuningsprofiel (zie bijlage) hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen bieden.

Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. ·      

  • Onze school beschikt over een ondersteuningsprofiel ·     
  • Onze school biedt basisondersteuning ·      
  • De ouders hebben inzicht in de essenties van ons ondersteuningsprofiel ·      
  • De school participeert in netwerken om extra ondersteuning te kunnen garanderen   

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen m.n. groep 1 t/m 4.

Regelmatig wordt het werk van ieder kind, ook van kinderen uit groep 1 t/m 4, door de leerkracht beoordeeld. Deze beoordeling, wordt door de leerkracht in de groepsadministratie geregistreerd. Ook van mondelinge beurten worden aantekeningen gemaakt door de leerkracht. De leerkracht brengt als het ware de dagelijkse ontwikkeling van het kind in beeld. In groep 1-2 wordt de leerling d.m.v. observaties tijdens spel en werk in beeld gebracht. We noemen dit “het volgen van de ontwikkeling van de leerling op korte termijn”. We gebruiken hiervoor “KIJK”. Vanaf groep 3 volgen we de leerlingen met methode gebonden toetsen. Daarnaast gebruikt de school toetsen uit Cito-Leerlingvolgsysteem voor alle leerlingen. Tweemaal per jaar worden er in alle groepen deze landelijk genormeerde toetsen afgenomen op het gebied van taal, lezen, rekenen. De gegevens die deze toetsen opleveren worden gebruikt om te kijken of het kind voldoende vorderingen maakt en om te zien of ons aanbod voldoende is. Is dat niet het geval dan wordt de intern leerlingbegeleider ingeschakeld om met de groepsleerkracht te kijken wat er aangepast moet worden. Het leerlingvolgsysteem verschaft gegevens over het kind betreffende zijn/haar hele basisschoolperiode. De school volgt de ontwikkelingen dus van jaar tot jaar, op de lange termijn en krijgt zodoende een prima beeld van de cognitieve ontwikkeling van uw kind. De korte en lange termijnontwikkeling geven samen een volledig beeld van de ontwikkeling van uw kind.  

Samenwerkingsverband Stromenland

Ondersteuningsplatform Land van Cuijk  

Wat is Samenwerkingsverband Stromenland?

Sinds de invoering van Passend Onderwijs in augustus 2014 werken binnen het Samenwerkingsverband (SWV) Stromenland de basisscholen nauw samen met de scholen voor speciaal basisonderwijs (SBO) en de scholen voor speciaal onderwijs (SO) om de best passende zorg voor alle leerlingen te realiseren. Het SWV organiseert een doorlopende lijn voor extra zorg aan kinderen van 4 t/m 12/13 jaar bij wie de ontwikkeling niet (meer) vanzelfsprekend verloopt en er sprake is van speciale ondersteuningsbehoeften. Het Samenwerkingsverband is onderverdeeld in zes ondersteuningsplatforms, waarvan het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk er één is.  

Welke kinderen komen in aanmerking voor extra zorg? Alle kinderen die extra ondersteuning behoeven op één van de volgende gebieden:

  • Gedrags- en sociaal-emotionele ontwikkeling ·      
  • Lichamelijke en/of motorische ontwikkeling ·      
  • Werkhouding en concentratie ·      
  • Onderwijs-/ leerontwikkeling   

Waaruit bestaat die extra zorg?

Deze zorg kan bestaan uit de volgende onderdelen:  

1.       Preventieve zorg; niet ieder kind blinkt uit in leren en is een toonbeeld in ijver en gedrag. Dit hoeft gelukkig ook niet. Maar stelt u zich eens voor dat het kind minder goed mee kan komen, vaak niet speelt, geen zin meer heeft om naar school te gaan, zich verveelt op school, geen uitdaging meer heeft, geen vriendjes heeft, thuis niets meer vertelt over school etc. Wellicht heeft het kind dan extra begeleiding nodig op school. Na overleg met de intern begeleider van de basisschool en met toestemming van ouders, komt een deskundig ondersteuner van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk mee kijken in de klas; adviezen geven aan de leerkracht; meedenken met school en ouders.  Gewoon om het kind te leren wat het zelf aankan. Of om het leerplezier te verhogen en te voorkomen dat het kind (nog) meer in zijn  of haar ontwikkeling gehinderd wordt.  

2.       Arrangementen; Wanneer voor langere tijd ondersteuning nodig geacht wordt, kan een arrangement aangevraagd worden bij de Arrangementencommissie van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk. Een arrangement biedt de deskundig ondersteuner de mogelijkheid om voor een langere periode, meer intensief bij een kind, zijn/haar ouders en school betrokken te blijven.  

3.       Verwijzing naar een andere vorm van onderwijs; Als het leer- en/of gedragsprobleem ernstig is, is aangepast onderwijs wellicht wenselijk. In dat geval zoekt de basisschool -samen met ouders- naar een passend aanbod voor het kind. Wanneer verwijzing nodig geacht wordt, zal er door de Commissie Toelaatbaarheid van het Ondersteuningsplatform Land van Cuijk beoordeeld worden of een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een andere vorm van onderwijs afgegeven kan worden.     Contact Het contact met het samenwerkingsverband verloopt via de intern begeleider. Ondersteuningsplatform Land van Cuijk Postbus 306 5430 AH Cuijk Telefoonnummer: 0485-209001 Email: infooplvc@stromenland.net www.stromenland.nl

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Er zijn ook leerlingen van De Weijerwereld die gebruik maken van andere opvangorganisaties binnen in Boxmeer of omgeving. Hiermee stemmen wij ook af. De intensiteit van samenwerken verschilt op het VVE onderdeel.

Terug naar boven